Kdo si slupne na naší chuti na bio a zdravou výživu? Především hypermarkety.
Server Bio-info.cz informuje o závěrech z šetření Shopping Monitor 2011 společnosti Incoma GfK. Výsledky největšího každoročního šetření vývoje nákupních preferencí českých domácností ukazují, že hypermarkety potvrzují svou dominantní pozici relativně velkým nárůstem: už celých 43 % českých domácností je uvádí jako své hlavní nákupní místo pro celou oblast rychloobrátkového zboží (tj. prodejnu, ve které celkově utratí největší část měsíčních výdajů za potraviny a základní nepotravinářské zboží).
Diskonty (25 %) si udržují druhou pozici. Obliba supermarketů poklesla na 15 %. Menší prodejny zůstávají na loňské pozici (15% úroveň preferencí).
Malé krámy mají smůlu
Jak vypadá situace, když se podíváme na hlavní nákupní místo pro zdravou výživu a biopotraviny? I je nakupují Češi především v hypermarketu (preference 22 %). Celkově velmi vysoké preference pro velkoplošné formáty (hypermarket, supermarket, diskont) jsou pro tuto kategorii zboží typické: dohromady tyto formáty dosahují 38 % preferencí.
V malých samoobsluhách tuto kategorii nakupují 4 % domácností, v pultových a specializovaných prodejnách pak naprosté minimum domácností. Zdravou výživu a/nebo biopotraviny nakupuje 44 % českých domácností.
V hypermarketech nakupují zdravou výživu a biopotraviny nadprůměrně mladší zákazníci ve věku do 39 let, lidé s maturitou a lidé s vysokoškolským vzděláním, rodiny s dětmi a zákazníci ze středních a větších měst (od 20 tisíc obyvatel), včetně Prahy.
Diskontní prodejny nadprůměrně preferují při nákupu zdravé výživy a biopotravin zákazníci starších věkových skupin (od 50 let), lidé se základním vzděláním, zákazníci z nízkých příjmových skupin, zákazníci z malých obcí do 5 tisíce obyvatel a zákazníci z menších měst (10 tisíc až 20 tisíc obyvatel).
Přečtěte si: Seriál o víně: Proč bio?
Supermarkety při nákupu zdravé výživy a biopotravin výrazně upřednostňují zákazníci z menších měst (5 tisíc – 20 tisíc obyvatel), také zákazníci z větších měst (nad 100 tisíc obyvatel), včetně Prahy, mladší zákazníci do 39 let, vysokoškolsky vzdělaní zákazníci a domácnosti s dětmi.
Menší samoobsluhy jsou při nákupu zdravé výživy a biopotravin oblíbené u domácností z menších obcí do 10 tisíc obyvatel, u starších zákazníků nad 50 let, u lidí se základním vzděláním a u jednočlenných domácností.