...a Rotschildovy prachy, tak si libuju :-D
Souzním s plzeňským sládkem. Není pivo jako pivo, ne všude ve světě se pijou hořčáky jako u nás a některá jemnější piva s ovocem opravdu dobře souznějí. A rozhodně bych je nehaněla. Že nesedí průměrné české hubě, to přece ani zdaleka neznamená, že nechutnají nikomu.
A největší psina na tom je, že takzvaně tradiční české pivo ve stylu hořkého ležáku vzniklo v Plzni čistě zásluhou příchodu sládka z Bavorska, postupně se rozšířilo dále do Čech.
Na přijetí tohoto typu piva jako "klasiky" nicméně není celkem nic špatného, jen se u nás z řady důvodů pozapomnělo na to, že to zdaleka není jediné možné pojetí a reakce na "novinky" bývají často nesmyslně vyhrocené.
Dobře upečená vepřová a trocha kvalitního kečupu - bez problémů, vždyť se to hodí krásně dohromady. Ale knedlo a zelo si v tom případě odpustím. :)
Za děs považuju spíš to pivo s koriandrem. To jsem zkusil jednou, ze zvědavosti, a ještě po týdnu se mi při vzpomínce na tu chuť mlžily voči. :))
Možná se vám to nelíbí, protože to, co každý správný Čech považuje za pivo je ve skutečnosti jen jeden z asi sto padesáti typů piv. Ano, k plzeňskému ležáku se citron nehodí, ale to neznamená že se nehodí ani k jednomu z těch ostatních 149 typů piv, o kterých správný český pivní znalec v životě neslyšel.
A žádná novinka to není. Když jsem se poprvé kouknul na západ od našich hranic, což už je dost dlouho, tak hned v prvním pubu jsem si všimnul, že někteří pijáci se dožadují ctronu k pivu. Byl jsem poučen, že takto se servíruje mexická Corona.
Vždy mne fascinuje, když čtu ty soudy těch tzv. "pravých českých pivařů" (jejich "profesionalita viz. Gambrinus vs. Patron")... fakt k smíchu.
A teď tu čtu názory tzv. "českých sládků" (dnes jsou to jen obyčejní dělníci, vydělávající peníze majitelům pivovarů), jak oni svým "odborným" pohledem soudí, že do piva něco nepatří... nebo naopak patří....
Jen bych se toho sládka z článku zeptal, proč si myslí, že je BUD tím nejprodávanějším pivem na světě (když tvrdí, že nejlepší pivovarníci jsou v česku).
Před 25 lety jsem byl poprvé v USA a dovezl si odtamtud six-pack obyčejného BADu za 3 dolary.
Nikdy nezapomenu na tu skvělou chuť oproti blivajzům od českých "sládků". Proto mi známí posílají v krabici čas od času pořád stejný obyčejný Bud (bílý).
Když jsem nabídl pár "pivařům" ochutnat, tak bylo... "dej pokoj..., já a pít jakejsi rejžák...?".
A tak jsem zkusil jednomu fakt pivaři, který si chtěl dát jen tak "pár nějakých lepších na chuť" zfalšovat objednaný třetinkový "P&U" a místo něho nalil obyčejného Buddyho z plechu.
A bylo: "člověče, dnes to máš dobře přesně vychlazený..., ... já to říkám, když je dobrej vrchní, tak se i to pivo pije samo... to je chuť... hmmm... to je chuť...." (pak dal ještě 3, než mu, jako se to vždy stává takovýmto pivařům, došly many :)
Atož tak... ani jsem mu frajerovi neřekl, že si právě dal kurevsky předraženýho obyčejnýho Buda z plechu za pár centů.
Ale co.... hlavně že mu tak božsky chutnal.
Tak proč asi je Bud to "nej" světové pivo. Tedy pivo, kterého se za rok vyrobí tolik, kolik všechny "české" pivovary dohromady nevyrobí ani za 100 let.
Odpoví mi některý z českých "sládků"?
A nebo klidně i nějaký "pivař".
To jsem zvědav.... :)
Je to prosté - myslím tím odpověď na otázku pro by měl BUD být nejlepším světovým pivem - je neprodávanějším pivem, to jistě, to se ovšem automaticky nerovná nejlepší.
Proč je nejprodávanější? Je třeba si uvědomit, že patří mezi tzv. unifikovaná piva (odmítám název europivo) = piva, která lze uvařit kdekoli na světě z místních surovin a přitom bude výsledek prakticky identický. Další věc, kterou je nutno si uvědomit je to, že unifikované nápoje jsou vyladěny tak, aby "vadily" co nejmenšímu množství spotřebitelů. Nikoly aby chutnaly co největšímu množství spotřebitelů.
A snad nakonec - Bud patří do kategorie INTERNATIONAL LAGER a jelikož je surogován rýží, pak jeho doporučená teplota podávání je v rozpětí 3-5°Celsia, při vyšších teplotách by z něj vystupovaly nežádoucí atributy, jako např. pasterační pachuť.
Závěr - každý ať pije to, co mu chutná ;-)