Česká síť prodejen Sklizeno, která se zaměřuje na produkty malých a středních výrobců z České republiky a doplňuje je o další potraviny, oslavila deset let na tuzemském trhu. A že to nebyly roky vždy jednoduché, o tom nám vyprávěl zakladatel Sklizena David Kukla v rozhovoru pro server Vitalia.cz.
Když jsem zapátrala na našem serveru, zjistila jsem, že úplně poprvé jsme o obchodu, jemuž jste vdechl život, psali 23. dubna roku 2012, to je skoro stejná doba, po jakou Sklizeno existuje. Jakých pro vás bylo těch deset let? Jednou větou, prosím.
Bylo to vysilující.
Kdybyste stál znovu na startovní čáře, rozběhl byste se stejným směrem, nebo byste dneska po tom všem, co jste se Sklizeno zažil, raději zvolil jinou cestu?
Neměnil bych, myslím, že myšlenka byla a stále je dobrá. Klidně bych šel stejnou cestou, ale provedení by v mnoha oblastech probíhalo trochu jinak.
Co přesně byste dnes udělal jinak?
Jsou věci, které se dají publikovat, a bohužel je i spousta věcí, které se publikovat nedají, abych se někoho nedotknul. Ale když se budeme bavit obecně, tak je mi líto, že jsem od začátku víc netlačil na bio, a to si myslím, že já jsem byl tehdy nejvíc „zelený“ široko daleko.
Vy jste před deseti lety otevřel v Brně obchod Sklizeno, první prodejnu, která nabízela stařené maso, potraviny bez konzervantů, kvasový chléb, jídlo pro celiaky… prostě takový zdravý výběr. Proč jste si myslel, že se chytne, že bude mít úspěch? Inspiroval jste se například v zahraničí?
Je to tak. Když jsem se v roce 2009 vrátil z Německa, kde jsem mnoho let žil, byl jsem velmi ovlivněn tamním životem i tím, jak a kde jsem nakupoval. Jestli pro mě bylo něco opravdu velkou inspirací k založení Sklizena, pak to byly řetězce bio supermarketů v Německu. Tam jsem moc rád chodil a obdivoval je, protože už tehdy byli v Německu s bio produkcí dál, než jsme my teď. A právě z Německa jsem si odnesl myšlenku na prodejnu, kterou jsem umístil do českého prostředí.
Velký kredit za inovaci bych si tudíž nepřipisoval. Myšlenky většinou recykluji, málokdy mě napadne něco originálního, bohužel. Možná bych si připsal body za to, že jsem to uměl zprocesovat.
A docela vám to asi šlo, protože nedlouho po Brně jste již otevíral prodejny Sklizena v Praze. Byl tohle cíl hned od začátku, nemít jen jednu prodejnu, ale expandovat a vytvořit síť, jakou známe dnes?
Já nejsem megaloman, ale vždy přemýšlím hodně dlouho dopředu, takže jsem to takhle naplánované měl. Od grafiky přes marketing; to všechno bylo od začátku nachystané pro síť prodejen. Ale neměl jsem zdaleka připravené všechno, spoustu věcí jsem vytvářel za pochodu a řada z nich nebyla dokonalých. I proto jsem udělal spoustu chyb. Z některých jsem se poučil, některé ale ani vrátit zpět nešly.
Co třeba?
Dneska bych si dával pozor na to, aby lidé, kteří značku Sklizeno používají, jí zároveň neškodili. Ti, kteří ji nevymysleli a ani ji nikam neposouvají dál, de facto jenom využívají její dosah a potenciál. Stávalo se totiž, že někteří franšízanti prodávali ve Sklizenu věci, které tam nepatřily, a my jsme neměli nástroje, jak tomu zabránit, protože jsme si to neošetřili ve smlouvě. Kazili nám tím jméno.
Existuje i dnes něco, co byste chtěl, aby ve Sklizenu fungovalo jinak, ale nemáte na to páky?
Určitě. Rád bych měl úplnou kontrolu nad sortimentem, kterou dodnes u franšízantů nemáme. Právě z těch historických důvodů. A hrozně mě mrzí, že jsme zklamali v prodeji čerstvého bia. Přestože jsme svého času koupili největšího obchodníka s bio ovocem a zeleninou, Freshbedýnky, tak se nám jejich produkty nepodařilo na prodejnách Sklizena prodat zákazníkům. A doteď nevím, čím to bylo.
Od začátku jste věděl, že Sklizeno nebude jen jedno. Co jste tedy říkal na nabídku Petra Borkovce, majitele někdejšího farmářského obchodu My Food Market, že byste to dali dohromady? Byl jste za takovou nabídku rád, nebo jste nad spojením dlouhou váhal?
