Malý kelímek s obrázkem skákajícího tygra znám už od dětství. Kdykoliv někoho bolely záda, svaly nebo za krkem, přišla na řadu právě tygří mast. Máma si ji mazala na spánky, když ji bolela hlava. U nás doma se používala i tehdy, když nás trápila rýma. Skvěle „protáhla“ ucpaný nos.
Když jsem nedávno psala článek o výrobě domácí tygří masti, napadla mě prostá otázka – kde se vůbec ta pravá tygří mast vzala? Pochází z Číny, z Thajska, Filipín nebo odjinud z Asie? Najdete různé informace. Kde a jak vznikla ta první původní?
Putování tygří masti
Tato legenda mezi bylinnými mastmi pochází s největší pravděpodobností z čínského císařského dvora. Dědila se z generace na generaci a pomáhala od bolesti všem potřebným osobám zejména z vyšších kruhů čínské společnosti.
Odtud svůj recept poprvé „vyvezl“ čínský bylinkář Aw Chu Kin. Ten se posléze v 70. letech 19. století usadil v barmském Rangúnu. Zde také začal svůj léčivý balzám prodávat. Při míchání tygří masti využil své dlouholeté zkušenosti z bylinkářské praxe. Dobře věděl, že esenciální oleje z kafru, hřebíčku a mentolu mohou přinést svalům kýženou úlevu. V tygří masti je navíc ještě kromě těchto tří základních ingrediencí esenciální olej kajeput.
Z „Něžného tygra“ se stal skvělý obchodník
Ale tím legenda nekončí, naopak celý příběh pokračuje, a to docela pohádkově. Aw Chu Kin měl dva syny, kteří se jmenovali Aw Boon Haw (Něžný tygr) a Aw Boon Par (Něžný leopard). Právě první zmiňovaný dal masti své jméno a po smrti otce obchod převzal. Označení „tygří“ se pro tento léčivý balzám opravdu vžil. Nejen v Asii, ale i u nás je tygr symbolem síly, vitality a mrštnosti, což odpovídá síle masti a rychlosti jejího působení a schopnosti vyléčit naše neduhy. Autorem „tygřího“ loga je rovněž Aw Boon Haw a je to logo opravdu povedené, protože mast provází již po desetiletí a je snadno rozpoznatelné lidmi po celém světě. Ačkoliv se během let měnily tvary kelímků, skákající tygr vždy zůstal.
Oba bratři se v roce 1926 přestěhovali do Singapuru. Aw Boon Haw se projevil jako skvělý obchodník a z prodeje jedné masti udělal obrovský byznys. Ve 20. letech hledal i poměrně netradiční cesty propagace firmy – například jezdil po okolí v autě ve tvaru tygra a rozdával smaltované reklamy svých produktů. Ačkoliv je tygří mast v současné době známá po celém světě, nejpopulárnější zůstává v Asii, zejména v Singapuru, Malajsii, Hongkongu, Indonésii a Thajsku.
Působí, kdykoliv to zabolí
Tygří mast se postupně dostala do všeobecného povědomí jako univerzální všelék. To byl pravděpodobně i původní účel. Vždyť od počátku ji provázelo jednoduché heslo „Works whenever it hurts,“ což by se dalo do češtiny přeložit jako „Působí, kdykoliv to zabolí“.
Nicméně i k tomuto tvrzení jsou mnozí skeptičtí. Přinejmenším se jedná o nesplnitelný příslib. Žádná mast nemůže zbavit člověka každé bolesti. Lynn Pan, ředitel Centra čínského dědictví (Chinese Heritage Center) v Singapuru, upozornil na to, že tygří mast spíše než svojí skutečnou medicínskou hodnotou působí účinně na psychologii člověka. Na tygří masti dle jeho slov „v podstatě nic není“, zdůraznil přitom ale skvělou obchodní politiku, pomocí které Aw Boon Haw povznesl tuto značku do skutečných výšin.
Na tygří masti toho opravdu „moc není“. Její síla tkví v kombinaci čtyř esenciálních olejů – mentolového, hřebíčkového, kafrového a oleje ze stromu kajeput. Možná právě tygří mast je dalším skvělým příkladem toho, že „v jednoduchosti je krása“ a v tomto případě rozhodně i síla.
Použité zdroje: Asia’s Star Brands – Paul Temporal