Clanek to zminuje, ale chci to dat jasne najevo: mit svatbu v kostele vubec neznamena jen si pronajmout toto „hezke misto“ a tam uzavrit smlouvu o manzelstvi. Naopak. V kostele, jakozto objektu dane cirkve uzavrete svazek v ramci dane cirkve a tento svazek bude nasledne uznan jako spojeni 2 lidi ve smyslu definice manzelstvi.
Teda doufam, ze jsem to moc nepomotal (zdroj).
Neni nad to nechat se oddat mestskym urednikem na mistnim matricnim urade za pritomnosti 2 svedku. Muzete to stihnout i po praci, protoze nepotrebujete zadna povoleni :-)
Portal.gov.cz – Uzavření manželství
No podle bible (minimalne SZ) by se svatby v kostele ani konat nesmeli protoze to je ciste obcanska zalezitost. Ani v NZ se nikde nepise ze bychom jako verici meli mit svatbu v kostele. Svatba se NZ probira nekolikrat a kdyby byla v kostele vyzadovana, tak bychom se to z NZ dozvedeli.
Takze autorizace svateb v kostele Bibli je prinejmensim dost sporna.
Svatby v kostele se zacali delat z duvodu oboustraneho obchudu. Lidem se to libilo „je to hezke misto“ a knezim taky „dostaneme zaplaceno a nalakame dalsi duse do sve cirkve“.
Svatba v kostele obvykle nejde kdyz maji oba dva krestane „rozdilne vyznani“ a vetsina krestanskych cirkvi neuznava ani krest v jine krestanske cirkvi jako pravy. Mne to divadlo se svatbou vzdy pripadalo jako pokrytecke vydirani lidi vstupem/prestupem do prislusne cirkve. Kdyz chce cirkve ziskat nove cleny ma pouzit bibli autorizovanou metodu – jit kazat mezi lid prosty. To chodi dnes snad jen Svedci Jehovovi a Mormoni.
„No podle bible (minimalne SZ) by se svatby v kostele ani konat nesmeli“
V době SZ ani NZ ještě kostely nebyly, takže se tam nemohly ani konat svatby. Pokud se nemýlím, svatební obřady probíhaly v synagogách.
„Svatby v kostele se zacali delat z duvodu oboustraneho obchudu…“
Svatební obřad tradičně býval a je spojován s nějakým slavnostním obřadem a je logické, že věřící křesťan si ho zasadí do rámce své víry a bude chtít mít svatbu v kostele podobně jako vyznavači jiných náboženství mívají svatbu ve svých chrámech.
„Svatba v kostele obvykle nejde kdyz maji oba dva krestane „rozdilne vyznani“ a vetsina krestanskych cirkvi neuznava ani krest v jine krestanske cirkvi jako pravy“
K smíšeným sňatkům běžně dochází, tím spíše, že svatbu mívají i pokřtěný s nepokřtěným. Hlavní křesťanské církve uznávají křty, které proběhly i v jiných denominacích (u nás např. katolická, českobratrská evangelická a čs. husitská se před pár lety na tomto shodly).
Kostely rozhodne byly – Jeruzalemsky chram a v Samari meli taky jeden. Chram a kostel se prekladaji do anglictiny stejne, takze se bude jednat o stejnou vec.
Svatby se tam ale nedelaly, stejne jako se nedelaly v synagogach. To muzu s urcitosti tvrdit, protoze nikde v Bibli neni zaznam o tom ze by se tam svatby delaly nebo mely delat. Svatbu SZ ci NZ nepovazuje za nabozenskou, ale obcanskou aktivitu.
Misto toho je tam popsan jiny system – svatebni pruvod kdy nevestu privedli do domu zenicha kde mu ji predali a pak meli hostinu. Od doby kdy ji prijal ve svem dome byla povazovana za jeho manzelku.
To taky vyvraci lez uvedenou v clanku ze je svatba platna az po pohlavnim styku manzelu. Bible dokazuje pravy opak – Marie a Jozef sex nemeli dokud se jim nenarodil Jezis a jejich manzelstvi nebylo nikde v Bibli zpochybnovano.
Dalsi chybna informace je ze totalni impotence je prekazkou pro svatbu. V SZ platilo ze ten kdo je vyklesten se nemuze zenit, ale krestane nejsou SZ vazani. Jak podle vas clovek muze zjistit ze je impotentni kdyz nemuze mit sex pred svatbou? Asi tezko. Odporujete si sami sobe. Kdyz bych byl katolik a chtel dodrzovat vase pravidla, tak bych byl opravdu v koncich.
To ze verici chce mit svatbu v kostele neni zadny argument pro dokazani ze svatby v kostele jsou autorizovane Bibli. Chtit muzete totiz ledacos a kdyz SZ jmenuje aktivity probihajici v chramu tak svatby tam na seznamu nejsou.
Ze sveho okoli tedy neznam ani jeden pripad „smisene svatby“ kdy maji krestane „odlisnou viru“. Vzdy musela manzelka prijmout viru sveho manzela a musela se nechat pokrtit v prislusne cirkvi. To, ze se na vzajemnem uznavani krtu pred lety cirkve dohodly povazuji za uspech.
