Velmi mne zaujala informace, že webové stránky tohoto zajímavého projektu kontrolovala Státní zemědělská a potravinářská inspekce, stran tzv. zdravotních tvrzení - a vše je tedy v pořádku.
Podíval jsem se tedy. :-) V současné době má od nás za podobný obsah webů na stole soudní žalobu už nejméně 6 výrobců doplňků stravy a ty žaloby jsou pro nás "neprohratelné". (www.unicampus.cz)
Zchladil bych tedy optimismus marketingového kolegy, že vše je v pořádku. Řekněme: Vše je v pořádku úhlem pohledu Státní zemědělské a potravinářské inspekce... To ale není zrovna validní berná mince v oblasti aplikace unijního práva a práva ochrany spotřebitele. Pozor na to pane kolego!
Díky moc pane Vavrečko za cenný komentář. Toto je důležitá problematika. Snažíme se v Mixturam těchto "nešvarů" pochopitelně vyvarovat. Učíme se, upravujeme texty, konzultujeme s odborníky, aby byly v pořádku.
Problematika zdravotních tvrzení, vzhledem k tomu, že platí poměrně krátkou dobu, je zatím složitě uchopitelná z pohledu nějaké jednoznačnosti názoru. Jednak se neustále mění, pak narážíme na to, že řada věcí tam má více možných výkladů i řešení. Který výklad je pak ten nejsprávnější? Pokud budete mít zájem, moc rádi to s Vámi probereme a pokusíme se zjištěné nedostatky hned opravit. Zakládáme si na tom, aby byl web i po této stránce v pořádku. Díky moc.
Vážený pane Valento,
nás se nebojte, nejste na řadě. :-) S ohledem na obsah Vašeho webu by se nám i příčilo proti tomu efektivně vystoupit s "našimi nástroji" s ohledem na to, co všechno "krásnějšího" je všude kolem nás.
Stran práva Vás musím ujistit, že je naprosto jednoznačné. Tu mlhu tady zcela úmyslně někdo dělá, aby se bylo pořád možné "doplňkářům" na co vymlouvat. Proto tuto praxi systematicky napadáme a předkládáme soudům, abychom tuto lobbisko-úřednickou mlhu rozptýlili. (Pokud máte problém s výkladem a nejasnostmi evropských nařízení, zeptejte se třeba v Německu, tam platí stejné unijní právo a žádná velká mlha tam kolem toho není. Naše advokacie vám řekne jen to, co si myslí naše správní orgíány. A to je velká interpretační taškařice...)
Váš nápad se mi nicméně velmi líbí, a to v mnoha směrech. "Dejme každému co si přeje a přijde vybrat." Je to výborná strategie s ohledem na jednu skutečnost: S tímto přístupem totiž nemusíte vnucovat lidem primárně klamavou reklamou řešení konkrétního problému vašim konkrétním výrobkem. Tuhle špinavou práci, za Vás totiž odvede reklama jiných výrobců a Vám stačí propagovat - Lidé, všechno, co už víte z reklamy jiných si k nám teď přijdtě jenom co nejlépe poskládat. :-) Prima! Přijde mi to po právní stránce jako vtipné a humorné řešení regulace. - NEBUDOU VÁS MÍT VŮBEC RÁDI! Dle mého názoru to velmi rychle udělají velcí výrobci také. A půjdou níž s cenou s ohledem na reálné režijní náklady.
Výzvu k přímé spolupráci musím odmítnout, máme ji přímo zakázanou našimi interními pravidly spotřebitelské organizace. Možná se někdy potkáme na odborných akcích, kongresech či seminářích.
Držím Vám tedy překvapivě palce a zavírám oči. :-)
Mám jeden dotaz (opravdu dotaz, na který odpověď nevím, nehledejte v tom nic jiného).
Mě by zajímalo, zda už jste opravdu nějaký spor vyhráli alespoň v první instanci, lépe dovedený až do pravomocného stavu.
