Podnikatel.cz: Jednou z mála oblastí, kterou ekonomická krize a recese nijak hluboce nezasáhla, je trh s bioprodukty.
„Šanci uspět má kdokoliv s dobrým produktem a schopností správně komunikovat jeho přidané hodnoty,“ uvedl optimisticky na odborné konferenci Bio Summit Tomáš Václavík ze společnosti Green Marketing. Zdá se, že v oblasti bioprodukce, ale také v oblasti fair trade nebo obecně v zelené ekonomice se stále rýsuje řada podnikatelských příležitostí. V Česku ostatně roste i počet ekozemědělců a výrobců biopotravin.
O úspěchu bio businessu svědčí i to, že už zdaleka nezahrnuje jen lidi, ale také zvířata. Na veletrhu Biostyl, který skončil tuto neděli, se prezentovaly i společnosti zaměřené na bioprodukty pro domácí zvířata – příkladně Anbio, internetový obchod s krmivem pro psy, kočky, křečky, fretky… v biokvalitě (veletržní ukázkou zboží byly např. vegetariánské biogranule pro psy), nebo značka OrganiPets, do Česka dovážené anglické biokrmivo.
Test: Psí biožrádlo je lepší než lidské konzervy
Zkusili jsme, co dostávají zvířecí mazlíčci, a porovnali s konzervami pro lidi. Výsledek byl dost smutný. Zvířata si pochutnají víc než my.
Bioproduktům podlehly i řetězce
O expanzi bioproduktů svědčí také rozvíjející se zájem maloobchodních řetězců o jejich prodej – počet v řetězcích zalistovaných bioproduktů roste. Bio dnes nabízí řetězce obchodů Tesco, Albert, Billa, Interspar, Žabka, Penny Market nebo dm drogerie. Navíc do výroby bioproduktů v Česku vstoupily i velké společnosti – před dvěma lety třeba mlékárenská společnost Olma nebo Delta pekárny. Podobně v oblasti biokosmetiky nadnárodní společnost L´Oréal koupila lokální malou značku biokosmetiky Sanoflore, kterou dál rozvíjí. Bio se tak z okraje posouvá do nákupního mainstreamu a částečně ztrácí punc exkluzivity. Ovlivňuje také marketing a profilaci řetězců – například Interspar měl na zmíněném Biostylu se svými produkty jednu z největších prezentací, podobně značka Sanoflore.
Jak zaznělo z pléna na Bio Summitu, z toho, že si řetězce a nadnárodní koncerny berou bioznačky pod svá křídla, nejsou všichni menší producenti nadšení. Padl i názor, nejde-li jen o jistý druh zelených odpustků. Naopak Rainer Plum, nestor německé biokosmetiky, to jen považuje za logický vývoj na trhu.
Řetězce prodávají bioprodukty pod jejich značkou nebo pod privátní značkou. Je otázkou, jak příklon řetězců k biopotravinám (a na českém trhu biopotravin si drží maloobchodní řetězce největší podíl) ovlivňuje přístup ke konvenčním potravinám.
Dvakrát eko
Příznačné je, že v diskuzích o biotrhu jsou v popředí právě jeho etické a ekologické aspekty, udržitelnost, společenská odpovědnost nebo lidská práva, na úkor zdravotních aspektů, které nejsou v případě biopotravin zdaleka jednoznačné. Zdravotní přínos biopotravin například v loňském roce zpochybnila britská studie. Jakoby se přes biotrh do podnikání z boku dostávaly určité hodnoty, které kritikům v konvenčním obchodě a výrobě chybí a s ekonomickou krizí se opět více dostaly na světlo a do diskuzí.
Ačkoliv kladou podnikatelé v této oblasti velký důraz na společenskou odpovědnost (a i oni sami ji často akcentují na úkor zdravotních přínosů bioproduktů), nezapomínají pochopitelně na ekonomické aspekty. Peter Malaise z belgické společnosti Ecover (podnikající v oblasti ekologických čisticích prostředků) například zdůrazňuje, že bází udržitelnosti je ekonomický, ekologický i sociální rozměr podnikání současně.
Čtěte téma: Bio – podvod nebo spása?
Jsou biopotraviny zdravější nebo ne? Obsahují víc vitamínů a výživných látek? Nebo jde jen o šikovný marketing?