Nepozornost, impulzivita a hyperaktivita mohou děti s ADHD pronásledovat až do dospělosti, a proto je důležité, aby měl rodič či vychovatel o této poruše dostatek informací. Ty poskytne v online semináři ve čtvrtek 27. května sociální pracovnice, autorka a odbornice s pětadvacetiletou zkušeností s výchovou dítěte s ADHD Soňa Vancáková. V následujícím rozhovoru přibližuje projevy dětí i dospělých s ADHD i důsledky poruchy pozornosti pro jejich život.
ADHD
- Attention Deficit Hyperactivity Disorder, porucha pozornosti s hyperaktivitou.
- Porucha pozornosti s hyperaktivitou je neurovývojové onemocnění, které způsobuje obtíže se soustředěním, přizpůsobením aktivity a zvýšenou impulzivitou.
Více informací a článků k tématu ADHD.
Jak se projevuje dítě s ADHD?
Odborníci popisují různé projevy dětí s ADHD, mezi něž patří sklon ke rvačkám, absence disciplíny, nechuť podřizovat se dospělým. Existuje silná spojitost ADHD s projevy zlosti, velkými problémy v mezilidských vztazích, s emocionální labilitou a jinými psychickými problémy. U těchto dětí se často vyskytují i neurologické problémy, jako jsou noční můry, pomočování, tiky, koktavost a onanismus. Děti s ADHD prožívají ve zvýšené míře úzkost, mají problémy se spánkem, objevují se u nich problémy s agresivitou. Výzkumy poukazují i na skutečnost, že děti s ADHD mají mnohem častěji úrazy.
Musí se porucha pozornosti projevovat na studijních výsledcích dítěte?
Jelikož porucha ADHD znamená poruchu pozornosti, která se výrazně projeví právě ve škole a při učení, projeví se tedy i ve studijních výsledcích dítěte. ADHD ovlivňuje školní výkon a chování žáka. Mezi úrovní školního výkonu a úrovní intelektových schopností žáků je obvykle značná disproporce. ADHD způsobuje nižší úroveň učebních výsledků, než jakou bychom mohli očekávat vzhledem k intelektové schopnosti žáka.
Liší se projevy ADHD u dívek a u chlapců?
Ano. ADHD se mnohem častěji projevuje u chlapců než u dívek. U dívek se častěji vyskytuje porucha pozornosti bez hyperaktivity (ADD). Výzkumy poukazují na to, že počet chlapců s ADHD je čtyřikrát vyšší než počet dívek. Rozdíly nejsou jen v počtu chlapců a dívek. Výzkumy potvrdily, že ADHD se projevuje rozličně v mozcích dívek a chlapců. Existují rozdíly v bílé hmotě mikrostruktury mezi chlapci a dívkami.
Může se stát, že se ADHD diagnostikuje až v dospělosti? Jsou jeho projevy v dospělosti mírnější?
Pokud porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou nebyla diagnostikovaná a léčená v dětství, výzkumy potvrzují, že 30–70 % dětí s ADHD trpí příznaky i v dospělosti. Mnozí dospělí bojují s příznaky ADHD a přitom neví, že trpí touto poruchou. Nemají ovšem tak viditelné příznaky jako děti. Hyperaktivita u dospělých má klesající charakter a naopak – míra nepozornosti se zvyšuje. Mezi typické znaky ADHD v dospělosti patří bezohledné řízení, problémy s organizováním a plánováním úloh, neschopnost odpočívat, prokrastinace, neustálé ztrácení nebo přemisťování věcí, zapomnětlivost, neschopnost vyrovnat se se stresem a extrémní netrpělivost.
Dá se ADHD kompletně zbavit?
Porucha je léčitelná, pokud je diagnostikovaná v dětství. Aby byla terapie úspěšná, je nutná kombinace vícero metod. Ty dle odborníků musí být aplikovány bez přestávky až do dospělosti. Mezi nejosvědčenější patří výchovné působení, psychoterapie a psychofarmakologická léčba (v těžkých případech).
Může porucha pozornosti přinést svému nositeli do života i nějaká pozitiva?
Děti s ADHD mají velmi často mimořádné nadání v určitých oblastech. Velmi rády čtou, což jim v budoucnosti může umožnit stát se třeba dobrým scénáristou, spisovatelem, nebo filmovým výtvarníkem. Mívají také velmi dobře rozvinutou představivost, to je předurčuje pro uměleckou dráhu, kde se mohou uplatnit v oblasti fotografování, malířství, sochařství, architektury i hudby (častý doprovodný jev ADHD je i absolutní sluch). Jejich hudební nadání je dobré podchytit a rozvinout ve hře na hudební nástroj, který si samy zvolí.
Mezi výjimečné vlastnosti dětí s ADHD patří i velká citlivost a vnímavost vůči potřebám jiných lidí. Právě z toho důvodu se tito lidé v mnoha případech věnují opatrování nemocných a ošetřovatelství. Mnohé děti s ADHD vynikají v cizích jazycích nebo mají talent pro herectví.
PaedDr., Mgr. Soňa Vancáková, Ph.D.
Sociální pracovnice a autorka publikací. Je zakladatelkou a ředitelkou občanského sdružení Maják nádeje v Košicích, v němž se od roku 2010 věnuje rodinám v nouzi. Je absolventkou doktorského studia sociální práce a pedagogiky na Katolické univerzitě v Ružomberku. V rámci své činnosti se zaměřuje na terénní sociální práci, sociální poradenství, přednáškovou činnost na školách a také publikaci knih. Je autorkou monografií zaměřených na rodinu a na sociální vyloučení. Ve své knize Ja sa z teba zbláznim! Rodičia a výchova detí s ADHD popisuje své pětadvacetileté zkušenosti s výchovou dítěte s ADHD. Při práci s rodinami v nouzi se věnuje i penitenciární a postpenitenciární péči (pomoci vězňům).
Online webinář Jak podpořit koncentraci pozornosti u dětí se koná ve čtvrtek 27. května 2021 od 19 hodin.