Statistika za minulý rok hovoří jasně: Na silnicích zemřelo pět tisíc lidí. Podle odborníků by číslo nemuselo být tak vysoké, kdyby svědci nehod věděli, jak se chovat a jak podat první pomoc.
Pravděpodobnost, že se ocitnete u havárie, je bohužel, vzhledem ke statistice, poměrně vysoká. Ve vteřině se můžete být v situaci, kdy jde druhému člověku o život a vy jste ten jediný, kdo mu může v danou chvíli pomoci. Ale víte jak?
Čtěte také téma: Pivo na kole. Je to zločin?
Dálnice jsou bezpečnější
Možná pro vás bude překvapením, že nejvíce nehod s vážným průběhem a často zraněním vzniká na silnicích nižších tříd. Podle poslední studie STEM z roku 2008 se většina Čechů mylně domnívala, že nejvíce nehod se stává právě na dálnicích. Jako by toho ale nebylo dost, posledních několik let přibývá i takových nehod, kdy dochází ke střetu automobilů s chodci a cyklisty.
K závažným a mnohdy i tragickým nehodám dochází při čelních srážkách dvou vozidel. „Pokud dojde ke zranění ve velké rychlosti, následky bývají velmi vážné hlavně tehdy, pokud je překážka nehybná, například strom. Dochází často k usmrcení posádky na základě zranění, která jsou neslučitelná se životem. Jiná je situace, pokud dojde k nárazu s jiným vozidlem, kdy je možné rozložení působících sil a nejtěžší zranění má ten člen posádky, kde působí přímá síla nárazu. Jedná se tak často o zranění hlavy, hrudníku, páteře, polytraumata (poranění více tělesných orgánů a částí), mnohočetná poranění končetin a pánve,“ vysvětluje lékař Tomáš Vaňatka ze Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina.
Cyklisté a chodci jsou nezranitelnější
Snad nejtragičtější jsou právě nehody, kdy auto srazí cyklistu nebo chodce. „Co se týká chodců a cyklistů, opět záleží na typu vozidla, které narazí do chodce či cyklisty a na rychlosti nárazu. Dalším faktorem je, kam je nárazem postižený odhozen a na co. Opět se vyskytují závažná poranění,“ mluví Tomáš Vaňatka o svých zkušenostech s nehodami cyklistů a chodců.
Věděli jste, jak pomoc zraněným při autonehodě?
Lidé nevědí jak druhým pomoci
Vysoká úmrtnost lidí při dopravních nehodách je často způsobena tím, že k nehodám dochází při čelních střetech a vysoké rychlosti, a také tím, že zraněným lidem se nedostane včasné pomoci od těch, kteří k nehodě přijíždí jako první – náhodní kolemjedoucí. „Laik musí co nejrychleji přivolat pomoc a správně lokalizovat místo nehody tak, aby posádka záchranky nebloudila a např. i správně najela na dálnici – správný nájezd ve správném směru. Dále musí zajistit i vlastní bezpečnost, to znamená zajištění nehody výstražným trojúhelníkem a potom případně se pokusit vyprostit posádku, pokud nehrozí tím vyproštěním zhoršení poranění například páteře,“ vysvětluje Tomáš Vaňatka jak postupovat, pokud jsme svědky, nebo přímými účastníky nehody.
-
Podat první pomoc v případě nouze je povinností každého, to i ze zákona. Jenže víte, jak stabilizovat raněného? Nebo co dělat, pokud krvácí nebo je v bezvědomí? A co umělé dýchání, víte jak na to? Čtěte speciál na Vitalia.cz a osvojte si ZÁSADY PRVNÍ POMOCI.
Co je třeba jako první:
- Rychle zhodnotit, jaké má zraněný poranění a zda dýchá a silně nekrvácí.
- Zavolat na linku 155 nebo 150 a oznámit o nehodě, přesně určit, kde se nehoda stala a jaký je rozsah zranění.
- Umístit na viditelné místo ve vzdálenosti 100 metrů za havarovaným vozidlem výstražný trojúhelník, a je-li to možné, okamžitě odpojit autobaterii u havarovaného vozidla!
- Poskytnout nezbytnou první pomoc všem zraněným – přednostně je třeba ošetřit ty zraněné, kteří silně krvácí nebo nedýchají, poté i ty, kteří nereagují – jsou v bezvědomí!
- Ošetřit ostatní zraněné a vyčkat na příjezd zdravotníků a hasičů.
Jak stabilizovat místo nehody
Staneme-li se přímými účastníky nehody, nebo těmi, kteří se u nehody náhodně ocitnou, pak je nutné učinit i taková opatření, aby nebyla ohrožena bezpečnost dalších vozidel, které přijíždějí k místu nehody. „Je nutné provést protipožární opatření. Vypnout zapalování u havarovaného vozidla, případně i odpojit akumulátor – podle znalostí a zručnosti a snížit tak pravděpodobnost vzniku požáru. Ten často vzniká zkratováním elektrického vedení pod kapotou nebo palubní deskou. Je nutné dbát i na to, aby se v blízkosti havarovaného vozidla nekouřilo nebo se používal otevřený oheň. Neuškodí si připravit k okamžitému použití přenosný hasicí přístroj a navíc i zajistit havarované vozidlo proti pohybu, např. ruční brzdou, nebo jiným způsobem pro zablokování kol, kameny, klíny apod,“ upřesňuje další důležité úkoly dlouholetý hasič, záchranář a velitel hasičské stanice Zbyšek Zuber.
Co má být nově v autolékárničce
Vozit v autech lékárničku nařizuje řidičům zákon. Od tohoto roku došlo k významné změně v jejich výbavě. Jednou z nich je, že autolékárnička musí obsahovat stručný obrázkový návod, jak na silnici poskytnout první pomoc. Navíc by také měla být vybavena termoizolační fólií, což je jakási staniolová deka, která by měla zabránit tomu, aby poraněný člověk prochladl. Chybět by neměly ani větší nůžky a kvalitní resuscitační maska. Ta má nahradit dosud používanou látkovou roušku k provádění umělého dýchání. Zakoupíte-li však autolékárničku vyrobenou na konci letošního roku, již by měla obsahovat nově předepsané vybavení.
Čtěte také téma: Cyklisto sesedni z kola. Kdo to ale respektuje?
Co by měla autolékárnička nově obsahovat:
- Obvaz hotový s 1 polštářkem (šíře 8 cm, savost 800g/m2)
- Obvaz hotový se 2 polštářky (šíře 8 cm, savost 800g/m2)
- Šátek trojcípý z (netkaného) textilu (délka stran nejméně 960×1360×960 mm)
- Náplast hladká cívka (velikost 2,5cm x 5m, min. lepivost 7 N/25 mm)
- Náplast s polštářkem (velikost 8cm x 4cm, min. lepivost 2,5 N/cm)
- Obinadlo škrtící pryžové (60×1250 mm)
- Maska resuscitační s výdechovou chlopní a filtrem schválená jako zdravotnický prostředek
- Rouška plastová (20×20 cm, tloušťka 0,05 mm)
- Rukavice pryžové (latexové) chirurgické v obalu
- Nůžky se sklonem v antikorozní úpravě se zaoblenými hroty – délka 15 cm
- Isotermická fólie (rozměry min. 200×140 cm)
- Letáček o postupu při zvládání dopravní nehody
foto: SDH Blovice, Support-med