Obsahuje datle, maracuju a kokos, neprávem se tváří jako výrobek z Podkrkonoší

Sdílet

 Autor: Vitalia.cz
Certifikační loga na obalech jsou užitečná, když chceme podpořit třeba lokální výrobu v nějakém regionu. Jenže co když výrobek nosí takové označení neprávem a už při pohledu na jeho složení je jasné, že s daným regionem nemá nic společného? Jako třeba maracujová tyčinka s logem podkrkonošského regionálního produktu.

V Penny Marketu jsme před pár týdny narazili na tyčinku Raw maracuja & coconut, která se prodává pod hlavičkou Crip Crop, což je privátní značka daného řetězce. Ve složení najdeme jen ovocnou datlovou pastu, kokos a šťávu z maracuji, a když už čteme ono složení, nelze si nevšimnout loga umístěného vedle minimální trvanlivosti: Podkrkonoší regionální produkt

Skutečně? I bez znalostí certifikačního řízení laicky dovozuji, že produkty označené tímto logem budou mít nějak zásadní vztah k danému regionu. A pokud je mi známo, datlím, kokosu ani maracuje se v Podkrkonoší nedaří.

Rodiče, nedávejte dětem nealko pivo, varuje lékařka. Škodí mozku, mohou se zranit Přečtěte si také:

Rodiče, nedávejte dětem nealko pivo, varuje lékařka. Škodí mozku, mohou se zranit

Certifikaci tyčinka nezískala 

Výrobcem dané tyčinky je společnost Pravé hořické trubičky z Miletína nedaleko Hořic, což skutečně je Podkrkonoší. Ale skutečně stačí být výrobcem z dané oblasti a mohu vyrábět cokoliv a získat regionální značku? Kdeže, realita je zcela jiná, na stránkách Asociace regionálních značek, kde lze dohledat všechny certifikované výrobky v jednotlivých krajích, zjišťujeme, že se daný produkt ve výpisu nenachází.

Podkrkonoší regionální produkt - logo na Raw tyčince maracuja&coconut, které však certifikační komisí uděleno nebylo

Podkrkonoší regionální produkt – logo na Raw tyčince maracuja & coconut, které však certifikační komisí uděleno nebylo

Autor: Vitalia.cz

Neděláme ukvapené závěry a oslovujeme národní koordinátorku Asociace regionálních značek Kateřinu Čadilovou. Zaslali jsme jí obal dané tyčinky a trochu jsme se na výrobek, který nosí podkrkonošské logo, poptali. „Podle mně dostupných informací tyčinka na fotografii nikdy certifikaci nezískala,“ napsala nám Kateřina Čadilová, poděkovala za upozornění a uvedla, že věc budou dále řešit. „Budu po výrobci i regionálním koordinátorovi z Podkrkonoší požadovat vysvětlení,“ dodala.

Kde se logo na tyčince vzalo?

Celá řada potravin, které se v Česku prodávají, na sobě nesou loga, ocenění či známky. Díky nim na první dobrou víme, že kupujeme bio, produkt bez laktózy, lepku, že jde o Regionální potravinu, nebo že je výrobek například označen klikatým logem Asociace regionálních značek (ARZ). Co region, to trochu odlišné logo, kterým se mou chlubit jen výrobky, které prošly posouzením certifikační komise a mimo jiné mají co dočinění s daným regionem. 

Možná jde o souhru náhod, nevědomost či chybu v systému, protože logo Podkrkonoší regionální produkt tento výrobce opravdu získal, ale pro úplně jiné výrobky. Pro několik ovocných tyčinek STAR. A i tady se musí laik podivit nad tím, že jde o regionální produkt Podkrkonoší, neboť například správně certifikovaná Raw Star Energy má ve složení fíky, kešu, ořechy, černý rybíz, aronii a zelený čaj matcha.

„Pamatuji si, že o certifikaci tyčinek se dost diskutovalo, protože se jednalo o nový výrobek, navíc s malým podílem místních surovin (přestože se odvolával na zpracování ovoce, pokud se nepletu, certifikát byl udělen s doporučením zvýšení podílu místních surovin, a chystala se snad i nějaká spolupráce v rámci regionu),“ uvedla k tyčinkám STAR národní koordinátorka značky.

Kolik zaplatíte u moře v Chorvatsku za jídlo v restauracích a za zmrzliny? Známe ceny (FOTO) Přečtěte si také:

Kolik zaplatíte u moře v Chorvatsku za jídlo v restauracích a za zmrzliny? Známe ceny (FOTO)

Pochyby tedy byly již při udílení tyčinek STAR, ale nakonec potřebný počet bodů pro získání loga získaly. Při certifikačním řízení totiž není důležité jen množství použitých místních surovin, jedinečnost spojení s regionem, ale body se mj. sbírají za bezdlužnost, za kvalifikaci pro příslušnou výrobu, za to, že proces výroby nepoškozuje přírodu, za to, že jde o místní podnik, či za velikost podílu ruční práce. Podrobně lze podmínky pro udělení loga přečíst na stránce pro Certifikační kritéria.

Kdo doplatí na neoprávněné užití?

Cílem značky „PODKRKONOŠÍ regionální produkt“ je mj. „zviditelnit region Podkrkonoší a využít jeho socio-ekonomických výhod. Značka má podpořit místní producenty (zemědělce, živnostníky, malé a střední firmy), kteří v tomto přírodně hodnotném, zdravém území hospodaří šetrně, tradičně a v souladu se zájmy ochrany přírody.“

Udělili byste tyčince s datlemi, kokosem a maracujou regionální značku?

Aktuálně jsme tuto značku také zviditelnili, ale tak, jak si jistě nepřála. Není škoda, že vedle Holovských džemů z Holovous, Podzvičinského čerstvého kozího sýru v syrovátce, Miletínských modlitbiček či stoprocentních moštů z Ostroměři mají logo produkty, které ho mít nemají? Nebo mají, ale do Podkrkonoší patří asi jako fíky s matchou. 

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).