Svatbu vericiho a nevericiho Bible zakazuje s velmi trefnym dodatkem: ,,Co ma spolecneho svetlo a temnota?''. Cirkev ktera tuto cinnost provadi ve svem kostele rozhodne nema Bozi schvaleni.
„Chram a kostel se prekladaji do anglictiny stejne, takze se bude jednat o stejnou vec.“
Židé opravdu měli jeden chrám v Jeruzalémě (Samařany, kteří uctívali Boha na hoře, považovali za odpadlíky). V křesťanských kostelích (nebo chrámech) se ale slaví mše a uctívá Kristus, tedy přinejmenším v duchovním ohledu se jedná o něco úplně jiného než židovský chrám.
„To taky vyvraci lez uvedenou v clanku ze je svatba platna az po pohlavnim styku manzelu“
Článek mluví o církevních předpisech, nikoliv o tom, co je v Bibli. Katolická církev nepovažuje Bibli za jediný zdroj své víry, je jím také tradice a magisterium (učitelský úřad církve). Pohlavní styk jako podstata manželství se vyvozuje např. z Mt 19,5 „… a ti dva se stanou jedním tělem.“ Z toho se též vyvozuje i dokonalá impotence jako překážka vzniku.
Marie a Jozef sex nemeli dokud se jim nenarodil Jezis a jejich manzelstvi nebylo nikde v Bibli zpochybnovano.
Bible je ani nikde nenazývá manžely. Okolí je pochopitelně za manžele považovalo.
Svatbu vericiho a nevericiho Bible zakazuje
sv. Pavel píše o manželství věřícího s nevěřícím – 1Kor 7,13–15 . O výslovném zákazu svatby se v Bibli nikde nepíše.
To, ze katolicka cirkev nepovazuje Bibli za svrchovanou autoritu je mi znamo. Proto tezko muze mit Bozi schvaleni jelikoz Bible rika ze hlavou je Kristus a ten nemel rad kdyz stavime tradice nad Bozi zakon. Pokud jsou totiz cirkevni predpisy v rozporu s Bibli, tak krestan neni jimi vazan a cirkev ktera je dava neni autorizovana Bohem. Vecny zivot nam dava Jezis a ne jakakoliv cirkev.
Bibli musime prijimat tak jak je a ne spekulativne z ni neco vyvozovat. Bible je jako celek v souladu, takze jedna vec se tam opakuje mnohokrat. Pokud to ale neni v Bibli jasne receno, tak se muzeme v patricne oblasti zaridit jak chceme. Mame prece svobodu a cirkev nema pravo nam ji ubirat nejakymi i kdyz dobre myslenymi upresnovacimi prikazy.
Pokud se jedna o spojeni ,,Jedno telo'' komentatori Bible rozhodne nejsou jednotni v tom ze toto oznaceni znamena pohlavni styk, protoze bible pouziva pro pohlavni styk jiny recky vyraz.
Prectete si treba tento komentar:
Co to znamená, že manžel a manželka jsou ‚jedním tělem‘? Apoštol Pavel napsal, že „manželé [by měli] milovat své manželky jako svá vlastní těla“. (Efezanům 5:28, 29) Být ‚jedním tělem‘ tedy mimo jiné znamená, že ti na blahu tvého manželského partnera záleží stejně jako na tvém vlastním blahu. Je třeba, aby ti, kdo jsou v manželství, přestali uvažovat v úrovni „moje“ a „já“ a začali myslet v úrovni „naše“ a „my“. Jedna poradkyně doporučuje: „Oba partneři se musí přestat v srdci cítit jako za svobodna, a musí se v srdci stát manželi.“
Pokud se jedna o manzelstvi Jozefa a Marie, je to zmineno napriklad v mat 1:24 kde vidime: 1. Marie byla jeho manzelka 2. nemeli spolu jeste sex. Takze hypoteza ,,Pohlavní styk jako podstata manželství'' nema biblicke opodstatneni.
1Kor 7,13–15 se tyka stavajicich manzelstvi a nerika nic o tom zda maji verici vedome uzavirat manzelstvi s nevericim. Manzelstvi verici – neverici prirozene byly jsou i budou, protoze clovek muze uverit v Jezise i v manzelstvi a jeho partner muze Jezise odmitat.
Pokud se tyka nove uzaviranych manzelstvi tak na tema manzelstvi s nevericim: Mal 2,11. 2Kor 6,14:
,,Nedejte se zapřáhnout do cizího jha spolu s nevěřícími! Co má společného spravedlnost s nepravostí? A jaké spolužití světla s temnotou? 15 Jaký souzvuk Krista s Beliálem? Jaký podíl věřícího s nevěřícím? 16 Jaké spojení chrámu Božího s modlami? My jsme přece chrám Boha živého.'' a pak i v 1Kor 7,39 (pokracovani vami citovaneho textu)
Cernoprdelnici vzdy okradali lidi, lhali a vymejvali mozky. Co muzete chtit od lidi, kteri potrebuji verit v uboheho boha a vsechno na nej svadet. Jakakoliv vira je jen dukaz privitivizmu a toho ze jsou lidi jen tupy a blby ovce jdouci za „radoby“ hezcim cilem bez vlastniho pricineni…
Nevěřte všemu co se povídá na nárožích a přečtěte si daný zákon. Přijde na to, že církev státu odevzdala majetek a ten se za to zavázal církev platit. Takže církev je placena z výnosů hospodaření na majetku, který byla nucena odevzat státu, nikoliv z vašich daní. A podle roku vydání zákona si asi i tipnete, že to nebyla iniciativa církve, ale státu, aby ji tím nasadil ohlávku..
