Je tomu rok a půl, co jsme vás informovali o tom, že se obchodníci rozhodli vyměnit papírové cenovky za digitální. Ekonomicky velmi náročnou výměnu začali ve svých obchodech zavádět – zkraje jen ve vybraných prodejnách a někde jen ve vybraných úsecích – Albert, Billa, Globus, Kaufland a Penny Market. Na konci roku 2022 se přidal i Lidl. Důvody jsou jasné.
Přesné a aktuální
Obrovská výhoda digitálních cenovek spočívá v přesnosti a aktuálnosti údajů na nich uvedených. Jde o úsporu času zaměstnanců při přeceňování zboží. Místo manuální výměny cenovek se ceny automaticky změní stiskem jednoho tlačítka. Chyba se prakticky může stát jen tehdy, když pochybí ten, kdo zadává cenu do centrálního systému.
Papírové cenovky Lidl – na oranžovém podkladu
Jde o finančně velmi náročnou změnu – v roce 2021 nám tiskový mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík řekl, že na jednu prodejnu je potřeba dva a půl až tři tisíce digitálních cenovek, a to už jde o investici v řádu stovek tisíc korun na jednu prodejnu. Přesto se do přeměny cenovek dal i Lidl.
Když jsme se ptali v roce 2021, zda o novém typu cenovek v Lidlu uvažují, tiskový mluvčí Tomáš Myler odvětil, že aktuálně zavedení elektronických cenovek neplánují. „Do budoucna však jejich využití nevylučujeme,“ dodal. Dnes je ale situace jiná. „Pilotní provoz elektronických cenovek jsme zahájili koncem minulého roku v pražské prodejně Nárožní. Po úspěšném testování jsme začali elektronické cenovky zavádět i do dalších prodejen,“ řekl serveru Vitalia tiskový mluvčí Lidlu. Tedy ve stejné době, jako s nimi přišel Lidl na Slovensku. Na všech českých pobočkách digitální cenovky najdeme do konce tohoto roku.
Vítáte digitální cenovky?
Slevy jsou červené
Jsou v různých velikostech, podle toho, na jakém místě v obchodě se nachází. Například v úseku ovoce a zeleniny jsou velkoformátové. U kas, u drobného zboží jsou pak maloformátové.
Změnou oproti dřívějším cenovkách je barevnost, zatímco dříve byly akční ceny na zářivém oranžovém papíru, nové digitální cenovky označují pokles ceny na červeném podkladu, viz fotogalerie.
Doplnění 23. 5. 2023 z tiskové zprávy Lidlu
Instalace digitálních cenovek proběhla plošně ve všech skladech a v následujících měsících budou instalovány ve všech prodejnách Lidlu. „Digitální cenovky přináší velký přelom v našem podnikání. Díky centrálnímu systému budou všechny změny na cenovkách, ať už se bude jednat o cenu, složení, gramáž a jiné parametry upravovány automaticky. Informace uváděné na cenovkách budou tedy jednotné ve všech prodejnách a ušetří zaměstnancům až 400 hodin práce ročně. Zaměstnanci už totiž nebudou muset tisknout, odesílat a umísťovat aktuální cenovky, o vše se postará centrální systém,“ uvádí Tomáš Myler.
V průměru vymění jedna prodejna za rok asi 45 tisíc cenovek, což představuje nemalou zátěž pro zaměstnance prodejen. Odstranění papírových cenovek bude mít rovněž dopad na úspory v oblasti životního prostředí. „Celková spotřeba cenovkového papíru ve všech prodejnách je cca 3000 tun ročně. Díky digitálním cenovkám docílíme významné úspory papíru a snížíme náš dopad na životní prostředí,“ doplnil mluvčí společnosti Lidl.
Galerie: Nové digitální cenovky v Lidlu