Sedíme u stolů pražského Pivovarského domu. Vypadá to tu jako kdykoli jindy – muži, ženy, zvlášť i dohromady, někdo popíjí pivo, jiný nealko, někteří si objednávají jídlo. Až na to, že tohle je poněkud netradiční tisková konference, stav v lokále celkem věrně odráží obrázek české hospody, na jaký jsme dnes – zejména ve městech – zvyklí. Nebylo to tak vždy, mění se náš přístup k pivu i tomu, jak má hospoda vypadat.
Český svaz pivovarů a sladoven představil aktuální data z dlouhodobé studie Pivo v české společnosti. Výzkumný projekt připravuje Centrum pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR (CVVM) již od roku 2004. Sleduje trendy v konzumaci piva v dospělé české populaci a zkoumá také celou řadu postojů k pivu a restauračním zařízením. Studie realizovaná v září 2018 pracovala s daty získanými od téměř tisícovky respondentů napříč jednotlivými skupinami dospělé populace v Česku a mohla je porovnávat i s údaji z předchozích let.
Česká žena je v pohledu evropských pivovarů významný zákazník
Poprvé v historii studie Pivo v české společnosti začala prezentace informacemi o ženách. U žen totiž došlo z pohledu autorů k nejvýznamnějším změnám výsledků. Jde mj. o nárůst konzumace piva, v posledních letech velmi jemný, který ještě více poskočil v posledním roce. Nicméně ženy i nadále konzumují pivo v mnohem menším množství než muži.
Konzumace piva v ČR
- pivo alespoň někdy pije 86 % mužů a 49 % žen,
- vypité půllitry za týden: muži přibližně 7,5, ženy více než 2,5,
- průměrný počet dnů v týdnu, ve kterých si dají pivo, je cca 3,5 dne u mužů a 2 dny u žen,
- alespoň 2× týdně si pivo dá 74 % mužů a 45 % žen (z těch, kteří pivo vůbec někdy pijí).
Zdroj: CVVM – Pivo v české společnosti 2018
„U žen docházelo v letech 2008 až 2012 k patrnému nárůstu konzumentek piva ve všech věkových kategoriích. Posléze se stav stabilizoval, u některých věkových skupin došlo i k poklesu,“ popisuje sociolog Jiří Vinopal. I letos celková data ukázala meziroční pokles konzumentek piva, což autoři průzkumu vysvětlují zjištěným úbytkem svátečních „pivařek“. Ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová se však na situaci dívá v evropském kontextu: „V evropském měřítku je česká žena pivní přeborník a pro pivovary je extrémně zajímavá. Dává pivnímu prostředí trochu jiný náboj, je důvodem, pro který je třeba toto prostředí kultivovat.“
„Česká žena je náš nejlepší muž,“ říkají prý zástupci zahraničních pivovarníků, když jim český svaz prezentuje data z ČR. Evropští konzumenti piva mezi muži mají totiž mnohdy podobnou spotřebu jako české ženy.
Ještě před dvaceti, třiceti lety byla hospoda doménou výhradně mužů. Ženy do tohoto prostředí chodily nerady. Pivovarníci ale odhadli potenciál a začali restaurační zařízení i pivo samotné přizpůsobovat novým potenciálním zákaznicím. „Dnešní hospody jsou pěkné, čisté, nezakouřené. Nemusíte se bát jít na toaletu,“ vyjmenovává změny Martina Ferencová. Dalším lákadlem je také rozšířená nabídka piv. „Pivovary pochopily, že musí přijít s něčím jiným. Nabízejí také třetinky, protože ženy obvykle nerady pijí z půllitru, hezké sklo.“ Důležité je rovněž napojení na gastronomii, ubývají tradiční hospody bez jídla. Zejména ve městech je běžné, že do restaurace se nechodí jen na pivo, ale třeba celá rodina na oběd.
Hospůdko malá, restauračko začouzená
Nemůže však proměna naopak odrazovat konzumenty piva, kteří byli zvyklí na to svoje? Pivaři, kteří preferovali „klasické“ hospody, zakouřené, plné mužských těl a řečí, podle ředitelky svazu stárnou a vymírají. „Jde o šedesátníky a starší, kteří chodili po práci na deset piv každý den. Tato skupina mizí. Jednak pivo zdražilo, lidé ani nemají na podobné popíjení čas. Myslím, že se vytrácí hospoda, kterou měli chlapi jen za své prostředí.“ Odpovídají tomu i data získaná v průzkumu mezi muži. Nejvýznamnější změnou je snížení podílu konzumentů piva v nejstarší věkové skupině.
Údaje ale přinesly i další zprávu – nejmladší konzumenti pijí piva méně. „Skupina mladých mužů, kteří se hlásí k pití piva, je stále stejně velká, ale mají nižší konzumaci, s nižší frekvencí,“ komentuje sociolog Jiří Vinopal. Podobně jako ženy i tito muži rádi zkoušejí nové nápoje, pivní speciály, ochucená piva, do restaurací přicházejí za zážitkem a gastronomií. Tomuto trendu se nyní pivovary i restauratéři snaží vycházet vstříc.
„Nestojíme o to, aby lidé chodili do hospody jednou za týden nebo za dva a tam se opili, ale aby chodili pravidelně a uměli si návštěvu vychutnat,“ říká za pivovarníky Martina Ferencová. Vítá proto i pokles konzumace v kategoriích silnějších pijáků.
Ženy chodí na pivo, ale nechtějí „putyky“. I s ohledem na tyto zákaznice se české hospody postupně významně proměnily. A i mladším mužům tento trend zřejmě vyhovuje. Chtějí pivo jako příjemné posezení, místo setkání, s možností dát si dobré jídlo. Ne naklopit do sebe co nejvíc piv v co nejkratším čase a za co nejnižší cenu.
Ti, kdo to mají jinak, chtějí zejména pít a ušetřit, se stahují s konzumací do svých domovů. Český svaz pivovarů a sladoven vyhodnocoval prodejní výsledky po sezóně a má již údaje za prvních osm měsíců letošního roku. Podle nich zaznamenali pokles, který hospodským radost nedělá. Stále více lidí totiž nechodí do restaurace, ale kupuje si pivo domů. Podíl je 38 % piva vypitého v hospodě ku 62 % piva zkonzumovaného doma. Další výrazný trend, který výrobci sledují zejména poslední dva roky, je nárůst zájmu o piva v plechovkách. Jejich prodej narostl o 24 %.
Galerie: Správný výčepní umí čochtana i mlíko