Musím říct, že v té době jsem očekával, že se někdo ozve, dařilo se nám. A pak přišel Petr Borkovec s myšlenkou, že pokud spojíme síly, tak možná dokážeme obchod posouvat dopředu rychleji a lépe. Proběhla fúze, přičemž každý z nás měl ve firmě prakticky stejný podíl. Což se časem začalo měnit, protože jsme po roce začali přemýšlet nad tím, zda vstoupit do sítě farmářských prodejen Náš Grunt. Měli problémy s cash flow a odcházeli jim franšízanti.
My jsme v tu dobu mohli chvíli počkat a popást se na tom, co zbude, nebo Gruntu pomoct. Zvítězil ten pozitivní přístup, a tak vznikl konglomerát tří bývalých konkurentů, který dál funguje pod jednotným názvem Sklizeno. Přitom velkou roli na tom, že jsme s Petrem Borkovcem převzali Náš Grunt, hrál fakt, že Aleš Kotěra, zakladatel firmy Náš Grunt, se ukázal jako skvělý člověk, se kterým má smysl dělat byznys. Což dokládá fakt, že dnes je to on, kdo celé Sklizeno vede. A já jsem moc rád, že to dělá.
Jakou pozici aktuálně ve Sklizenu zaujímáte vy?
My jsme někdy před dvěma lety Sklizeno rozštěpili na část retailovou a velkoobchodně-výrobní, kterou jsme prodali společnosti Rohlík.cz. Jde o firmu My Food Wholesales, kde pracuji řekněme jako konzultant. Ve Sklizenu držím druhý největší podíl a starám se o sortiment nabízený v prodejnách a značku Sklizeno.
Pamatuji si, že po fúzi Petr Borkovec řekl, že chcete společně vybudovat společnost, která změní trh tak, aby podnikání bylo prospěšné pro všechny strany – pro výrobce, prodejce i zákazníky. Že budete mít více prodejen a budete schopni nabídnout zajímavější cenu a poskytnout lepší servis… Stalo se?
Řekl bych, že tuto misi jsme nenaplnili. Udělali jsme hodně práce, šli jsme tomu naproti, ale nepodařilo se.
Co konkrétně se nepodařilo splnit a vás to mrzí?
Za mě byla veliká chyba v tom, že se hodně tlačilo na rychlé otevírání dalších prodejen a už se moc nemyslelo na to, že v těch prodejnách musí být kompetentní personál. Ono totiž otevřít prodejnu je svým způsobem poměrně jednoduché, ale mít za pultem a ve vedení lidi, kteří ji budou posouvat, to je to klíčové. Pokud nemáte kvalitní personál, můžete mít nejlepší nápad na světě, ale nedokážete ho zrealizovat. Problém bývají i franšízanti, kteří si myslí, že když si koupí úspěšný koncept, mají vyhráno. Ono to tak vůbec není.
A jak to je? Kdo nemá šanci uspět?
Pokud je to individualista, kterému se jen líbí značka, ale chce si dělat všechno po svém, tak to nebude fungovat. Ani pokud je to někdo, kdo se chce nechat totálně vtáhnout, ale nemá výkonnost a nechce být v prodejně alespoň první rok každý den, tak to nepůjde. Sklizeno není trafika, do které se franšízant může přijít občas podívat a vzít peníze. První rok si u nás musí oddřít.
Kolik teď máte franšíz?
Celkově máme dvacet pět prodejen, z toho je asi deset franšízantů.
A chystáte k otevření nějakou novou prodejnu?
Už dnes připravujeme jednu prodejnu v Praze a v Plzni, další zvažujeme otevřít v Brně. Ale na otevření si nejspíš počkáme do příštího roku.
Dnes už ale neotvíráte prodejny jen jako samostatné obchůdky, ale jste i v obchodních centrech. Jak se takové obchody mezi sebou liší?
Je to jiný svět. Ale už ta první prodejna, kterou jsme otevřeli v Campus Square v Brně v roce 2015, nám ukázala, že tohle je správný směr. Ale také jsme přišli na to, že základem úspěchu jsou i vhodné prostory: musí mít správný půdorys i členění. Což například prodejna v Praze v obchodním centru Černý most nesplňovala a byl to hlavní důvod, proč jsme ji museli zavřít. A pokud hovoříme o obchodě na ulici ve městě, tam je zase důležité mít prodejnu s parkovištěm. Dnešní zákazník obecně vzato je pohodlný, a když do obchodu přijede autem, jeho útrata je větší.
