A komu tím prospějete, pane Donutile? Co?

8. 7. 2014

Sdílet

Fenomén toxické reklamy narostl do obludných rozměrů. Osvědčeným nosičem reklamy jsou herci, zpěváci a sportovci. Důvěru a sympatie, které k nim chováme, automaticky přeneseme na kloubní výživu.

Miroslav Donutil je pan herec. Potvrdil do v rolích Nikoly Šuhaje, Cyrana z Bergeracu, ve Sluhovi dvou pánů, v Černých baronech, v Pelíšcích. Už šestnáctou sezónu to potvrzuje na prknech Národního divadla. Teď se nám představil v jiné roli. „Život je pohyb. Pohyb je Proenzi… S Proenzi mám záruku, že mé klouby dostávají vše, co potřebují. Já jsem si vybral. Vyzkoušejte Proenzi i vy,“ svěřuje se nám z reklamních letáků, inzerátů a spotů.

Kde udělali soudruzi chybu?

Statistiky hovoří jasně. Navzdory záplavě léků a zázračných prostředků kloubní výživy pacientů trpících bolestí kloubů přibývá. Kde udělali soudruzi chybu? Stačí jen trochu přemýšlet.

Artróza ve skutečnosti není nemoc. Stav našich kloubů vypovídá o tom, jak jsme staří a jak s nimi zacházíme. Nemoc z artrózy udělal teprve medicínskofarmaceutický průmysl, aby lidem vnutil svoje výrobky. Specifický léčebný účinek kloubní výživy přitom není prokázán. Navzdory tomu ji užívá obrovská spousta lidí. Může za to brainwashing. Výrobci kloubní výživy a tvůrci reklam dali chytré hlavy dohromady. Lidem vymyli mozky a kloubní výživu jim vnutili.

Osvědčeným nosičem reklamy jsou oblíbení herci, zpěváci a vrcholoví sportovci. Do rolí proto už dříve obsadili Ladislava Chudíka, Jaromíra Hanzlíka, Lucii Bílou, Romana Šebrleho, Jiřího Holečka, Jana Železného. Důvěru a sympatie, které k nim chováme, automaticky přeneseme na kloubní výživu. „Přece by nám nelhali,“ myslíme si. Ale lhali. Možná, že o tom ale sami nevědí. Možná, že i jim vymyli mozky. Než abychom přemýšleli, raději jdeme s davem. „Když to berou všichni, něco na tom musí být,“ říkáme si. Ale nemusí. Když něco dělá hodně lidí, neznamená to, že je to správně. 

V čem tkví nebezpečí kloubní výživy

Víru v léčebný účinek posiluje i vysoká cena. „Když je to tak drahé, tak to nemůže být podvod,“ uvažují mnozí. Ale může. Nebezpečí kloubní výživy není v tom, že by obsahovala zdraví škodlivé látky, nýbrž v tom, že lidi odvádí od aktivního přístupu k péči o vlastní zdraví. „Nestarejte se! Vypněte mozek! Odevzdejte nám sebe i vaše peníze! My už se postaráme!“ hlásá reklama. A my se odevzdáváme. Pokud se člověk zdravě stravuje a udržuje ve slušné kondici pravidelným pestrým pohybem, kloubní výživu vůbec nepotřebuje. Pokud jí špatně a o kondici se nestará, kloubní výživa je mu k ničemu.

Ve filmových Pelíšcích Miroslav Donutil skvěle naplnil režijní záměr Jana Hřebejka. Je to jedna z jeho nejlepších rolí. Role v reklamě na kloubní výživu mu nesedí. Možná, že nevěnoval dostatek pozornosti pročtení textu. Možná, že nepochopil režijní záměr. Selhala profesní zkušenost. Nevěřím, že by ji vzal jen kvůli penězům. Stalo se tak pravděpodobně proto, že v současné době do obludných rozměrů narostl fenomén toxické reklamy, nabízející iluzi snadného, rychlého a bezbolestného vyřešení všech lidských problémů, jejichž řešení patří k životu, prostřednictvím nějakého chemického produktu. Přijetím role v této pandemii Miroslav Donutil nevědomky přispěl k jejímu dalšímu šíření a stal se i živoucím důkazem její zničující síly. „A komu tím prospějete, pane Donutile? Co?“

Autor článku

MUDr. Jan Hnízdil, věnuje se komplexní psychosomatické medicíně, www.hnizdozdravi.cz.

Je autorem řady knih, mimo jiné: Bolesti zad: Mýty a realita, Mým marodům, Zaříkávač nemocí, Příběhy obyčejného uzdravení.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).