Co vás čeká, až v pondělí vejdete do McDonald’s nebo KFC

7. 5. 2020

Sdílet

 Autor: McDonald’s
Zahrádky fastfoodových řetězců finišují s přípravami na znovuotevření 11. května. Jak daleko od sebe budeme muset sedět? Budeme si moci dojít na záchod? A jak to bude s povinností nošení roušek? Zjišťovali jsme podrobnosti přímo u největších řetězců.

Řetězce rychlého občerstvení patřily k těm restauračním zařízením, které se ihned po vynucené zavíračce kvůli koronaviru zaměřily na „okénka“ a rozvoz. Za pár dní budou moci otevřít zahrádky. Jak se na to chystají v McDonald’s, KFC nebo Bageteriích Boulevard? A na co se máme chystat my, až si půjdeme dát svoji porci hranolků nebo salát konečně ke stolu, a ne s sebou domů či na trávu do parku za rohem?

Co se dozvíte v článku
  1. Jak šel čas s fastfoody v „koroně“
  2. Co a jak s dezinfekcí
  3. Kam si s jídlem sedneme
  4. Pravidla v zahrádkách restaurací od 11. května
  5. Můžeme ihned ke stolu „po někom“?
  6. Jak to bude s použitím toalet
  7. Konzumace jídla a povinnost nosit roušku
  8. Rozestupy bude hlídat personál

Jak šel čas s fastfoody v „koroně“

Restaurace i kavárny zavřely své dveře 14. března. Původně na deset dní, ze kterých se staly téměř dva měsíce. I ty podniky, které je do té doby neměly, si zařídily okénko a prodávaly přes něj. Fastfoodové řetězce měly určitou výhodu. Povolená okénka u nich totiž fungují běžně, v KFC je to Drive-Thru a v McDonald’s McDrive. Posílil se také rozvoz. A zákazníci těchto služeb využívali:

„Během epidemie koronaviru jsme zaznamenali až několikanásobně zvýšený zájem o služby McDrive a McDelivery a nyní věříme, že k nám naši zákazníci zamíří i po otevření zahrádek,“ uvádí pro Vitalia.cz Zuzana Svobodová, ředitelka PR a komunikace společnosti McDonald’s. 

Jak dosud fungovali v KFC, komentuje prezident značky pro Česko a Slovensko Libor Hubík„V souladu se stávajícími opatřeními restaurace KFC zatím fungují prostřednictvím služby KFC rozvoz a zákazníci si mohou jídlo vyzvednout i na restauracích s výdejními okénky nebo v drive-thru.

Za pár dní, od pondělí 11. května, už budou zákazníkům k dispozici i samotné restaurace, zatím ale jen venku a ne všechny.

Co a jak s dezinfekcí

Až si půjdeme dát rychlý oběd na zahrádku oblíbeného řetězce, měla by tu být k dispozici dezinfekce u vstupu do vnitřních i venkovních prostor provozovny, jak uvádějí pravidla Asociace hotelů a restaurací ČR (AHČR) – přehledně v boxu níže. Zvýšená dezinfekce prostor i ochranné prostředky zaměstnanců už jsou ale poslední týdny normou, na kterou jsou i ve fastfoodových řetězcích zvyklí.

„Zpřísnili jsme už tak přísná bezpečnostní a hygienická opatření. Naši zaměstnanci nosí roušky, v kontaktu se zákazníky používají rukavice, zavedli jsme na pracovištích ještě častější mytí a dezinfekci rukou, dezinfikujeme vše, čeho se dotýkáme,“ popisuje Libor Hubík s tím, že se vším se dále počítá i po otevření zahrádek a později také vnitřních prostor (podle plánu rozvolňování opatření zatím 25. května, pokud nedojde ke zhoršení epidemiologické situace). 

Jeho slova potvrzuje i Zuzana Svobodová: „V těchto opatřeních budeme pokračovat i nadále. U výdejních oken bude pro zákazníky k dispozici dezinfekce. Naši zaměstnanci budou mít při výdeji ochranné pomůcky a budou se držet zpřísněných předpisů, které potrvají i po znovuotevření restaurací.“

Kam si s jídlem sedneme

S nadsázkou řečeno „na značku“, a to mnohde doslova, abychom nezapomínali na pravidla odstupu od ostatních.

„Stoly na zahrádkách budou označeny nálepkami, které zákazníkům poděkují, že nechávají místa vedle sebe prázdná,“ popisuje Zuzana Svobodová. „Prostory zahrádek budou uzpůsobené tak, aby odpovídaly bezpečnostnímu odstupu 1,5 m mezi skupinkami zákazníků.“

Autor: McDonald’s / Vitalia.cz

McDonald’s používá nálepky, které mají pomoci dodržovat bezpečnostní pravidla

S rozestupy u stolů počítají i v Bageteriích Boulevard. Jejich provozní ředitel Jiří Štěpánek k tomu podotýká: „Počítáme s většími rozestupy a snížením počtu míst u jednoho stolu. To ale samozřejmě znamená nižší kapacitu sezení. Počet míst tak klesne zhruba o 25 % oproti standardnímu rozmístění.“

Pokud se ale přijdete občerstvit celá rodina, je samozřejmé, že můžete zaplnit celý stůl stejně jako doma. Od ostatních byste ale měli být vzdálení požadovaného 1,5 metru.

