Celý tento rok sledujeme zprávy o vzestupu cen kakaa na světových burzách a čekáme, kdy kakao a výrobky z něj zdraží i v obchodech. V březnu předpovídal prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza, že se rostoucí cena kakaa v konečných výrobcích projeví až za mnoho měsíců, a ta chvíle pravděpodobně nastala. Ten, kdo si alespoň párkrát do měsíce koupí čokoládovou tyčinku, kakao nebo čokoládu, nemůže výrazné navýšení cen přehlédnout.
Neuvěřitelné rozdíly v cenách
Zatímco Studentskou pečeť v běžném balení 170 g jsme ještě nedávno mohli koupit za cca šedesát korun, dnes je za běžnou cenu považována cena 139,90 korun. V akci pak ale strmě padá na 39,90 nebo 44,90 korun.
Podobné zdražení a propady v akcích zažívá i další oblíbená cukrovinka, kterou je Fidorka. Podle portálu kupi.cz, který ukazuje běžné i akční ceny výrobků, lze vysledovat, že Fidorka ještě 1. srpna běžně stála 13,30 korun (v akci se prodávala za 8,50 korun). Dnes je běžná cena Fidorky o asi pět korun vyšší, a pokud je Fidorka v akci, pohybuje se její cena kolem 8,50.
Galerie: Akční ceny: Za 139 Kč, nebo za 40 Kč?
Za 18,90 Kč dnes pořídíte tyčinku Mila, Miňonky nebo Sušenky Oreo v malém balení po 44 g. V akci se přitom sušenky dají pořídit za polovinu.
Radikálnímu zdražení neunikla ani tyčinka Kit Kat Chunky, kdy se její běžná cena vyšplhala na 26,90 Kč a akční se pohybuje mezi 12–14 korunami.
Ani Lázeňské oplatky už nestojí kolem padesáti korun, jejich běžná cena se vyhoupla na 74,90 Kč, v akci jsme je našli za 49,90 Kč.
Granko o váze 400 g seženete právě v těchto dnech na Košík.cz nebo v e-shopu Billy za cca 150 Kč, běžná cena je přitom 174 Kč. Alberte je včera měl v akci za 99,90 Kč, přičemž za stejnou cenu se dalo koupit hned vedle stojící balení o váze 200 gramů.
Další příklady běžné i výrazně nižší akční ceny najdete v galerii.
Prudké zdražení a radikální slevy
Tak velké rozdíly v cenách akčních/slevových a běžných jsme v obchodech možná ještě nikdy neviděli. Může jít o umělé navyšování cen a falešné slevy z ceny ze strany řetězců, jak na to poukázaly Novinky.cz? Řetězce například obcházejí ustanovení o nejnižší ceně za 30 dní. ,,Džungli dvojích a trojích cen ještě doplňují různé věrnostní programy. Výsledkem je to, že málokdo v Česku dnes ví, jaká je skutečná cena zboží, když se jeden den nabízí i za třetinovou cenu a pak se zase cena vrátí na trojnásobek,“ píší Novinky.cz.
Připomeňme jen, že již v létě tohoto roku Česká obchodní inspekce udělila některým kontrolovaným obchodníkům pokuty za stovky tisíc korun, neboť porušili zákon o ochraně spotřebitele. Prodejci totiž chybně informovali o výši slev i cen a používali nekalé obchodní praktiky. Nejvyšší pokuty tehdy dostali Kaufland, Albert, Lidl a Penny. Psali jsme o tom v textu Velké potravinové řetězce klamaly o výši slev. Inspekce jim udělila vysoké pokuty.