Nemocnice musí zveřejnit čekací doby na operace, rozdíly jsou přitom značné

21. 9. 2011

Sdílet

Průlomová změna, o níž se v Česku dosud nemluvilo, má pacientům pomoci v rozhodování, kde se nechat operovat.  Fakultní nemocnice budou muset od listopadu na svých internetových stránkách zveřejňovat, jak dlouho jejich pacienti čekají na operace a vyšetření. Jak uvedly Hospodářské noviny, nařídil jim to ministr zdravotnictví Leoš Heger.

Průlomová změna, o níž se v Česku dosud nemluvilo, má pacientům pomoci v rozhodování, kde se nechat operovat. 

Fakultní nemocnice budou muset od listopadu na svých internetových stránkách zveřejňovat, jak dlouho jejich pacienti čekají na operace a vyšetření. Jak uvedly Hospodářské noviny, nařídil jim to ministr zdravotnictví Leoš Heger.

Nemocnice musí na své weby vyvěsit seznam všech operací s čekací dobou delší než dva měsíce a všech vyšetření, na které lidé čekají déle než tři týdny. „V jedné nemocnici se čeká o měsíce déle než v jiné. Když je někomu čekání nepříjemné, měl by mít možnost vybrat si, kam půjde,“ řekl deníku Heger. Novinka by prý také měla zmenšit prostor pro úplatky za dřívější termín operace.

Rozdíly v čekacích dobách jsou značné

Například endoprotézu kyčelního kloubu dostane podle Hospodářských novin  pacient Fakultní nemocnice Královské Vinohrady už za tři měsíce, kdežto ve Fakultní nemocnici Na Bulovce teprve za deset měsíců. V Olomouci se údajně na umělou náhradu kyčelního kloubu čeká až 1,5 roku. Ministr zdravotnictví proto připravuje vyhlášku, která od příštího roku stanoví maximální čekací doby. Zdravotní pojišťovny je pak budou muset pro své klienty zajistit. 

Vedení nemocnic zdůrazňují, že rozdíly v čekacích dobách souvisejí spíše s finanční situací daného zařízení, než s kvalitou tamní péče. „Tam, kde mají napjatý rozpočet, musí péči odkládat, a právě kloubní náhrady se odsouvají vždy jako první,“ sdělila deníku Jaroslava Kunová, ředitelka Fakultní nemocnice v Plzni a předsedkyně Asociace nemocnic.

Zdroj: ČTK

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).