Článek je zajímavý, díky. Waldorfské školy měly kdysi mé velké sympatie, po šedi a nudě většiny socialistických i postsoc. škol působily lákavě, barevně, zábavně. Ale později jsem slyšela i četla několik zkušeností rodičů, kteří své děti raději přehlásili z Waldorfu zpět do „nudy“. Ano, děti byly moc spokojené, ale také toho prý moc neuměly. Nechci soudit, osobní zkušenost nemám, ale zajímalo by mě to, pokud ji někdo máte.
Vetsinu veci co nas na ZS a SS uci stejne nikdy v zivote nepouzijeme pokud se jedna o vseobecne vzdelani a ne o odborne skoly. Mne pripada ze ucelem skolstvi je vychovat z deti sede stejne krychle a odnaucit je myslet a aktivnimu pristupu k zivotu.
kdyz vidim jak hezke osobnosti jsou v prvni tride a jak tupe deti jsou v osme tride, tak si rikam ze skola v nich znicila co mohla.
Podobny sok jsem zazil jako maly chlapec kdyz jsem videl poprve krestany katoliky. Normalni lidi to sice s premyslenim moc neprehaneji, ale u tech krestanu tam jsem videl ze ti nemysli vubec a nazyvaji to virou. Rikal jsem si co to s nima ti farari v tom kostele udelali, tohleto je jeste horsi nez kdyby byli ateiste. V te dobe jsem jeste neznal tohle:
Matouš 23,15 Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Obcházíte moře i zemi, abyste získali jednoho novověrce; a když ho získáte, učiníte z něho syna pekla, dvakrát horšího, než jste sami.
ostatne nebylo mi jeste ani pet let a navic v komunismu moc bible studovat nesla. Nejdulezitejsi je ziskat duchovni vzdelani a to na dnesnich skolach a bohuzel i v mnoha cirkvich uplne chybi. Bez duchovniho vzdelani nelze vytvorit stastnou a prosperujici spolecnost.
Hm, byli jste se někdy podívat na waldorfskou výuku? To je takový oblíbený omyl, že waldorfské školství rozvíjí samostatnost a kreativitu. Reálně to vypadá tak, že děti se učí papouškovat a dělat všechno jako paní učitelka, dokonce i v hodinách výtvarné výchovy. Kritické myšlení žáků je waldorfskému pojetí výuky zcela cizí, naopak to podporuje stádnost. Na konci takového výukového procesu stojí dítě nejenom bez znalostí podobných těm z běžné základky, ale hlavně s vymytým mozkem :-(
Já mám teda uplně jinou zkušenost. Studoval jsem všech 9 let základní Waldorfské školy v Jinonicích. Pak se bez problémů dostal na gymnázium. Pak na architekturu. Teď studuju na výměnném programu na rok ve Frankfurtu v Německu. Tento semestr budu navrhovat základní školu. A nemohu ani vyjádřit, jak jsem rád, že svoboda mého myšlení nebyla poškozena klasickým státním školstvím. Waldorfské školství chápu jako dobrý krok ve školství. Jako další vidím intuitivní vyučování, pro které budu navrhovat školní projekt. Otázkou je, jestli je pro to dnešní lidstvo připraveno, nebo je ještě příliš brzy. Je založeno na myšlenkách o svobodě Rudolfa Steinera, ale jde ještě dál, než WŠ.
Dobrý večer,
jste první vysokoškolák, o kterém vím, že vyšel WŠ.
Mám dceru na WŠ v Plzni a procházím právě různými obavami.
Jaký máte např. názor na měsíc matematiky a měsíc češtiny na 1.stupni WŠ? Děti musí podle vzoru také přesně malovat písmenka do sešitu, rámečky v sešitě také, jinak to musí předělat. Paní učitelka má ráda děti, to cítím, ale systém se mi zdá striktnější než jsem si myslela. Dcera se vždy bojí do školy v měsíci, kdy je matematika, není to vůbec nějak "kreativní" učení, ale dril....
Jinak dcerka už čte a to i malá písmena, ale oni stále procvičují jen velká a vůbec nepíšou. Nechci tím říci, že je to špatné, ale stejně jako v klasické škole jiní rodiče, tady mám dost výhrad zase já.
MOžná je to také tím, že Plzeň teprve začíná a v Praze už mají fůru zkušeností.... Ale přes to všechno vím, že paní učitelka dělá, co může. Zdravím. M.
Vidím, že se tu zatím neozval žádný rodič s vlastní zkušeností. Ani já takový nejsem. Jsem pouze učitel na vysoké škole. Moje žena několik let na WS učila. Pravidelně jsem tedy pozoroval při různých besídkách, jaké jsou ty děti z W. školy. Ano, také mi přišlo, že někdy ve třídách příliš řešili spíše sociální vzorce chování než výuku a učení se nové látky. Jenže potom jsem přišel do práce a hle. Zkušenost mi ukázala, že největší problém není to, že studenti toho moc neví. Nejhorší mi přijde, že jsou nesamostatní. Za celou dobu co studují nepochopili, že učitel je nic nenaučí, že všechna práce je na nich. Chybí jim iniciativa a chuť se něco nového dozvědět. A to je přesně to, co si odnesou děti z W. školy. Chtěl bych mít studenty, kteří prošli W. školou, protože mít inženýry, kteří si nejsou jisti co je logaritmus je nebezpečné, co když budou navrhovat třeba bezpečnostní pás a budou to dělat stejně špatně jako výpočty v mých hodinách?
Pro ty z vás, co dočetli až sem mám otázku. Je ten článek víc o Waldorfské škole, nebo o Steinerovi a antroposofii? Škoda, že si autor článku nevybral o čem píše.
Já si nikdy nevšiml, že by W. učitelé byli velcí propagátoři antroposofie. Spíše to byli praktičtí sympatičtí lidé, kteří svou práci dělali s láskou. Stejně jako spousta učitelů z „normálních“ škol.
Ačkoli se rozhodně nepočítám mezi příznivce antroposofie, chci aby mé děti vyrůstali v W. škole. Chci to být já, kdo jim bude vyrábět čítanku a chci aby bylo samostatné, veselé a především šťastné.
K hodnocení W. škol může příště autor článku použít údaje Scio testů a porovnat tak žáky W. škol s ostatními. Proti tomu by snad neměl mít námitek ani slavný skeptický spolek (i když jeho název sám vyvrací spokojenost s čímkoli).