Čím více se rozšiřují v populaci alternativní způsoby stravování, tím rychleji na poptávku reagují prodejci. Regály stále více plní bezlepkovými, raw, ale i veganskými a bio potravinami. Prodejci dokonce vyvíjejí vlastní řady a produkty. Ptali jsme se ve všech velkých řetězcích, co je u nich aktuálně k mání a jak moc dobře se takové potraviny prodávají.
Lidl
„Trend zdravého životního stylu a s tím zvýšený zájem například o bio, bezlepkové nebo veganské potraviny samozřejmě zaznamenáváme a snažíme se na něj reagovat zařazováním speciálních tematických týdnů věnovaných bio, bezlepkovým či bezlaktózovým potravinám nebo potravinám vhodným pro vegetariány i vegany,“ uvádí pro server Vitalia tisková mluvčí Lidlu Zuzana Holá. Aktuálně na jejich pultech najdete bio jogurty, rýžové bio chlebíčky, bio olivový olej, bio ovoce a zeleninu, které se mění dle sezóny. Oblíbené jsou také raw tyčinky v několika příchutích. V těchto dnech je také rozšiřována nabídka bezlepkového sortimentu. „Kromě bezlepkových těstovin tak zákazníci v našich prodejnách naleznou například Bezlepkové polštářky, Bezlepkový medový dort, polomáčené bezlepkové oplatky, dva druhy bezlepkové pizzy, rybí prsty nebo bezlepkovou mouku a strouhanku. Postupně se mohou těšit na další produkty,“ dodává tisková mluvčí.
Tesco
V Tescu aktuálně najdete zbrusu novou vegetariánskou řadu, která se skládá z bezmasých hotovek, výrobku Bílkoun a sladkých dezertů. Konkrétně jde například o vege sekanou s paprikou a ovesnými vločkami, falafel, karbanátek s vejci, vege bratwurst nebo řízek. Poměrně široká je nabídka i bezlepkových potravin a raw tyčinek. „Zájem o tyto produkty roste, v nabídce máme více než devět set produktů a průběžně doplňujeme nové produkty a reagujeme na přání a potřeby našich zákazníků,“ uvedl tiskový mluvčí Tesco Václav Koukolíček.
Ahold
„Můžeme potvrdit, že naši zákazníci při nákupu stále více zohledňují také aspekt zdravého životního stylu. Podle našeho průzkumu ke dvaceti pěti letům na českém trhu je důležitý pro šedesát procent zákazníků, přitom v devadesátých letech jej zohledňovalo pouze dvacet šest procent nakupujících. Tomuto trendu se v prodejnách Albert snažíme vycházet vstříc,“ uvádí tisková mluvčí společnosti Ahold Barbora Vanko. Najdete zde více než dvě desítky produktů v řadě Albert Veggie, která si našla oblibu nejen u veganů a vegetariánů. „Jsme rádi, že lidem, jenž trpí intolerancí nebo alergií na lepek či laktózu, můžeme v našich obchodech nabídnout zajímavý sortiment výrobků vlastní řady Albert FreeFrom i dalších prověřených značek, pro které často museli do specializovaných obchodů,“ dodala tisková mluvčí.
Kaufland
„Bezlepkové potraviny v řádu desítek nabízíme již několik let. V loňském roce pak zákazníkům představili tři nové produktové řady. V červenci jsme rozšířili náš sortiment o produktovou řadu K-Lactosefree, jež označuje výrobky se sníženým obsahem laktózy. Pod touto značkou najdou zákazníci například trvanlivé mléko, smetanu, jogurty, čerstvý sýr Cottage, tvaroh, máslo i podmáslí,“ uvádí tiskový mluvčí Kauflandu Vladimír Šperl. V říjnu loňského roku pak zavedli další dvě vlastní značky – K-Take it veggie a K-Bio.
Produktová řada vlastní značky K-Take it veggie s více než třiceti výrobky nabízí například jemné pomazánky, pikantní nápoje, „masa bez masa“, tofu či hotová jídla. V sortimentu K-Bio pak najdete až šedesát produktů z oblasti mléčných výrobků, těstovin, nealkoholických nápojů a obilovin.
Globus
Pro poměrně velkou změnu se rozhodl řetězec hypermarketů Globus. Pilotně na plochách čtyř svých hypermarketů zřídil takzvané shop in shopy „Zdravý svět“, kde zákazníci najdou o přibližně šest set produktů více oproti standardní nabídce ze sortimentu bio, raw, bezlepkové nebo veganské stravy. „V tuto chvíli jsou samostatné plochy zřízené v hypermarketech Globus v Praze Čakovicích, Ostravě, Trmicích u Ústí nad Labem a Havířově. Zákazníci zde mohou vybírat z tisíc tři sta položek alternativních potravin. V ostatních hypermarketech pak nabízíme přibližně sedm set produktů,“ říká mluvčí hypermarketů Globus Pavla Hobíková s tím, že rozšíření shop in shopů bude pokračovat. „Zákazníci velmi uvítali, že nacházejí vše na jednom místě a nemusejí část produktů hledat v běžném sortimentu. Velmi pozitivně také vnímají, že sortiment bezlepku se rozšířil na dvojnásobný prostor, který zaznamenává jeden z největších nárůstů prodejů. Nový koncept otevírá možnosti mimo jiné pro vegany a příznivce raw stravy,“ dodala Pavla Hobíková.