Čtenáři si knihy vybírají podle sociálních sítí

10. 3. 2011

Sdílet

Češi se při výběru literatury řídí hlavně recenzemi dalších čtenářů na internetu. Čeští čtenáři se při výběru knih nejčastěji řídí doporučením od přátel nebo krátkými anotacemi. Mladá generace ale nepovažuje za rozhodující názory odborníků – recenze čtenářů na internetu hrají prim. Z žánrů je stále nejvíc v oblibě fantasy, především vícedílné knižní série. Čtou se ale i klasici jako Shakespeare nebo Hemingway. Až na výjimky není při nákupu rozhodující název nebo obal knihy. Jak Češi vybírají…

Češi se při výběru literatury řídí hlavně recenzemi dalších čtenářů na internetu.

Čeští čtenáři se při výběru knih nejčastěji řídí doporučením od přátel nebo krátkými anotacemi. Mladá generace ale nepovažuje za rozhodující názory odborníků – recenze čtenářů na internetu hrají prim. Z žánrů je stále nejvíc v oblibě fantasy, především vícedílné knižní série. Čtou se ale i klasici jako Shakespeare nebo Hemingway. Až na výjimky není při nákupu rozhodující název nebo obal knihy. Jak Češi vybírají knížky, zjišťovalo Nakladatelství Fragment ve svém interním průzkumu.

„Mladí lidé už si dnes zvykli vyhledat nejprve anotace nebo úryvky dostupné na internetu a pak si o knize prostřednictvím sociálních sítí popovídat s ostatními čtenáři. Odborné recenze vyhledávají spíš čtenáři od 35 let výš. Názor a dojmy přátel jsou pro výběr knihy mnohem důležitější než její název nebo obálka. Tyto faktory ihned zaujmou jen v případě velké originality a opravdu netradičního pojetí,“ vysvětlil Pavel Nýč, spolumajitel Nakladatelství Fragment.

Jako povedené výtvarné zpracování čtenáři hodnotí například Tolkienův Silmarillion nebo knihy s upírskou tematikou. Za nevšední názvy knih zvolili A uzřela oslice anděla (Nick Cave) nebo A noc je nahá černoška (Jiří Suchý).

„Doporučení knížky na sociálních sítích mezi mladými lidmi skutečně funguje,“ potvrdil Zdeněk Fekar z marketingu knihkupectví Kanzelsberger. „Velký zájem je také o tituly, které mladí znají z kina,“ dodal.

Zejména mezi mladými čtenáři je stále nejoblíbenějším literárním žánrem fantasy. Velké popularitě se těší hlavně delší knižní série jako Odkaz dračích jezdců, Upíří deníky nebo Podzemí. Čtenáři na nich mimo jiné oceňují, že se s příběhem nemusí hned tak rozloučit nebo že se dají dobře dokupovat jako dárky k nejrůznějším příležitostem. „Kromě fantasy, které čtou převážně teenageři, jsou oblíbené také povídky ze současnosti. Mezi momentální bestsellery se řadí Povídky Zdeňka Svěráka, kterého mají čtenáři rádi za jeho příběhy ze života,“ řekl Pavel Nýč.

Pomyslné třetí místo mezi nejoblíbenějšími beletristickými žánry zaujímají, hned po fantasy a povídkách, romantické tituly. Čtenáři však rádi vyhledávají i dobře napsané životopisy, historické romány nebo klasické detektivky a thrillery. Více než kde jinde zde platí, že klasici nestárnou. I v současnosti se totiž čtou příběhy Williama Shakespeara, romány Ernesta Hemingwaye nebo příběhy a povídky Arthura Conana Doyla či Jana Wericha.

Panoptikum hrůzy z knížek pro děti: Myška bílá, jeho děti uvařila

Hledá se autor bestselleru

Aby příběh čtenáře skutečně zaujal, musí bez ohledu na žánr splňovat několik zásadních bodů. Mezi tato hlavní kritéria patří charismatický hlavní hrdina, propracovaná psychologie postav a mezilidské vztahy.

Všem, kteří si chtěli vyzkoušet vlastní ideální kombinaci správných literárních ingrediencí, nabídlo Nakladatelství Fragment v uplynulých dvou měsících jedinečnou možnost. Pro amatérské autory vyhlásilo soutěž Hledá se autor bestselleru.

„Příjemně nás překvapilo, že zaslané povídky nepodlehly popularitě fantasy žánru. Jedná se spíš o klasické vztahové příběhy ze života dospělých. Spousta autorů se přitom svěřila, že při jejich psaní čerpala hlavně ze svého života a částečně příběhy okořenila trochou fantazie,“ shrnul Pavel Nýč.

O tom, komu se povídka nejvíc povedla, můžete rozhodovat prostřednictvím webu soutěže www.hledaseau­tor.cz.

Přečtěte si: Jaké knihy děti čtou?

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).