Současný ministr životního prostředí stál jako tehdejší starosta Prahy 6 u zrodu tamních, dnes velmi populárních, trhů (více Farmářské trhy na Kulaťáku). „Nikdo z nás, kteří první trhy připravovali, nečekal takový úspěch,“ řekl Tomáš Chalupa. „Nápad se osvědčil a já chci ve své stávající funkci podpořit vznik dalších trhů, i mimo hlavní město,“ dodal.
I bez státní, respektive EU podpory, na vlastní triko, případně ve spolupráci s obcemi ap., vznikla (a zanikla) během uplynulého roku řada farmářských trhů, někdy úspěšných a kvalitních, jindy horších a postupně hynoucích pro nedostatek zboží a následně zákazníků.
Nicméně trend farmářských trhů je jednoznačně populární, i když není snadné se prosadit a hlavně udržet. Jak řekl serveru Vitalia.cz v rozhovoru Jiří Sedláček, provozovatel Farmářského tržiště Praha (více Farmářská tržiště): „Farmářské trhy se staly magnetem pro různé události, včetně voleb a všeho možného, a mnoho takových pseudopořadatelů, rychle vzniknuvších pořadatelů, si myslí, že když trhy někde založí, že to automaticky zafunguje. Ale ono to tak není… Lidi musí pochopit, že to s nimi myslíte vážně trvale, dlouhodobě, to je hodně důležité.“
O trhy je zájem
Podle červnového průzkumu společnosti Aspectio nakupuje pravidelně nebo alespoň příležitostně na farmářských trzích 30 % respondentů. Další lidé by na nich nakupovali, pokud by pro ně trhy byly dostupnější nebo ve vhodnějším termínu. Zákazníci oceňují zejména možnost nákupu čerstvých a chutných potravin, návrat k tradiční formě nakupování, a také vnímají návštěvu trhu jako společenskou událost.
Vzhledem k zájmu veřejnosti o nákup čerstvých produktů přímo od výrobců vyhlásilo tedy Ministerstvo životního prostředí (MŽP) v březnu možnost čerpání grantů z Revolvingového fondu na podporu pořádání farmářských trhů.
„Je třeba zdůraznit, že stimulační akce Ministerstva životního prostředí v žádném případě nejde proti principům volného trhu, ba naopak – nedotujeme samotné farmářské zboží, jeho cenu určuje volná soutěž,“ uvádí ministr Chalupa v článku pro Parlamentní listy (http://www.parlamentnilisty.cz/parlament/politici-volicum/203390.aspx). „Dotace je navíc výslovně určena pro start pořádání trhů – za maximální částku 150 tisíc korun investují pořadatelé do základních věcí, které pro pořádání trhů potřebují.“
Žadatelem o dotaci nemůže být samotný prodejce, ale obce a nestátní neziskové organizace, které farmářské trhy zřizují.
10 miliónů pro farmářské trhy. Nebo o něco víc
Koncem dubna, tedy během zhruba pěti týdnů od vyhlášení, již MŽP schválilo dotaci na farmářské trhy pro prvních 23 žadatelů, například z Karlových Varů, Třeboně, Havlíčkova Brodu nebo Prahy 12. Mezi žadatele v prvním kole ministerstvo rozdělilo více než 3 miliony korun. Následovala další dvě kola, poté byla výzva ukončena. Na projekt bylo původně vyčleněno 5 miliónů korun, pro velký zájem ji MŽP navýšilo na dvojnásobek – 10 miliónů korun.
Přečtěte si: Farmářské trhy v rukou politiků
„Alokovaná finanční částka ve výši 10 milionů korun je v současné době vyčerpána, ačkoli letní sezóna je v plném proudu. Znamená to snad, že ministerský projekt nějakým způsobem selhal, nebo nebyl založen na řádném odhadu? Nikoli! Znamená to spíše, že se ministerský počin setkal s mimořádným zájmem,“ hodnotí aktuální situaci ministr Chalupa.
Výsledná suma bude zřejmě ještě vyšší, v řízení je ještě několik doporučených projektů, výsledná částka by pak přesáhla 12 milionů korun.
Z celkového množství 110 žadatelů:
- 72 již uspělo a získalo finanční podporu
- 19 projektů je v řízení
- zbývající žádosti nebyly k podpoře doporučeny
Přehled doporučených projektů v jednotlivých kolech najdete zde:
- cyklus: 23 projektů – celkem 3 199 491 Kč
- cyklus: 36 projektů – celkem 4 974 390 Kč
- cyklus: 32 projektů – celkem 4 091 839 Kč
„Celý projekt je rozvržen na dobu šesti měsíců a Ministerstvo životního prostředí po jejich uplynutí zkontroluje, jestli byly dodrženy podmínky stanovené v grantové smlouvě,“ uvádí ministr v Parlamentních listech. Pokud kontrola zjistí, že podmínky splněny nebyly, bude muset pořadatel vrátit dotaci až do její plné výše.
„Je v našem zájmu podpořit rozvoj malých českých výrobců a ze značky „Farmářské trhy“ vytvořit záruku kvality,“ říká Tomáš Chalupa.
Farmářské trhy jsou hitem, o jejich pořádání se pokouší ledaskdo; a jak ukazují čísla ministerstva, příležitosti grantu z fondu EU využila řada subjektů. Ne všem se ale daří, z nejrůznějších důvodů; organizátoři často bojují s nedostatkem farmářů a jejich produktů, stánky postupně v tichosti ubývají a namísto zeleniny a ovoce a dalšího čerstvého sortimentu na některých trzích najdete osamělé pultíky a spíše zboží s delší dobou spotřeby – pálenky, sušené ovoce či lahvičky medu. Ale i podobné „trhy“ pokračují – jde tu přece i o dotace.