Server iDnes.cz včera upozornil na případ lékaře, který předal pacientovi spolu se zprávou jakýsi papír. Vypadal jako lékařský předpis. Až na to, že na něm byla fotografie masti, že to nebyl recept, ale reklamní leták na konkrétní přípravek. „Řekl mi, ať si to vyzvednu v lékárně,“ cituje iDnes pacienta. Možná, jít o seniora, vezme „recept“ a mast si poslušně vyzvedne a zaplatí. Přestože by měl pravděpodobně možnost získat odpovídající přípravek „na pojišťovnu“. Jenže šlo o mladého muže a tomu se to nezdálo.
Tolik verze pacienta.
Podle lékaře leták dala pacientovi zdravotní sestra. „Nevím, kdo je do ambulance dal a jak se tam dostaly, ale já s tím nemám vůbec nic společného,“ říká doktor. Nicméně, náhodička, onu mast sám doporučil v lékařské zprávě. Že by i zprávy psala sestra?
Každopádně vlastně prý o nic nejde, nikdo z rozdávání letáků nic nemá a v čem je vůbec nějaký problém?
Blbec pacient
Pokud není lékaři ani sestře jasné samo sebou, v čem tkví problém, což bohužel evidentně není, v publikaci Etika a komunikace v medicíně (Grada, 2011) by se mohli například dočíst, že důležitou součástí komunikace s pacientem je podávání informací. A to informací jasných a srozumitelných.
Ale zdravotníci (doufám, že lze říct někteří) jsou přesvědčeni, že podšoupnutí reklamního letáku, který se tváří jako recept, bez jakéhokoli vysvětlení, je naprosto v pořádku. A blbec ten, kdo si to nezkontroluje.
Dokládají to diskuze k případu na facebookových stránkách Ošetřovatelství.info. Pracovnice ve zdravotnictví reagují: „Řeší kraviny, spíš mě zarazila pánova stupidita… Každý blbec rozezná recept od letáku, i důchodce, většina normálních lidí se podívá, jestli tam má dobře jméno a rodné číslo a hlavně razítko, aby se nemusel vracet,“ píše jedna z diskutujících. „Marketing funguje ve všech oborech, reklamy jsou všude… v televizi, časopisech, na zastávkách apod., a tady jim to najednou vadí? Dotyčný pacient si to měl nejdřív přečíst. Za jeho demenci snad nikdo nemůže,“ svědčí další příspěvek o krásném vztahu dotyčných sester k pacientům. A pokračuje: „To, že jsou lékaři zaplacení farmaceutickými firmami, je věc druhá. Holt je dneska zdravotnictví byznys stejně jako sport nebo jakékoliv jiné podnikání.“ Další potvrzuje: „V podstatě nic, je to běžná praxe – ano, tato forma ´a la recept´ je matoucí, ale nahoře je jasně uvedeno ´DOPORUČENÍ LÉKAŘE´. Buďto jej akceptuji, nebo ne a zahodím. Lékař běžně předepisuje ty podporované léky od farmaceutických firem, a lidi o tom nemají zdání. Tady je to alespoň na rozhodnutí pacienta, koupím nebo ne.“
Až na to, že řada lidí, zejména seniorů či oslabených nemocí, nerozezná reklamu – obzvlášť, když mu ji do ruky vrazí lékař nebo sestra.
Co si myslíte vy?