Předseda Čerstvě utrženo: Vsadím se, že jedním z vítězů současné krize bude Rohlík.cz

16. 4. 2020

Sdílet

ROZHOVOR – Pandemie koronaviru způsobila celoevropský nedostatek zeleniny a s tím spojený nárůst cen. K tomu je třeba přidat i stoupající náklady na dopravu a také nedůvěru zákazníků. Češi jsou prý ochotní připlatit si za kvalitu a čerstvost tuzemských potravin. „Koronavirus přeje odbytu českého ovoce a zeleniny, problém bude s nedostatkem zahraničních pracovníků,“ říká předseda družstva pěstitelů sdružených pod hlavičkou Čerstvě utrženo, kterým se daří proniknout i do supermarketů.

Rajčata, která necestují stovky kilometrů v kamiónech, pěstovaná v moderních sklenících v České republice, zalévaná přírodní dešťovou vodou a po sklizni mířící rovnou k zákazníkům. Meruňky z moravských sadů, borůvky z farmy… Čerstvost, kvalita, minimum chemie a ekologie. To jsou zásady, o které usiluje družstvo Čerstvě utrženo.

„Vždy se snažíme vyhnout zbytečné chemii a plýtvání vodou, proto například ve sklenících sbíráme dešťovou vodu tak účinně, že tím pokryjeme čtyřicet procent naší spotřeby vody,“ popisuje Adam Havlíček, předseda představenstva Čerstvě utrženo. S heslem „vracíme do obchodů české ovoce a zeleninu“ se pěstitelé pokusili konkurovat zahraniční produkci a uspět i v řetězcích. A daří se jim to. V rozhovoru Adam Havlíček přibližuje, čím to je, roli online supermarketů i co na situaci mění pandemie koronaviru.

Jste sdružení různých pěstitelů, co vás spojuje? Jaká kritéria jsou garantována pro potraviny nabízené družstvem Čerstvě utrženo a jeho pěstiteli?

Na začátku nás spojila výstavba moderních skleníků, ale v současnosti je to spíš vášeň pro kvalitní potraviny. A dnes tuto kvalitu společně garantujeme skrz značku Čerstvě utrženo.

Co si můžeme představit pod pojmem „čerstvě utrženo“? Za jak dlouho od utržení se ovoce či zelenina dostanou k zákazníkům?

Čerstvě utrženo je kvalitní česká zelenina a ovoce pěstované bez zbytečné chemie a s důrazem na skvělou chuť. Postupně se snažíme řetězec „od farmáře k zákazníkovi“ zkracovat, takže například v Mutěnicích, kde pěstujeme rajče Strabena, dnes probíhá i samotné balení rajčat do našich obalů, takže jsme schopni zákazníkovi rajčata či borůvky dodávat již druhý den po sběru, v některých případech dokonce i v ten samý den.

Můžete stručně popsat cestu od sklizně až k zákazníkům?

Každá zelenina nebo ovoce má jiný proces sběru a expedice. Například kanadské borůvky do hodiny po sběru naložíme do chladicího auta, kterým je zavezeme do nedaleké chladicí haly. Tam je nejdříve uložíme do speciálního zchlazovacího tunelu, kde je rychle zchladíme na 7 °C, a poté už pomaleji dochladíme na 3 °C. Ve stejné hale následně borůvky zvážíme, zabalíme, nalepíme etiketu a připravíme pro expedici. Další den už jsou u zákazníka.

Právě práce s teplotou je ohromě důležitá pro výslednou kvalitu. Borůvky potřebují rychle zchladit, rajčatům naopak zima škodí. A proto rajčata nepatří do lednice.

Dodáváte do kamenných i online obchodů. Jak se vám podařilo a daří své produkty prosadit? Narážíte na nějaké potíže, například ohledně požadavků na velké dodávky pro řetězce, na které si často menší tuzemští pěstitelé stěžují?

Naše produkty dodáváme jak do velkých řetězců, tak do malých kamenných prodejen či online obchodů. Začátky byly samozřejmě náročné, protože jsme byli první, kdo přišel s ideou budovat značku v segmentu ovoce a zeleniny, kde do té doby dominovaly privátní značky řetězců či velkoobchodů. Většina řetězců rezignovala na propagaci jednotlivých pěstitelů a jako výrobci byly (a vlastně stále jsou) uváděny spíše velkoobchody než jednotliví farmáři, ovšem s nezbytnou českou vlaječkou.

My jsme se rozhodli jít jinou cestou a nakonec se nám podařilo přesvědčit několik z velkých obchodníků, že Čerstvě utrženo bude fungovat jako garant kvality a bude jim přinášet stálé zákazníky, kteří nás budou vyhledávat, protože budou chtít jistotu kvality. A myslím, že se nám to povedlo. Na druhou stranu je to velký závazek, protože privátní značka řetězce nebo velkoobchodu poskytuje určitou anonymitu, pod kterou se dají schovat i různé problémy s kvalitou. To my si dovolit nemůžeme.

A online obchody?

