V Pardubicích se konala tradiční pekařská slavnost s názvem Dny chleba, kterou každoročně pořádá Svaz pekařů a cukrářů v ČR. V rámci 24. ročníku se zúčastnilo přes čtyři sta potravinářských odborníků. Součástí této největší pekařské akce v zemi byla prestižní národní soutěž Chléb roku.
V Pardubicích se kromě jiného konala také výstava dodavatelů pekárenského oboru a odborný seminář na téma: Český chléb – zázrak z mouky a vody. Již podeváté byla strategickým partnerem akce společnost Tesco Stores ČR, v jejíž prodejní síti budou vítězné chleby roku dostupné široké veřejnosti.
Konzumní „Chleba roku 2018“ je z pekárny PECUD Žandov
Kvalitu soutěžních chlebů hodnotilo v každé kategorii sedm zkušených odborníků s certifikací pro senzorickou analýzu pekařských výrobků. V propracovaném stobodovém schématu hodnocení komisaři posuzovali senzorické parametry chleba: vzhled, tvar a objem chleba, kůrku, střídku, vůni, a zejména chuť, jež je při hodnocení nejdůležitější. Jednu z kategorií letos hodnotili také studenti potravinářských škol.
Chleba roku 2018
- Konzumní chléb – pekárna PECUD Žandov
- Řemeslný chléb – pekárna UNITED BAKERIES Pardubice
- Chléb bez hranic – pekárna LAPEK Jihlava
- Chléb pro mladé – pekárna ADÉLKA Pelhřimov
Nejlepší chléb v kategorii „Konzumní chléb“ upekli v pekárně PECUD Žandov. Vítězem v kategorii „Řemeslný chléb“ se stal výrobek z pardubické pekárny UNITED BAKERIES. Vítězem volné kategorie chlebových specialit „Chléb bez hranic“ je pekárna LAPEK Jihlava. V kategorii „Chléb pro mladé“ vyhodnotili budoucí profesionálové, studenti potravinářských škol, výrobek z pekárny ADÉLKA Pelhřimov.
Chleba dobrý, cena nízká
Výsledky soutěže Chléb roku 2018 podle zúčastněných jasně ukazují, že kvalita českého chleba je na špičkové úrovni, což však není zohledněno v jeho spotřebitelské ceně. Český chléb je pátý nejlevnější v EU, levnější je pouze na Balkáně.
Výrobní cena chleba, kterou pekařům platí obchodníci, u nás stagnuje již od roku 2008, kdy se stále pohybuje kolem 16 Kč a – jak upozorňují pekaři – většinou neumožňuje ani pokrýt výrobní náklady. „Pekaři nepovažují současné výrobní ceny chleba za odpovídající jeho skutečné hodnotě. Kvitujeme však pozitivní trend, že s rostoucí koupěschopností jsou ochotni Češi si za kvalitní chléb připlatit,“ komentuje současnou situaci výkonný ředitel Svazu pekařů Jaromír Dřízal.
Galerie: Jak poznat dobrý chleba a jak se o něj starat
Trendy na chlebovém trhu
- V současnosti vyrábí chléb v ČR cca 700 klasických pekáren. Ty provozují cca 2500 specializovaných prodejen pečiva. V nich se prodává cca 15 % všech pekařských výrobků v zemi.
- Zákazníci nakupují chléb nejčastěji v supermarketech (63 %) a v pekařských prodejnách (27 %).
- Většina zákazníků (70 %) preferuje nákup nebaleného chleba v cenové hodnotě 21–30 Kč za kg.
- Kvalita chleba a pečiva je pro spotřebitele velmi důležitá a se zvyšující se koupěschopností obyvatelstva roste počet těch, kteří jsou ochotni si za ni připlatit. Při výběru chleba je pro zákazníky nejdůležitější vzhled (36 %), výrobce (24 %) a další kvality, např. chuť, kvalita, složení či předchozí zkušenost (22 %).
- Cena je při nákupu důležitá jen z 15 % (cena je podstatná hlavně pro střední věkovou kategorii a pro osoby se základním vzděláním).
- Při výběru chleba se spotřebitelé začínají orientovat na speciální a dražší druhy. Nejoblíbenější však stále zůstává klasický pšenično-žitný Konzumní chléb či jeho pomoučněná varianta Šumava.
- Téměř 1/3 chlebového sortimentu dnes tvoří speciální druhy. Postupně roste poptávka po chlebu s vyšším podílem žitné mouky, celozrnných a vícezrnných chlebech. Zákazníci také čím dále více vyhledávají kvalitní kvasový chléb od regionálních a řemeslných pekáren.