Přesně tak. Je směšné vidět dva vyslovené ateisty či bezvěrce, jak se cpou do kostela, tedy do církevního svatostánku. Pro ně je to povrchně viděná budova, která se jim prostě líbí. A ještě lépe, když je nevěsta těhotná...
Všem, kterým to nepřijde nesprávné či divné a dělají si jako v mnoha jiných věcech automatický nárok na to, co se jim zrovna zamane, bez ohledu na jakékoli hodnoty, okolnosti, vzájemné souvislosti, ale i prostě tradici, můžu vzkázat, ať se trochu zamyslí. Pokud nejsou věřící, ať se nesnaží svůj svazek spojovat církevním obřadem, který je určen právě pro věřící.
Hledam na Portalu verejne spravy Ceske republiky formular s nazvem „žádost o uzavření manželství“ a nemuzu ho najit.
Dobra zprava je, ze oddani je zrejme zdarma (z odkazu vyse:
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.)
Jako náhodný kolemjdoucí jsem byl mírně zmaten, když se začla vynořovat Velká Británie, pak Polsko, bez jakéhokoliv úvodu proč zrovna tyto země a národy, nebylo mi jasné jestli se tedy mluví o uzavírání manželství v Anglii, Polsku, nebo Poláků potkaných náhodně v Anglii žijících jinak u nás.
Omlouvám se, působí-li článek nejasně. Předpisy, které zmiňuji, se samozřejmě týkají České republiky (a vlastně platí pro celou katolickou církev kdekoliv na světě – specificky české (aspoň se tak domnívám) jsou některá místní ustanovení např. o tom, že farář z farnosti jednoho snoubence vydává povolení k přípravě na svatbu v jiné farnosti). Pouze zvyk nákladných svateb je polskou záležitostí – a uvádím to jako zajímavost, kdyby např. měl někdo polského partnera a uvažoval o svatbě v Polsku, jak se stalo mému kamarádu Michalovi – Čechovi žijícímu v Londýně. Zahraniční příklady uvádím, protože jsem v zahraničí žil a též proto, že mezi Poláky je více katolíků a v článku se píše hlavně o katolických svatbách a pohledu katolíků na ně bez ohledu na to, v které zemi k nim dochází a jaké národnosti jsou snoubenci.
Co však v žádném případě obejít nelze, jsou následující překážky uzavření manželství: dokonalá impotence,…
Určitě je tím myšlena impotence a ne neplodnost? I impotentní člověk může mít děti – sice přijde „o to příjemné kolem“, ale spermie lze získat z varlat i lékařským zákrokem (používá se třeba u vozíčkářů). Naopak neplodný (např. po prodělaných příušnicích v dospělém věku) muž může být potentní až až :)
Ano, opravdu se tím míní impotence. Vyplývá to už z toho, že za okamžik vzniku manželství považuje církevní právo to, když se manželé „stanou jedním tělem“. Církev je proti umělému oplodňování…
Naopak, neplodnost není překážkou uzavření manželství. Z katolického pohledu je platné i manželství lidí, kteří z přirozených důvodů nemohou mít děti, ale sami se svou vůlí plození neuzavírají.
Překvapivě fundovaný článek. Jen dvě zpřesnění: podle katolické víry při svatbě nepokřtěného s pokřtěným nepřijímá svátost manželství ani jeden z nich – snoubenci si totiž tuto svátost udělují navzájem, což v případě nepokřtěného není možné: nemůže svátost manželství přijmout ani udělit tomu druhému. A nepokřtěný nemusí podepsat souhlas s křesťanskou výchovou, pokud nechce, ale svědci pak podepisují, že nepokřtěný byl o povinnosti výchovy svých dětí ve víře zpraven.
Jasne svatba v kostele, proc ne, ze? Prece je to moderni!
Koho uz dnes zajima nejaka svatba na urade, mame prece kostely, platime dane, tak proc ne?
Kdyz Buh neni tak proc jo? Co je na knezi tak vynimecne, ze se musime brat v kostele? Vira? asi zbytecna, Buh prece neni, ale brat se v kostele to je moda. Jo, aby nas nase rodina nepomluvila, ze jsme bezboznici. Kazdy den bereme Boha do svych ust, ale ten prece neni tak proc?
Vira je neco vic, nez jen podepsani formulare a par usmevu pri fotografovani s knezem.
„Lk 3,7“
Ja nemam problem s nikym, kdo to chce skusit nebo se dokonce zmenit. Ale pouzivat viru, kostel pro ucely mody.....