V čem je dnešní Sklizeno jiné než to, které jste před deseti lety otevíral? Pokud bychom se zaměřili na nabízený sortiment…
Myslím, že jsme se posunuli do mainstreamu, v začátcích jsem se hodně snažil nemít věci, které jsou všude jinde, vybíral jsem jen to, co nekoupíte na každém kroku. Brzy jsem ale zjistil, jak náročné je zásobovat obchod produkcí, která je sezónní, nebo zajišťovat dodávku zboží, které se prostě neurodilo. Postupně jsem došel k tomu, že mít prodejnu založenou jen na farmářských sezónních produktech je ekonomicky a také logisticky mimořádně náročné. Proto se do prodeje dostaly i trvanlivé produkty kvalitních českých výrobců především v bio kvalitě, které dnes znáte i ze supermarketů.
Abychom se od nich ale odlišili, investujeme do farem a výroby. Dnes už si vyrábíme nebo necháváme podle našich receptur vyrábět produkty pod naší značkou Sklizeno. A není toho málo, jde o vyšší stovky výrobků. Tím se hodně odlišujeme.
Změnily se i nákupní zvyklosti lidí? Chodili k vám před covidem zákazníci na klasický rodinný nákup, jak jste si na začátku svého podnikání přál, nebo spíš vyzobávali oblíbené produkty?
Velikost nákupu souvisí s plochou prodejny. A prodejnu, kterou máme největší a odpovídá bezmála velikosti supermarketu, máme jen jednu, a to v Praze v obchodním centru na Chodově. Když tam půjdu, jsem schopen nakoupit běžný nákup. Další prodejny se vejdou do sto metrů a tam už z podstaty věci nemůžeme nabízet tak velké množství potravin. Je to cesta, kterou máme ještě před sebou, ale máme ověřeno, že velké prodejny prostě fungují.
Už máme dokonce nakreslenou jednu opravdu velkou prodejnu, kterou bychom chtěli realizovat, ale covid nás trochu zbrzdil.
Sklizeno
- Česká síť prodejen potravin. Zaměřuje se zejména na potraviny malých a středních výrobců z ČR, sortiment je doplněn o vybrané zahraniční produkty.
- Sklizeno vzniklo v roce 2011, v roce 2016 se spojilo s konkurenčními sítěmi Náš Grunt (původně Český grunt) a My Food (My Food Market).
- V roce 2019 došlo k prodeji části společnosti firmě Rohlík.cz a vzniku My Food Wholesales.
- Sklizeno provozuje aktuálně celkem 25 prodejen, z toho je cca 10 franšízantů. Firma prodává i potraviny pod několika vlastními značkami, nabízí cateringové služby a další aktivity.
Setkávám se s názory, že covidové období bylo spíše dobou utřídění myšlenek, plánování, realizaci dosud odkládaných záměrů…
To bych úplně neřekl. My jsme totiž formálně, jako obchod s potravinami, mohli mít otevřeno, ale chodila k nám méně než polovina lidí než normálně, proto jsme některé prodejny raději zavřeli. Spočítali jsme si, že to pro nás bude ekonomicky výhodnější. Tohle nebyl čas na plánování, to byly perné téměř dva roky, kdy jsme se snažili minimalizovat škody, které nám stát svými rozhodnutími připravil.
Podařilo se?
Propouštět jsme nemuseli, ale pět prodejen už jsme nemohli udržet chodu a zavřeli jsme je, a to v přímé souvislosti s covidem. Naši dodavatelé naštěstí situaci chápali. Navíc ani oni sami nebyli na plné kapacitě. Ten útlum byl všude.
Ale jednu novinku jste přece jen za dobu covidu spustili, a sice i e-shop, který jste vlastně znovuzprovoznili. Jde vlastně o dovážku lokálních produktů z nejbližšího obchodu Sklizeno. Bylo to to, co vám během nelehkého období nejvíc pomohlo?
To si nemyslím, byla to služba našim zákazníkům, kteří se třeba báli jít do prodejny. Fungovala i dovážka, a to i skrze Dáme jídlo. Měli jsme vize, jak budeme mít armádu lidí, kteří rozváží nákupy na kolech a mopedech, ale možná že tuto myšlenku znovu vzkřísíme. Protože mít lokální e-shop, s lokálními produkty, které vám v té vaší lokalitě přivezeme, to je přece moc hezké.
Z čeho máte aktuálně největší radost, co se Sklizena týče?
V naší značce Kuře z Hrádku, z farmy, která nám dnes částečně patří, máme už jen kuřata, při jejichž chovu není použito žádné kokcidiostatikum, což je preventivní medikace drůbeže. I když to vypadá jako drobnost, pro mě je to velké vítězství a těším se, až s touto novinkou budeme seznamovat naše zákazníky.
David Kukla
Studoval na Vysokém učení technickém v Brně. Dlouho žil v Německu, kde pracoval jako manažer exportu. Po návratu do Česka zde založil síť farmářských obchodů Sklizeno. Aktuálně drží ve společnosti asi 17 %, podobný podíl patří Alešovi Kotěrovi, většina připadá Petru Borkovcovi, majiteli investiční společnosti Partners.