Dalším důvodem je, že sex není jen tak nějaký akt udělovaný na počkání, ale je to vrcholný projev lásky. Proto je sex v manželství podporovaným projevem lásky (resp. kdokoli tvrdí opak, tak se jeho názor neshoduje s názorem církve) – viz. první encyklika papeže Benedikta XVI. Deus Caritas Est. I Jan Pavel II. se vyjadřoval v tomto duchu. Pokud však antikoncepce má sloužit k tomu, aby si člověk myslel, že si může bezstarostně „urvat“ co se dá, snížit vztah mezi mužem a ženou na zvířecí úroveň, na hříčku pudů je to v rozporu s křesťanským učením. Bezstarostně si užít a jít dál (což je samozřejmě lež, 100% bezstarostná žádná antikoncepce není). Pokud nějaká antikoncepce k tomuto snižování lidské důstojnosti vede, je pro církev nepřípustná.
Je třeba pochopit, že církev nezakazuje nějaké chutné ovoce, ale ukazuje, že svoboda přichází až potom, co člověk přijme zodpovědnost za své činy. Každá příčina má svůj následek. A církev pouze varuje před tím, že některé příčiny, byť se to nezdá, mají zlé následky.