Ono totiž upřímně řečeno vaše tvrzení, že to je "naprosto jednoznačné" jinak spadá do kategorie "slova, nic než slova". Každý, kdo se právem trochu zabývá, vám jistě potvrdí, že rozsudků ne právě v souladu s "jednoznačným očekáváním", se najdou doslova mraky. Proto mě logicky zajímá, zda už máte váš názor potvrzen i u soudu anebo jste zatím jen ve fázi "přesvědčeného očekávání"...
Mimochodem já ani v nejmenším netvrdím, že je váš názor mylný, zajímá mě vyloženě jen to, zda jste se už dostali až k bodu pspěchu u soudu :-)
Vážený pane kolego,
rád Vám odpovím.
V mnohém o nejistotě práva máte pravdu, ale zkuste se podívat na nařízení ES č. 1924/2006 a nařízení Komise č. 432/2012. To jsou právní předpisy "nového typu" kdy máte černé na bílem, co se smí a co se nesmí použít za zdravotní tvrzení. Nejde už o klasický výklad práva (co asi je pravda a co asi už není), jde o provedení pouhé komparace co je uvedeno a co není uvedeno na seznamu přípustných tvrzení. Proto to také celé vzniklo. Obrovsky to zvýšilo vymahatelnost práva. Problematické pasáže toto nové právo samozřejmě má, ale to sem natahovat nechci.
Naše první žaloby jsme tuším podali v dubnu 2012 (Fungujeme od listopadu 2011) a zde máte základ pro požadovanou odpověď: Samozřejmě, že z 22 žalob nemáme ještě ani jeden rozsudek v první instanci. :-) Rychlost našich soudů je asi jako když lenochod jede velkou cenu Monaka na šnekovi. Navíc se řešily mnohé procesní překážky vůbec poprvé. Některé soudy se nám dokonce za 1,5 roku ještě vůbec neozvaly.
Takže se velmi těším právě zítra do Mladé Boleslavi, kde první věc dospěla ke svému prvnímu jednání, a jsou to právě doplňky stravy - a je to navíc jeden z těch zajímavějších sporů. Nedělám si ale vůbec žádné iluze. My jsme připraveni většinu našich soudních sporů řešit 10 let až do úrovně Soudního dvora EU, nebude-li to možné jinak. Zásadních změn, většinou nelze dosáhnout rychlými a snadnými cestami.
JV
A ještě jedna věc mne napadá mimo linku:
protože budete tvořit lidem produkty "na míru" vystavte na svém svém webu tyto výrobky s tím, kdo přímo si je objednal a TAKTO poskládal. (Se souhlasem Vašeho ZÁKAZNÍKA, kterému za to dáte třeba jednu pixličku zdarma.)
Lidé si tak budou moci u Vás nejen sami poskládat co chtějí, ale třeba si vyberou ze seznamu i přípravek, který si pro sebe u Vás již poskládal někdo jiný. třeba taková šajba, jako je:
Doc. Ing. Otokar Hrnčárek, MBA, LLM., zátupce oddělení farmakologického výzkumu přední laboratoře LAB-TEST testující účinky nadějných nových preparátů na zdraví člověka i jeho čtyřnohých miláčků!
nebo
MUDr. Jan Vavrečka, vědecký pracovník v oblasti ochrany spotřebitele, vrozeně hnusný kritik a skeptik vůči všem doplňkům stravy, co jich v lékárnách jen je - ALE U NÁS SI SÁM PRO SEBE A PRO SVOU RODINU POSKLÁDAL TEN VŠIVÁK TAJNĚ TOHLE !!!
:-) To je taký dobrý tah na důvěru. Můžete pak dělat hitparády a žebříčky TOP-TEN spotřebitelských produktů i rozhovory s jejich autory. Vtáhnete lidi "do šance" vytvořit pro ty ostatní "svůj recept". Podívejte se jen jak senzačně tohle funguje v klasickém kulinářství a vaření v TV.
S konečným pozdravem,
JV