spíše v nalezení sama sebe jako součásti něčeho vyššího (neomezeného prostorem, časem, hmotou nebo jinými člověkem vymyšlenými termíny). Církev (zejména katolická) a další institucionalizovaná náboženská společenství jsou už jen slabou příležitostí pro dobrou práci na sobě, pro vývoj, zdokonalování, směřování výše…
Připadá mi, že se autor pokouší o záchranu reputace církve, která kvůli pýše, zatvrzelosti a zrazení myšlenek zejména Nového zákona – Ježíšova učení Lásky, přirozeně ztrácí pozici hybatele a pomahače duchovního vývoje člověka (velká škoda, že téměř bez náhrady a podle toho to ve společnosti vypadá). Autor není sám, z článku je poznat třeba i Tomáše Halíka, kterého si ohromně vážím a s mnoha jeho názory souhlasím.
Sám to ovšem vidím ještě poněkud jinak: Propaganda o tom, že jsme jen kusem vysoce vyvinuté hmoty a po tzv. smrti není „nic“, se nebude dát dlouho udržovat. Poznání si přes překážky nachází cestu ke stále většímu počtu lidí. Jsou dostupná učení mnoha národů a civilizací. Všechna říkají jinými slovy totéž. Nám je nejbližší (nebo by aspoň mohlo být) učení Ježíšovo. Ovšem to, jak je církev účelově pokřivila, vrhá na ně nespravedlivě špatné světlo a mnozí méně informovaní je házejí do jednoho pytle se vším škaredým, co na sebe církev nabrala. Církev zkrátka promarnila svou příležitost a pokazila, co mohla. Škoda.
Zůstává tedy na každém z nás ta nesnadná cesta dojít nějakého poznání, přesvědčení, naučit se správně žít sám. Informace jsou, dobří lidé a učitelé se dají potkat. A mohu potvrdit, že věci fungují a lidé, kteří hledají a nalézají, mají skutečně čistší hlavu, svědomí a žije se jim lépe. Vyzkoušeno. Mnohokrát:)
Pohoda, hezký den
Muzes verit klidne na velkeho Krecopazouta, kdyz ti to udela dobre, ale tvrzeni typu „Propaganda o tom, že jsme jen kusem vysoce vyvinuté hmoty a po tzv. smrti není „nic“, se nebude dát dlouho udržovat.“ jsou spise usmevna. Ve vetsine kultur vznikla ruzna nabozenstvi, ale jestli to nebude spis tim, ze se lide boji smrti a neznama a tim, ze je nabozenstvi dobry prostredek k ovladani duverivych lidi. Clovek stvoril bohy, nikoliv naopak.
Tak ono je to i logicke, ze lidske vedomi ma potrebu nejake spirituality. Vezmete si mysl, ktera si je vedoma vlastni konecnosti, dejte tomu zaklad v podobe dedictvi z predchozich nizsich forem organismu (uspokojovani zakladnich potreb) a mate dost vybusny vysledek. Lide, kteri nezdedili ochrannou pojistku v podobe sebeklamu viry „v neco vic nez tenhle zivot“, obvykle dlouho neprezili a nepredali svoje predispozice dal.
kdybys v nic dalsiho neveril, nevylezes z postele, ty veris ze dostanes vyplatu, nazrat a dalsi veci a jsou lidi, kterym i tva vira v to ze budes mit vzdy vyplatu muze prijit smesna a nanicovata,neber nikomu jeho viru, stejne tak jako mnoho lidi veri v cernou kocku pres cestu, ty urcite zvesela placas po rameni a ani to nevis.
I tentokrát ti musím dát za pravdu (a malinko doplním). Strach ze smrti (nemoci, terorismu apod.) je velmi účinným prostředkem k ovládání lidí. Ovládat se dá skutečně nejlépe ten, kdo se bojí. Právě proto člověk, který poznal více, než jen ovládací propagandu (třeba od církve), se smrti nebojí a vidí v ní něco jiného, co možná ještě nedokážeš pochopit. To ale nevadí. Nejsi zdaleka sám a přijde to až časem. Možná za velmi dlouho…
Kam se ovšem s ovládáním hrabe církev: Velmi efektivním prostředkem k ovládání důvěřivých lidí je dnes náboženství spotřeby, bezohledného užívání si za každou cenu – po nás ať přijde potopa, co je nám po zdrojích, prostředí a utrpení jiných, když stejně umřeme…, jen mít něco většího a lepšího nez ostatní a užít si… Ve jménu zmíněného lidé ochotně obětují své prostředky (daně), volný čas, zdraví a klid.
Kdyby sis přečetl třeba novozákonní evangelia, nikde bys tam nenašel nabádání ke zneužívání a ovládání lidí. To si vymyslela teprve následně vládnoucí vrstva, která se schovala za oficiální církev. Je to velmi smutné a hodně nás to zdrželo a ublížilo nám.
Možná jsi v mých předchozích reakcích přehlédl, že se církve nikterak nezastávám, byť ji zcela nezavrhuji – prostě s tím ovládáním máš zase velký kus pravdy.
Omlouvám se za dlouhý pokec.
Pohoda, hezký den – šťastny ať jsou všechny bytosti:)
Co mi nejvic vadi na vericich lidech je jejich pocit nadrazenosti, ktery demonstruji retorikou typu „…co možná ještě nedokážeš pochopit“ a pak blaboly o tom, ze kdo neveri je konzumni prazdny clovek. Ja delam dost veci jen proto, ze mam dobry pocit z toho pomahat druhym a s virou to nesouvisi. Krome dobreho pocitu se to da ospravedlnit i tim, ze kdyz se budu chovat dobre ja, tak tim pozitivne ovlivnuju sve okoli a potazmo i celou spolecnost. Nepotrebuju k tomu viru.
