Byť nás dělí jen čára na mapě, jsme si stále vzdálenější. Češi a Poláci si nikdy nevjížděli do vlasů tak jako v současnosti. Mohou za to aféry s polskou posypovou solí na straně jedné a s českým methylalkoholem na straně druhé. Dosud to vypadalo, že se nejvíce zlobíme my, pomalu se ale spory začínají vyostřovat i ze severovýchodu. Včera Poláky zvedla ze židle česká reklama s polským šmelinářem, teď se bouří vůči nařízení, které má údajně požadovat pečlivější kontroly potravin z Polska než z dalších zemí. Navzdory sporům jsme si ale dost podobní. Kdo by to byl řekl, že máme rádi stejná jídla i obchody…
Polská marketingová agentura IRCenter.com v nedávné době realizovala sociální výzkum, ve kterém zjišťovala oblíbenost tzv. food aplikací do mobilu, ale i aktivitu a úspěšnost jednotlivých řetězců na internetu. Do třetice porovnávala oblíbená jídla italské kuchyně. A to jak v Polsku, tak v České republice, a my známe její finální výstupy.
Food aplikace frčí u mladých polských mužů
Jak vyplynulo z průzkumu, v obou zemích pomalu narůstá oblíbenost mobilních aplikací, které buď umožňují vyhledávání receptů, přináší kulinářské tipy na večeři nebo skrze obrázky zapálí plamínek inspirace. Aplikacím v Česku fandí zejména mladí lidé do 34 let a ženy, kterých je oproti mužům téměř dvojnásobek. Je zajímavé, že aplikace v chytrých telefonech používají lidé na vesnici stejně aktivně jako ti, kteří žijí krajských městech či v Praze.
To se ale nedá říct o Polácích. Na vesnicích tam mobilní aplikace k vyhledávání inspirace k večeři hledá až o jednu třetinu méně lidí než ve velkoměstech. Přičemž nejvíce se o ně zajímají muži a mladé lidi do 34 let. Na rozdíl od Čechů si ale food aplikace stahují v Polsku do svých mobilů i lidé starší padesáti pěti let.
Seriál: Zajímavé aplikace pro nákup a výběr jídla
Stahují, stahují, ale co?
Podle polského průzkumu patří k nejpopulárnějším mobilním aplikacím Recepty.cz a to i přesto, že si uživatelé stěžují na funkčnost. Druhé a třetí místo drží Česká kuchařka a Apetit. Za povšimnutí stojí čtvrté místo, které obsadila aplikace Jamieho Olivera, kterou sice zná jedenáct procent uživatelů, ale jen šest procent z nich ji používá. Zjevně proto, že nemá českou mutaci.
V Polsku kuchtí zejména podle Przepisy.pl, které zná téměř čtvrtina lidí. Recepty podle této aplikace jsou hodnoceny jako snadné a chutné, ale i zde jsou patrné potíže s funkčností. S velkým odstupem jsou na druhém místě Moje wypieki, na třetím pak Przepisownik.
Jedničkou na internetu je Lidl. V Polsku i v Česku
Další část průzkumu se věnovala popularitě jednotlivých řetězců. Mezi nejčastěji diskutovaným na sociálních sítích patří Lidl a to jak v České republice, tak v Polsku. Není se tedy co divit, že Lidl v obou zemích kraluje i žebříčku o nejpopulárnější obchod sledovaný na Youtube a Facebooku, kde svými posty dokáže strnout stovky až statisíce tisíce lidí k aktivitě. Škoda, že průzkum neuvádí, jestli a jak výrazně dokázala těmito čísly pohnout silná mediální kampaň s kuchařskými esy Paulus x Ihnačák.
Druhým nejdiskutovanějším obchodem v obou státech Tesco, které ke svým stránkám láká zákazníky zejména na speciální nabídky. Fanoušky si však snáze hledá v Polsku, kde má výraznou základnu na Facebooku a kanálu Youtube, kde má přes osm milionů zhlédnutí. Další místa žebříčku už se v obou státech rozcházejí. Třetí nejčastěji skloňovaný obchod na českém internetu je Kaufland, který sice nemá příliš silnou základnu fandů na Facebooku, ale velmi dobře se mu daří na Youtube, kde jeho reklamy „Z lásky k Česku“ shlédly už skoro dva miliony lidí. Na polských internetových stránkách je třetí nejčastěji skloňovaný obchod Biedronka. Oproti Lidlu má sice osminovou základnu fanoušků, ale body (po drobkách) sbírá zejména Youtube. Má tu sto dvacet reklam, které viděly už více než tři miliony lidí.
Pizzu milujeme všichni
Zejména pro svou lehkost a snadnou přípravu se italská kuchyně se řadí mezi nejpopulárnější, a to jak mezi Poláky, tak i mezi Čechy. Průzkum zjistil, že nejoblíbenějším italským pokrmem je u obou národností pizza, shodneme se i na třetí příčce, kde se umístily lasagne. Rozcházíme se jen na pozici druhé, kde Češi preferují dezert tiramisu, v Polsku jsou to ale špagety.