Mně přijde zajímavý ten rozpor v článku, kdy pan Šedivý mluví o dlouhodobém působení, ale pak z toho vyjde jednorázová akce zaměřená na sedmáky. Takže "dlouhodobě" to vnímá ze svého hlediska, ale to dítě se s tím ve skutečnosti setká jednou.
Dlouhodobě působí na děti samozřejmě vzor rodičů a školy. Vliv rodičů je určitě zásadní. Asi se nikdo nediví, když jablko nepadne daleko od stromu. Ukazovat prstem na seriály v tv je maximální alibismus. Dobu strávenou u tv a volbu pořadů ovlivní opět nejvíce rodiče.
Se školou je to poněkud těžké. To základní, co se učí dítě v současném systému školství, je pobývat ve velkém, stejně starém kolektivu. Má poslouchat jedinou autoritu a nevybočovat z řady. Napadá vás lepší příprava k tomu, jak vypěstovat u dítěte potřebu patřit do nějaké party a servilně přijmout od jejího vůdce nabídnutou flašku (joint, tabletku ...)?
Možná žiji v naprosto jiném vesmíru, než vy, ale nijak se mi nezdá, že v dnešní škole by byla podporována autorita a poslušnost dětí vůči jednomu.
Kromě toho, i kdyby tomu tak bylo, jako to fungovalo v minulém století, pak autorita je od toho, aby byla více na výši, než těm, kterým „velí“. To je původní význam slova autorita.
Proto rodiče jsou (v přirozeném světě, nikoli v překrouceném západním bordelu) autoritou pro dítě, protože jsou zkušenější než to dítě.
A stejné to je s většinou dospělých vůči dítěti.
Lidé jednoduše nejsou rovni ve svých schopnostech a vývoji. Proto exisutjí autority – vedoucí, ředitelé, generálové u vojsk, učitelé, rodiče a další. Možná jste na to zapomněl, ale ony ty děti se také nerodí se znalostmi, moudrostí a zkušenostmi dospělých lidí. Sama příroda dává děti do péče rodičům, protože není na rozdíl od jiných zblblá a je v realitě – dítě se teprve učí a získává schopnosti.
Samozřejmě existují i „autority“ vyhnané a koupené manažerskými PR skupinami, které za mnoho nestojí. Ať je to třeba hudební skupina Lunetik, nebo Andrej Babiš, nebo Karel Schwarzenberk, nebo řada dalších, jejichž mediální obraz je make up pečlivě vytvořený manipulačními psychologickými metodami s použitím všech znalostí, které věda má k dispozici a zaplacená penězi. Ale s realitou ani autoritou daných lidí nemá nic společného.
„Napadá vás lepší příprava k tomu, jak vypěstovat u dítěte potřebu patřit do nějaké party a servilně přijmout od jejího vůdce nabídnutou flašku (joint, tabletku ...)?“
Ano, zařadit jej do lepší party a do standardních kvalitních skupin společnosti.
Možná už nejste příliš střízliv, ale podíváte-li se kolem sebe reálně, pak větší inklinaci k alkoholismu a drogám mají právě děti nezařazné – tedy se špatnými vztahy v rodině, nebo nevychovávané – tedy těm, kteří nepoznali autoritu spojenou s láskou a starostlivostí.
Já jen vlemi doufám, že nic nerozhodujete, a zejména ne o žádném dítěti. Nerad bych, abyste někomu zničil život vaším sluníčkovým pohledem a pravdoláskou.
Ano, sama příroda svěřila děti rodičům. V dnešní společnosti ale stráví největší část dětství odtrženi od rodičů, aby z nich škola vytvořila "standardní a kvalitní skupinu společnosti". Celkem pochopitelně se to dost často nedaří.
Souhlasím i s tou teorií, že k závislostem tíhnou děti se špatnými vztahy v rodině. Anebo nevychovávané, což jsou především ty, za které do 18 let rozhoduje někdo jiný. Najednou jsou z nich dospělí lidé, kteří se neumějí rozhodovat. Ale jsou "vychovaní", aby poslouchali na slovo ... Jenže se to občas zvrtne a začnou místo "moudrého" rodiče poslouchat někoho jiného.