Ja v zasade nemam nic proti vericim, pokud netrpi pocitem poznani pravdy a s tim souvisejici nadrazenosti.
Ach jo, teď to vypadá, jako bych byl věřící a ještě k tomu s pocitem nadřazenosti:) Mám za to, že se spíš neumím vyjadřovat a nevolím vhodná a výstižná slova. Navíc často nastává rozdíl v tom, jak je myšleno – vyřčeno/napsáno – a nakonec pochopeno. Neměl jsem se do toho pouštět.
Ne, konec srandy. Líbí se mi a oceňuji, jestli děláš něco užitečného a pozitivního pro společnost a co si myslíš o mně, je mi vlastně jedno. Jen se často nechám zbytečně vyhecovat.
Pohoda, hezký den
Kazdy chce cinit dobro, ale nemame moc jasno v tom, co vlastne dobro je a kdo bude rozhodovat co je dobre a co ne. Existuje prece tolik rozdilnych nazoru. Proto je potreba zacit uprimne studovat Bozi slovo abychom pochopili a byli schopni cinit Absolutni dobro misto naseho sobeckeho pojeti – co je dobre pro mne je dobre i pro tebe.
Velmi hezky clanek na toto tema je:
,,to nedokazes pochopit'' to neni nadrazenost, ale fakt v Bibli mnohokrat opakovany. Hezky je to napriklad vyjadreno v 1. dopisu do Korintu na konci prvni a na zacatku druhe kapitoly.
Napriklad:
,,Prirozeny clovek nemuze prijmout veci Boziho ducha, jsou mu blaznovstvim a nemuze je chapat, protoze se daji posoudit jen duchem''. 1kor 2:14
Pokud chceme Bibli opravdu porozumet musime se Bohu odevzdat. Jinak o ni muzeme jen akademicky diskutovat, stejne jako muzeme akademicky diskutovat o tom jak je med sladky aniz bychom ho ochutnali.
Bible nikde nevyzyva k slepe vire – pokud se tedy slepou virou mysli verit bez dukazu.
Naopak nas povzbuzuje ke studiu abychom denne zkoumali pismo zda je tomu opravdu tak jak jsme byli vyucovani. Kdybych nebyl presvedcen a mel dukazy proto ze zivot s Jezisem je lepsi tak bych to pochopitelne nedelal. Ja bych slovo „vira“ vysvetlil spis jako „duvera“.
Vira neni primarne emocionalni zalezitost. Je to zalezitost spise intelektualni.
Pánové, něco mi říká, že další pokračování této diskuse bude ztrátou času na obou stranách.
Důkazy jsou nesdělitelné tomu, kdo je neumí přijmout. Je to něco jako vykládat o komplexních číslech děcku, které zatím rozumí pouze přirozeným a celým. Neboli každý se k tomu časem propracuje, chce to vyzrát, někdo k tomu může potřebovat více vtělení, ale to není na závadu. Je to věc vývoje a nikomu nic neuteče. Pak to najednou přijde samo a člověku najednou připadá, že to, čemu říkal víra, se stává poznáním. Poznáním něčeho, co tu bylo odjakživa, poznáním smyslu života, pochopením všeho… To fakt neumím ani popsat. Buď se to nedá nebo na to nemám.
Napadá mě teď verš od Matouše 7:6 o perlách a prasatech, který znamená neplýtvat něčím vzácným pro lidi, kteří nevědí, o co jde a pohrdají tím, nebudou z toho mít žádný užitek. Venku je krásně, pojďmě dělat raději něco užitečného:)
Pohoda, hezký den
Bible definuje viru obecne jako: ,,Ocekavani veci ktere jsou zrejme, nejsou vsak jeste videt''.
Viru jako takovou potrebujeme neustale. Chodime do prace protoze verime ze dostaneme zaplaceno. Chodime k doktorovi protoze verime ze nam bude pomozeno.
Jezis nevyzadoval viru bez dukazu. Prave naopak. Odvolaval se na pisma ktera hovorili o nem, vykonaval zazraky aby dokazal ze je to on – kdyz neuvidite zazrak, neuverite.
Kdyz mame dukazy tak to prirozene je jeste vira. Proc by nebyla? Verime prece na zaklade dukazu a vlastni inteligence, kterou jsme ty dukazy vyhodnotili. Jezis vyzadoval aby lidi uverili v Nej a v Toho, kdo ho poslal. Dokazal svymi ciny ze je to opravdu on – Mesias.
Kdyz se ho treba ptala zena u studne tak te rekl narovinu ze je mesias, ale farizejum tem rekl ze by to meli podle pisem a jeho cinu poznat.
Efs měl zjevně pravdu.
Diskutující pánové Alder a jehovista nemají společnou řeč, ač píšou a přemýšlejí logicky a zdánlivě diskutují, neslyší jeden druhého, protože myslí příliš jinak.
Efsi pokud se sem ještě vrátíte nahlédnout, zdravím Vás. Vaše příspěvky mě udělaly radost, bylo by mi potěšením Vás někdy někde náhodou potkat :-).
chcete důkaz?
Já na svým životě vidím, že čím déle žiju podle Bible a věřím tomu, že vše, co tam je, je pravda, tím lépe se mi vede. To, že v některých věcech nejednám jako většina lidí dneska, neberu jako omezení, ale jako výsadu.
Co se týče církve: je potřeba rozlišovat biblický ideál a současný stav. Biblický ideál církve, kterému se především řada reformovaných sborů snaží přiblížit je dobrý a v žádném případě se nejedná o nějakou formu využívání lidí či manipulace. Je to společenství lidí, kteří věří Bibli. To, že realita je odlišná, je smutné. Můžeme na to nadávat, můžeme to kritizovat… ale to je tak všechno, co s tím zmůžem.