Přestože o své zuby dobře pečujeme a nevynecháváme ani pravidelné preventivní prohlídky, jsou situace, kdy je rychlý zákrok nezbytný. Ne vždy je ale zrovna k dispozici náš zubař; pak zamíříme na pohotovost, anebo k jinému lékaři. Zde však můžete narazit na problém s placením.
Oldřich Tichý z Všeobecné zdravotní pojišťovny uvádí příklad na konkrétním dotazu klienta VZP: „Chtěl jsem si nechat urychleně opravit vypadlou plombu, ale můj zubní lékař nemá hned ráno ordinační hodiny. Vzal mě lékař v sousední ordinaci, požadoval však navíc 90 Kč jako za pohotovost. Měl na to právo?“
Odpověď zní: Ne. Lékař v tomto případě mohl podle mluvčího pochybit dokonce dvakrát.
Za ošetření v ordinační době se neplatí pohotovostní poplatek
Zubní lékař, který provede akutní ošetření a vyšetření neregistrovaného pacienta v průběhu své pravidelné ordinační doby, od něj nemůže vybírat regulační poplatek za pohotovostní službu.
Dříve to však bylo jinak, jak upozorňuje Oldřich Tichý: „Souvisí to s tím, jak se měnilo znění příslušných paragrafů o regulačních poplatcích v zákoně o veřejném zdravotním pojištění. Původně se devadesátikorunový regulační poplatek platil za pohotovostní službu (včetně stomatologické) poskytnutou v sobotu, neděli nebo ve svátek a v pracovních dnech v době od 17 do 7 hodin, pokud nedošlo k následnému přijetí pojištěnce do ústavní péče.“
V současné době však zákon o veřejném zdravotním pojištění časové omezení nespecifikuje, uvádí pouze: „Pojištěnec, anebo za něj jeho zákonný zástupce, je povinen hradit poskytovateli regulační poplatek ve výši 90 Kč za využití lékařské pohotovostní služby nebo pohotovostní služby v oboru zubní lékařství.“ Vyhláška ministerstva zdravotnictví pak upřesňuje, že „pojištěnec hradí poplatek za využití pohotovostní služby nebo pohotovostní služby v oboru zubní lékařství v době mimo pravidelnou ordinační dobu poskytovatele, pokud nedojde k následnému přijetí pojištěnce do lůžkové péče“.
Kdy má zubař pravidelnou ordinační dobu?
V pravidelné ordinační době se tedy poplatek za pohotovost neplatí, i kdyby to bylo například brzy ráno nebo pozdě večer, záleží, jak má lékař tuto dobu nastavenou. „Pravidelnou ordinační dobou je přitom míněna ordinační doba nahlášená zdravotní pojišťovně a uvedená v Příloze č. 2 Smlouvy o poskytování a úhradě hrazených služeb. Údaj o ordinační době má pak poskytovatel zdravotních služeb umístit tak, aby tato informace byla přístupná pacientům (např. na dveřích ordinace nebo na budově, kde ordinace je),“ říká mluvčí VZP.
Jestliže vám tedy zubní lékař provede akutní ošetření a vyšetření v průběhu své pravidelné ordinační doby, nemá právo vybrat regulační poplatek ve výši 90 Kč za pohotovostní službu, a to i když nejste „jeho“ pacient.
Další platba záleží na tom, zda má lékař smlouvu s pojišťovnou
Mluvčí VZP se dále v uvedeném konkrétním příkladě pozastavuje nad tím, že klient hradil nejen poplatek za pohotovost, ale také za ošetření. „Vzhledem k tomu, že podle dotazu lékař požadoval ‚navíc‘ regulační poplatek, připomínáme, že má-li lékař smluvní vztah se zdravotní pojišťovnou pacienta, má povinnost nabídnout mu nejdřív variantu ošetření, která je hrazena z veřejného zdravotního pojištění,“ říká Oldřich Tichý. A toto platí, i když jde o pacienta, který u zubaře není registrovaný.
V případě, že lékař nemá uzavřenou smlouvu se zdravotní pojišťovnou pacienta, je však z veřejného zdravotního pojištění hrazena pouze akutní, neodkladná péče. Více informací najdete na www.vzp.cz/stomatologie.