Tam je situace jiná. Tady jsme byli a vlastně stále jsme u zrodu nového segmentu, který má mimořádný potenciál růstu. A obrovsky mě těší především dynamika spolupráce s Rohlík.cz, kterému jsme věřili v době, kdy začínal všemi podceňovaný, a věříme mu stále i v době, kdy se z něj stává důležitý hráč na českém, a doufám, že i brzy na evropském trhu. Současná krize bude mít vítěze i poražené. Ale pokud si můžu vsadit, tak jedním z vítězů bude právě Rohlík.cz, respektive celý koncept online supermarketu Tomáše Čupra. (Rohlík.cz zahájil provoz v r. 2014, na trhu v tu dobu fungovalo několik prvních e-shopů s potravinami, později přibyly další, pozn. red.)

Ovoce a zeleninu od Čerstvě utrženo aktuálně koupíte v online supermarketech Košík.cz a Rohlík.cz a v prodejnách Makro, Globus, Kaufland a Tesco.

Liší se nějak spolupráce s kamennými a online prodejnami?

Asi nejvíce je to práce s obalem, který pro online prodejce nemá žádnou hodnotu, protože výrobek komunikuje sám prostřednictvím své platformy. Celkově je online prodej mnohem pružnější a rychlejší. Jako krásný příklad bych použil cenovou akci na nějaké zboží, kterou jste v onlinu schopen udělat v řádu hodin, u kamenných prodejen řetězců jsou to v lepším případě dny, většinou však týdny. Na druhou stranu mají řetězce stále obrovskou sílu a je potřeba s nimi počítat.

Říkáte, že spoléháte na stálé zákazníky… Myslíte si, že je vaše zboží v obchodech dostatečně označeno? Je zákazník schopen rozlišit, co kupuje?

Naše zboží prodáváme především v našich obalech, takže ten, kdo kupuje Čerstvě utrženo, rozhodně pozná, že je to domácí ovoce či zelenina od českých farmářů. Jiná situace je opět v online obchodech, kde obal nahrazuje monitor počítače, tabletu či mobilu, takže si můžeme dovolit jej vypustit.

K vašemu sortimentu – co všechno nabízíte? A kdy se jedná o celoroční nabídku?

Celoročně nabízíme rajčata, dnes už pět odrůd – Nelinka, Strabena, Hranáček, Medunka a Karkulka (poslední dvě odrůdy začínáme poprvé sklízet teď, v polovině dubna), kdy pokrýváme celý sortiment od malých snackových rajčat až po salátové rajče, které je ideální například pro letní Caprese.

Další sortiment je již sezónní, což kromě meruňkových sadů zahrnuje především přes padesát hektarů kanadských borůvek. Borůvková sezóna začíná v červnu a končí v září. Do budoucna plánujeme skleník na okurky a chceme rozšiřovat sortiment jak o další druhy zeleniny, tak o drobné ovoce, jako jsou maliny, jahody nebo ostružiny.

Můžete konkurovat v ceně a kvalitě potravinám ze zahraničí? Jak se vám to daří?

Nesnažíme se konkurovat cenou, ale především kvalitou a čerstvostí, v čemž si troufám říct zahraniční konkurenci spolehlivě porážíme.

Co na situaci mění aktuální světová pandemie koronaviru? Pocítili jste třeba větší zájem o české potraviny, například z důvodů obav ze zahraničních produktů?

Zájem o českou zeleninu i ovoce jde kontinuálně nahoru už několik let bez ohledu na současnou situaci. Ovšem pandemie koronaviru, a především situace ve Španělsku způsobila celoevropský nedostatek zeleniny a s tím spojený nárůst cen. Rovněž náklady na dopravu do postižených oblastí šly nahoru, což se opět odrazilo na ceně dovážených produktů.

Jakým způsobem zajišťujete bezpečnost nabízených potravin v časech hrozící infekce? Je to pro vás velká změna oproti standardu?

Už nějakou dobu se postupně snažíme minimalizovat množství lidí zapojených do procesu balení, a především maximum možného balit přímo na farmách. Současná situace jen celý proces urychlila.

Jak vidíte další průběh letošní sezóny? Co bude vzhledem ke koronaviru specifické?

Co se týče skleníků a sezóny rajčat, tak očekáváme velice dobrý rok, a to jak z hlediska počasí (spousta slunečných dnů), tak vysoké domácí poptávky po našich produktech.

U našich sadů je to náročnější, protože tam jsme stále vydáni na milost počasí. A právě jarní slunečné dny, které tolik prospívají skleníkům, přinesly silné jarní mrazy a ty nás letos bohužel připravily o většinu meruněk. Naštěstí borůvky zatím přežily mrazy bez větší újmy a doufám, že to tak zůstane i poté, kdy odejde poslední ze zmrzlých mužů.

Problém ovšem přijde, pokud by zůstaly hranice uzavřené i na konci června a my bychom nemohli dostat na Moravu sběrače z Ukrajiny, případně jiných východních států. Na vrcholu sezóny můžeme potřebovat až sto lidí, což místními lidmi nepokryjeme, nehledě na to, že o podobné práce není mezi domácími lidmi zájem.

Autor článku

Redaktorka, editorka, dlouholetá šéfredaktorka serveru Vitalia.cz (do června 2022)

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).