Pravidla v zahrádkách restaurací od 11. května

  • Při vstupu do vnitřních i venkovních prostor provozovny stravovacích služeb je zajištěna možnost dezinfekce rukou pro zákazníky.
  • Zákazníkům je umožněn přístup na záchod ve vnitřních prostorech provozovny; provozovatel zajistí, aby zákazníci při pohybu po vnitřních prostorech provozovny udržovali povinný odstup.
  • Dezinfekce židlí a stolů se provádí před usazením každé nové skupiny zákazníků.
  • V případě prodeje přes výdejové okénko se dezinfekce výdejového okénka provádí alespoň každé dvě hodiny.
  • Zákazník nemá povinnost nosit ochranný prostředek dýchacích cest v době konzumace potravin a pokrmů včetně nápojů u stolu.

Zdroj: Asociace hotelů a restaurací ČR

Můžeme ihned ke stolu „po někom“?

Protože míst k sezení bude pochopitelně méně, může o ně být ve slunných dnech velký zájem. AHČR potvrzuje, že na zaměstnance s dezinfekcí v ruce bychom měli narazit na každém kroku:

„Dezinfekce židlí a stolů se provádí před usazením každé nové skupiny zákazníků,“ uvádí doslova na svých stránkách. Neměli bychom se tak zdráhat o to i požádat. Řetězce ale s tímhle opatřením počítají a budou na to vybavené.


Autor: MZ ČR

Jak to bude s použitím toalet

Dojít si na WC v rámci dosud fungujících okének možné nebylo. S otevřením zahrádek se toto mění. Protože kde jsou oficiálně místa k sezení, musí být i možnost použít toaletu. Ty jsou obvykle ve vnitřním prostoru (pravděpodobně ještě na další dva týdny zavřeném), což je trochu paradoxem. A upozorňovala na něj i AHČR, jejíž návrh byl otevřít naráz vnitřní i venkovní prostory provozoven:

„Z hygienického pohledu provozu restaurace ve vnitřních či vnějších prostorách není rozdíl v rizikovosti. V praxi využívá v tomto období většina hostů posezení na zahrádkách a vnitřní provozy se příliš nevyužívají, s výjimkou dnů, kdy není počasí k posezení na zahrádce příhodné.“ 

Až půjdeme ze zahrádky dovnitř na toaletu, nemělo by nás překvapit, když nás bude mít stejnou potřebu více a zaměstnanec nás upozorní, abychom v možné frontě dodržovali odstup jako v jakékoliv jiné frontě. 

Toalety jsou také důvodem, proč třeba v McDonald’s otvírá zatím menší část z celkových dvaašedesáti restaurací se zahrádkou:

„Chceme si být jisti tím, že u otevřených zahrádek dokážeme splnit všechna vládní opatření. Většina restaurací má pouze jeden vstup do restaurace, kde je aktuálně umístěno výdejní okénko. Zákazníci by se tak neměli jak dostat na toalety,“ dodává Zuzana Svobodová.

Konzumace jídla a povinnost nosit roušku

Povinnost mít zakrytá ústa i nos zůstává. A je také terčem mnoha vtipů a narážek na téma „jak budeme jíst a pít v roušce“. Podle ministerstva zdravotnictví je postup jasný: v roušce na zahrádku přijdeme, objednáme, zaplatíme. Při jídle a pití ji samozřejmě sundáme, třeba k cestě na toaletu si ji ale znovu nasadíme. 

„Nevidím problém třeba s vypitím piva, jde spíše o to, aby se udržovaly odstupy mezi stoly,“ komentoval to nedávno pro Seznam Zprávy epidemiolog Rastislav Maďar. „Povolili jsme odstup 1,5 metru. Když někdo nebude mít roušku a bude sedět zády k ostatním stolům, tak riziko hrozí pouze pro lidi, se kterými sedí u stolu. Že otevřeme zahrádky a hospody, ale neznamená, že tam lidé mají automaticky chodit. Pokud je někdo rizikový nebo má někoho rizikového doma, neměl by tam jít.“

Rozestupy bude hlídat personál

Občerstvení na zahrádce bude ještě na nějakou dobu „hlídané“ a zapovídat se s někým u vedlejšího stolu, jak jsme třeba bývali zvyklí, je prozatím zapovězeno. Provozovatelé jsou totiž povinni ohlídat, aby se zákazníci neshlukovali a dodržovali pravidelné odstupy. Jak se s tím vypořádají fastfoodové řetězce? 

V Bageteriích Boulevard spoléhají na rozum: „Uvidíme dle aktuálního provozu. Očekáváme však, že zákazníci jsou odpovědní nejen sami k sobě, ale i svému okolí,“ odpovídá na otázku kolem front a shlukování Jiří Štěpánek.

„My situaci řešíme tak, že máme připraveny také samolepky na zem, které žádají zákazníky o dodržování stanoveného rozestupu,“ doplňuje Zuzana Svobodová.„Už teď se těšíme, až budeme moci s úsměvem pod rouškou přivítat naše zákazníky.“

Autor článku

Zaměřuje se především na problematiku zdravého životního stylu, sportu, nemocí a jejich řešení.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).