Blog listu New York Times popsal, jakým způsobem Coca-Cola finančně a logisticky podporuje neziskovou organizaci Global Energy Balance Network (GEBN). Problém je v tom, že vlivní vědci z GEBN prezentují odborné i laické veřejnosti doporučení, která – mírně řečeno – největšímu světovému výrobci sladkých limonád nahrávají do karet.
Nemusíte se tak zabývat tím, co jíte a pijete, pokud budete mít dostatečný pohyb, hlásají například. „Coca-Cola má nové ´vědecky podložené´ řešení krize obezity: Chcete-li udržet si zdravou váhu, dejte si víc do těla a nestarejte se tolik o snížení kalorií,“ píše ironicky New York Times.
Lidé jsou prý příliš fixovaní na to, jak moc jíst a pít, aniž by věnovali dostatečnou pozornost výdeji energie. Vědci z GEBN tvrdí, že cukry, sladké nápoje a „špatné jídlo“ jsou očerňovány neprávem, a své závěry prezentují v lékařských časopisech, na konferencích a prostřednictvím sociálních médií. Podle nezávislých (na Coca-Cole) odborníků jsou však tato tvrzení zavádějící.
Skandál se okamžitě rozšířil do světových i českých médií (více např. Novinky.cz: Cukry nevedou k obezitě, tvrdí vědci placení Coca Colou, Technet.idnes.cz: Vědci radí lidem, jak hubnout a přitom pít limonády. Platí je Coca-Cola) a žije na sociálních sítích.
Budeme pokračovat, říká Cola
Jak vnímá celý problém společnost Coca-Cola? „Dlouhodobě podporujeme odborný vědecký výzkum vztahující se k problematice našich nápojů, ingrediencí, a dalších důležitých témat jako je příjem a výdej energie, za účelem informovanosti našich spotřebitelů. Jako součást tohoto závazku spolupracujeme s některými předními vědci v oboru výživy a fyzické aktivity,“ uvádí v oficiálním prohlášení. „Tato podpora je poskytována způsobem, který je v souladu s pravidly dotyčných univerzit a organizací. Je pro nás důležité, aby vědci, se kterými spolupracujeme, publikovali své vlastní názory a vědecké poznatky, bez ohledu na jejich obsah, a jsme ohledně této spolupráce otevření a transparentní,“ sdělila nám Kateřina Eliášová ze zastoupení společnosti The Coca-Cola Company.
Podle kritiků je však problematický výběr vědců a prezentace výzkumů. „Je pravděpodobné, že vědci sponzorovaní Coca-Colou skutečně jen dělají to, co by dělali, i kdyby je sponzoroval někdo jiný. Jenže Coca-Cola si je vybírá i proto, že právě jejich pohled na věc je příznivý pro prodej limonád,“ píše iDnes.cz.
Financování vědeckého výzkumu potravinářským průmyslem není nijak neobvyklé. „Ale studie naznačují, že tyto finanční prostředky mají tendenci zkreslovat zjištění,“ uvádí New York Times a cituje nedávnou analýzu nápojových studií, zveřejněnou v časopise PLOS Medicine. Ta zjistila, že studie financované výrobci limonád vykázaly pětkrát větší pravděpodobnost, že nenajdou žádnou spojitost mezi slazenými nápoji a přibýváním na váze, než studie, jejichž autoři se nemuseli ohlížet na „finanční“ vstřícnost.
V zavedené praxi hodlá pokračovat i společnost Coca-Cola: „Budeme v podpoře vědeckého výzkumu prostřednictvím partnerství pokračovat a uplatňovat takto získané poznatky k tomu, abychom konzumentům po celém světě nabízeli pestrý výběr nápojů, které jsou zcela bezpečné a skvěle chutnají,“ říká Kateřina Eliášová.