Je pro malovýrobce potravin forma prodeje výpěstků a výrobků východiskem ze sevření prodejních řetězců nebo je v tom něco víc? Fenoménu uplynulého roku – farmářským trhům se věnuje pořad ČT z cyklu Náš venkov.
Kdo a proč trhy vlastně rozjel? Čím se tato místa liší od obvyklých nákupních center, proč prodejci i nakupující dávají přednost nákupu na trhu? O vzniku trhů a současné situaci mluví v pořadu například Jiří Sedláček ze Sdružení Archetyp – pořadatel Farmářských tržišť Praha.
Co trhy znamenají pro české zemědělce a další výrobce produktů? „Pro nás to byla záchrana,“ říká producent drůbeže. „Lidé jsou spokojení. A my taky,“ doplňuje jeden z prodejců zeleniny.
Přehled farmářských trhů na celý týden od příštího pondělí opět na Vitalia.cz.
Trhy dali práci lidem, peníze zůstávají u českého pěstitele, chovatele, výrobce. Jan Veleba, prezident Agrární komory, kritizuje podmínky tzv. volného trhu, které české zemědělce znevýhodňují oproti zahraniční konkurenci. Farmářské trhy jsou podle něj jasným znamením toho, že se na českém trhu něco děje, že český spotřebitel už má dost dovážených nekvalitních potravin. „Naše motto je: Nebuďte lhostejní k tomu, co jíte,“ vzkazují zákazníkům zemědělci.
Jak je to s kontrolou kvality a hygieny na trzích? „Jsme pod důslednou kontrolou, prodávané zboží na tržišti je opravdu prověřeno,“ říká k tomu pořadatel Farmářského tržiště Praha Jiří Sedláček.
Fenomén farmářských trhů žije také na internetu. Jedním ze serverů, které se jim intenzivně věnují, je právě Vitalia.cz. „Lidé mají zájem o české potraviny s jasným původem,“ říká v pořadu šéfredaktorka serveru Lenka Krbcová, „doufáme, že se trhy stanou zcela běžnou součástí nakupování v České republice.“
Záznam pořadu České televize najdete zde: www.ceskatelevize.cz.