Východ, co dodat... A lidé, zmanipulovaní 20letým vymýváním mozků východoevropskými neoliberály, tomu ještě tleskají. "Vždyť nemůžete nikomu zakazovat kupovat si šmejd, když ten šmejd lidé chtějí..." Takže: volný trh a soutěž funguje jen v případě, kdy všichni účastníci mají stejné informace. Dnešní průměrný občan nemá vůbec žádnou možnost a schopnosti orientovat se ve všech spletitostech moderního potravinářství, pokud nechce nad studiem příslušných zákonů a vyhlášek strávit své mládí. Nikdo nekupuje šmejd z touhy po šmejdu. Celý systém je vystaven na klamání zákazníka (etikety vzadu, malé písmo, slovní hříčky, viz masný výrobek x maso, čokoláda x kakaová pochoutka, oklamání chuti aditivy, napěchování výrobku škroby, glukózovými sirupy atd.), neustálém rozevírání nůžek mezi bohatými a chudými, kteří jsou více a více nuceni šetřit na potravinách, aby pokryli vzrůstající životní náklady (od 70. let je to jev pozorovatelný na celém světě) a na krytí tohoto systému ze strany novinářů, odborníků (žijících z peněz šiditelů a chemizátorů potravin - odborník na chemii v jídle Vám samozřejmě bude tvrdit jak jsou všechny látky neškodné, ano, všechny jsou neškodné dokud se jejich škodlivost neodhalí...)a potravinářské lobby. Jediným východiskem je aktivizace spotřebitelů, založení nezkorumpovaného svazu, který bude týden co týden odhalovat svinstva v hlavním vysílacím čase v televizi. Je třeba jednoznačně říci, že zde potravináři a obchodníci zcela nepokrytě zneužívají nízkého povědomí běžných spotřebitelů o správné jakosti potravin, slabého zbožíznalství a důvěry našich občanů, kteří byli dlouho zvyklí na standardizovanou úroveň potravin.
Nikdo nekupuje šmejd z touhy po šmejdu. Celý systém je vystaven na klamání zákazníka (etikety vzadu, malé písmo, slovní hříčky, viz masný výrobek x maso, čokoláda x kakaová pochoutka, oklamání chuti aditivy, napěchování výrobku škroby, glukózovými sirupy atd.),
Tohle je snad nejlépe popsaná podstata problému s šizenými potravinami a je dokonalou odpovědí všem těm chytrákům, kteří přece prodávání šmejdů podporují, protože zákazník má právo výběru. Přitom ve skutečnosti NEJDE o žádné právo výběru, ale o nedostatek dostupných informací. Jak je z článku vidět, nikdo normální by nekoupil tu albertovu sr**ku s 50% masa, kdyby měl snadno dostupnou informaci, kolik ve skutečnosti zaplatí za kilo masa. Atd.