Určitě si ještě vzpomínáte na nahrávky Organizace OBRAZ, která tajně natočila slepice ve velkochovech farmy Libotenice, Drůbežárny Čeperka, Farmy Svinčany a Druko Střížkov. Drsné záběry s mrtvými slepicemi v různých stadiích rozkladu pak v červnu 2018 odvysílala Česká televize v pořadu 168 hodin, což vedlo k bouřlivým emotivním reakcím veřejnosti. Na ně pak reagovaly maloobchodní řetězce vyjádřeními, že klecová vejce do roku 2025 přestanou prodávat. (Situaci jsme popisovali v článku Řetězce chtějí bezklecová vejce. Klecové chovy však zůstanou.)
Slepici z velkochovu už si všude nekoupíte
Příběh o klecových slepicích ale pokračuje, Druko Střížkov, kde podle reportáže aktivista z Organizace OBRAZ natočil ty vůbec nejžalostnější záběry, odmítlo dále prodávat své slepice po tzv. vynesení – jde o cca roční slepice, které už moc nenesou. „Důvodem je negativní mediální kampaň ze strany ekologických aktivistů, vedená proti klecovému způsobu chovu nosnic. Prodeje nosnic na konci snášky jsou až do odvolání zrušeny,“ stojí v oznámení Agrofertu. Ti, kteří už několik let slepice z velkochovů vykupují, jsou pobouřeni.
„Agrofert tvrdí, že jeho chovy jsou v pořádku a slepice jsou v jejich chovech šťastné. Nechce ale patrně chov a slepice ze svých chovů ukázat veřejnosti. Bojí se snad, aby se lidé nedozvěděli pravdu? Zákaz prodeje ‚vyřazených‘ nosnic lidem, kteří vědí, že slepice není jen stroj na vajíčka, jasně ukazuje, jak Agrofertu na slepicích, které ho tak dobře živí, záleží. Prostě je pošle za odměnu za plnění extrémní snášky na jatka,“ uvedl Petr Dobrý z iniciativy Slepice v nouzi. Právě tato iniciativa zhruba roční slepice z velkochovů vykupuje za třicet korun a za dobrovolný příspěvek padesáti korun je potom dále prodává lidem, kteří jim nabídnou domov na svých zahradách a v kurnících. Slepice se totiž může dožít deseti a více let.
Proč Druko Střížkov nedá slepicím druhou šanci? Protože nemusí
Oslovili jsme tiskového mluvčího Agrofertu Karla Hanzelku a zeptali se ho mimo jiné, kolik slepic na konci snůšky prodali v uplynulém roce nebo co s vynesenými slepicemi budou dále dělat. „Při vší úctě k Vám – nebudeme se zapojovat do kampaně veganských aktivistů, k níž jste se připojila,“ uvedl ovšem k věcným otázkám tiskový mluvčí a dodal: „Odmítáme dělat politiku přes slepice. Jsme soukromá společnost a stejně jako ostatní drůbežáři někdy prodeje realizujeme, jindy ne. Není to naše povinnost,“ vysvětlil Karel Hanzelka s tím, že ke klecovým chovům se již opakovaně vyjádřili v polovině srpna.
Tiskový mluvčí Agrofertu tehdy zveřejnil e-mailovou komunikaci s Petrem Dobrým z iniciativy Slepice v nouzi, který se chtěl se zástupci Agrofertu sejít a požádat je o veřejný závazek prodávat a používat výhradně vejce z bezklecových chovů. Agrofert v pěti bodech vysvětlil, proč považuje schůzku za bezpředmětnou. Panu Dobrému pak závěrem vzkázal: „Máte jakýsi pohled na věc, který je pro české producenty vajec likvidační a podpořil by pouze import levněji vyrobených vajec ze zahraničí. Náš postoj je konzistentní. Dodržujeme legislativu, naše chovy jsou pod veterinární kontrolou a spotřebitelům nabízíme kvalitní vejce vyrobená podle platných směrnic Evropské unie. Ctíme Váš názor, ale Vaší organizací a její kampaní se vydírat nenecháme.“
Galerie: Vodňanská drůbež: Jak se „vyrábí“ kuře