Neodpustím si poznámku, že tvrzení o jeho upálení kvůli heliocentrismu je HODNĚ zjednodušené.
V reálu se rozhádal se všemi možnými autoritami, jeho udání inkvizici je samo o sobě trochu záhadou - udal ho člověk, který ho předtím do Benátek pozval, důvod jeho činu není právě jasný.
Každopádně z hlediska církve byly hlavním problémem jeho filozofické teze (panteismus atd.), ostatně "astronomické otázky" byly jen jedním z osmi bodů obžaloby.
Ta astronomie je populární - hodně se to citovalo jako ukázka zpátečnictví církve, ale realita je opravdu trochu jiná, kdyby šlo jen o ni, tak by prakticky jistě na hranici neskončil.
Mimochodem i s Galileem je velmi zajímavé přečíst si historii jeho procesu víc do hloubky - církev z toho nevychází zdaleka tak špatně, jak si leckdo myslí, například kardinál Bellarmino zpochybňoval Galilea ne čistě teologicky, ale z hlediska důkazů o rotaci, kde se mimochodem posléze ukázalo, že se Galileo mýlil... Ale v historii asi bude vždy strašit věta "A přece se točí", ač je to naprostý nesmysl :-(