Podle známých osobností, které se v médiích objevují v souvislosti s gastronomií, vaří aspoň někdy tři čtvrtiny Čechů. Vyplývá to z průzkumu společnosti KPMG zaměřeného na trendy v nákupu potravin a vaření.
Zatímco k tomu, že se při výběru a nákupu potravin nechají ovlivnit známými osobnostmi, se přihlásila zhruba třetina respondentů uvedeného průzkumu, při samotném vaření se známými kuchaři či kuchařkami řídí celých 73 % dotazovaných. Čtvrtina podle nich vaří často nebo občas, uvádí společnost v tiskové zprávě.
Zajímavé je, koho lidé považují za své vzory v oblasti vaření. V dotazníku jsou definováni jako „známí kuchaři a kuchařky a jiné osobnosti, které se věnují vaření v televizi, píší o jídle do časopisů, mají vlastní blog o vaření apod.“.
Žebříček: podle koho lidé vaří
Respondentů, kteří uvedli, že podle osobností vaří alespoň výjimečně, se autoři průzkumu ptali na jména. Naprosto suverénní pozici má Zdeněk Pohlreich, kterého (nebo některý z jeho dříve vysílaných či reprízovaných pořadů) zmínilo 61 % lidí. Jasně přitom zvítězil jak mezi těmi, kteří vaří podle známých osobností často nebo občas, tak těmi, kteří tak činí výjimečně.
S výrazným odstupem na druhém místě skončili televizní Kluci v akci (14 %), které někteří respondenti jmenovali i zvlášť jmenovitě, následoval Jiří Babica (11 %) a Láďa Hruška (9 %).
Ze zahraničních osobností si Češi nejvíce oblíbili Jamieho Olivera (7 %).
Podle autorů průzkumu, který proběhl již pošesté, stoupá zájem o foodblogy. V žebříčku se objevily například blogy My cooking diary nebo Kitchenette, ovšem na stejném místě s Jiřinou Bohdalovou…
Galerie: Pohlreich v Ano, šéfe! končí. Ale předtím ještě ochutná smažák
Lidé slyší i na magazíny řetězců
Nadpoloviční většinu respondentů zajímají také magazíny, pořady nebo stránky o vaření vytvářené prodejci potravin (například Albert v kuchyni, Billa Gusto ap.). Příznivce mají spíše mezi ženami (57 % vs. 45 % mužů) a lidmi s nižšími příjmy. Mezi respondenty, kteří si musí vystačit s částkou do 6000 Kč čistého měsíčně, zájem uvedly dvě třetiny, v nejvyšší příjmové kategorii nad 30 000 Kč to jsou pouze dvě pětiny.
„Magazíny či weby prodejců potravin dnes dosahují dobré úrovně, mnohdy si nezadají s ‚nebrandovanými‘ kuchařkami. Lidé umí ocenit kvalitní obsah, tím spíš, když je k dispozici zdarma,“ dodává Karel Růžička, partner KPMG odpovědný za sektor nápojářství a potravinářství.