Kampaň se snaží řešit současnou celosvětovou epidemii obezity a diabetu snížením obsahu cukru v potravinářských výrobcích. „Cukr je jako nový tabák,“ cituje server Foodnavigator.com profesora Simona Capewella z University v Liverpoolu. „Všude kolem nás cynický průmysl, zaměřený na zisk a nikoli na zdraví, vnucuje nic netušícím rodičům a dětem sladké nápoje, sladkosti a vysoce kalorické potraviny.“
Na zcela nevhodné složení stravy upozorňují odborníci již delší dobu. Nyní chtějí společně v globální kampani spotřebitele lépe informovat o cukrech skrytých v potravinách. Skupina, vedená mezinárodními odborníky na metabolismus a obezitu, si mimo to klade za cíl, aby došlo ke snížení obsahu cukru o 30 % v příštích třech až pěti letech u potravin a nápojů obsahujících přidané cukry.
Kampaň Action on Sugar
- Je zaměřena na potraviny, které mají vysoký obsah cukru.
- Chce přimět průmysl ke snížení obsahu cukru v těchto výrobcích.
- Usiluje o lepší informování spotřebitele.
Kampaň zaměřená na cukr bude následovat podobnou, již uskutečněnou kampaň s názvem „Action on Salt and Health“ zaměřenou na sůl, díky níž se ve Spojeném království podařilo snížit podíl soli v průmyslově zpracovaných potravinách o 15 % v průběhu 10 let, uvádí Foodnavigator.com.
Podle zainteresovaných odborníků je třeba snižovat množství konzumovaných kalorií a postupně omezovat přidané cukry v limonádách a v tzv. junk food. K úspěchu záměru je však třeba podpora příslušných státních orgánů. „Jedná se o jednoduchý plán, který má dát jasné podmínky potravinářskému průmyslu. Pro snížení zcela zbytečného a velmi vysokého množství průmyslově přidávaného cukru v potravinách a nealkoholických nápojích musí ale být převzat a přijat ministerstvy zdravotnictví,“ cituje server prof. MacGregora.
Což u nás může být problém. Jak upozorňujeme v článku Co si děti dávají ve školních automatech? Brambůrky a kafe, v České republice například neexistuje ani žádné legislativní omezení pro automaty ve školách. Dětem se tu vedle sladkých nápojů, čokotyčinek a smažených brambůrků nabízí třeba i káva. Tvrzení typu „pokud dětem dáte do prodejních automatů ovoce a ´zdravé´ tyčinky, tak o to stejně není zájem,“ které používají prodejci sladké vody a cukrovinek, jsou sice pravdivé, ale stejně liché. Děti budou jíst to, co je jíst naučíme.
GALERIE: Skutečné svačiny školáků mají k ideálu daleko
Použité zdroje: www.foodnavigator.com, www.actiononsalt.org.uk, www.bezpecnostpotravin.cz