Řetězce začínají využívat digitální cenovky. Počítač sám ohlídá, kdy dát slevu

Sdílet

 Autor: Albert
Vypadají jako běžné cenovky, ale z papíru nejsou. Jsou to cenovky digitální, jejichž údaje jsou spravovány centrálně počítačem. Při jejich využití se tak obchodníci snáze vyhnou špatně uvedené ceně a ušetří tuny papíru. A nejen to.

Celá řada obchodů, a to nejen těch s potravinami, pomalu přechází z papírových na digitální cenovky. Dost možná jste si toho ani nevšimli, není to totiž změna příliš nápadná. Přesto je pro obchody velmi nákladná a zákazníkům prospěšná.

Co se dozvíte v článku
  1. „Mámo, nestálo to náhodou míň?“
  2. Digitální cenovky a jejich výhody
  3. Cenovky již využívá několik řetězců
  4. Počítač ohlídá, aby automaticky naskočila sleva před zavírací dobou
  5. Tesco ani Lidl zatím elektronické cenovky nemají
  6. Digitální cenovky jsou obrovskou investicí

Kolik taková rošáda v cenovkách obchody stojí a proč k ní vlastně (ale ne všechny) přistupují, jsme se ptali zástupců jednotlivých maloobchodních řetězců.

„Mámo, nestálo to náhodou míň?“

Každý z nás to asi zažil. Na cenovce u zboží je uvedena jiná cena, než nám následně pokladní účtuje u kasy. Jeden zákazník láteří, že to obchodník dělá naschvál, aby vydělal, druzí chápou, že při tolika položkách, jakými obchod disponuje, se to nedá vždy uhlídat.

Malá krabička upevněná na regálu, které se říká digitální či elektronická cenovka, ale udělá přítrž všem omylům a nedorozuměním. Digitální cenovka se totiž neplete. Tedy pokud se nesplete ten, kdo do ní zadává data.

Digitální cenovky a jejich výhody

Jde o malou, plochou krabičku s grafickým displejem, jakým disponují například čtečky na knihy. Tím pádem si vlastně vůbec nemusíte všimnout, že již nejde o papír. Je dobře čitelná jak pouhým okem, tak si s ní dobře poradí i laserové snímače čárového kódu.

Nová cenovka je napájena baterií, která může vydržet až sedm let, záleží na typu. Takzvaný elektronicky papír totiž spotřebovává energii jen při změně údajů, k samotnému zobrazení obvykle nespotřebovává nic. Komunikuje s počítačem bezdrátově přes wifi, umí v sobě nést komunikaci na malou vzdálenost, a dokonce zvládne blikající diodou upozorňovat například na akce. Při inventurách zas pracovníci obchodu snadněji vyhledají potřebný artikl.

„Velkou devizou je i zobrazování více stránek, na cenovkách je tak možné uvádět i další informace o produktu, třeba složení,“ vysvětluje Dana Bratánková z Billy. Pro server Vitalia.cz pak také uvádí, že Billa má elektronické cenovky už v osmdesáti obchodech a do dalších až třiceti je bude zavádět v příštím roce.

Cenovky již využívá několik řetězců

Kde najdete elektronickou formu cenovek? Může jít zatím pouze o některé prodejny daného řetězce nebo jen určité úseky v obchodech, například:

  • Albert
  • Billa
  • Globus (ve fázi testování)
  • Kaufland
  • Penny Market (testují na vybraných prodejnách)

Počítač ohlídá, aby automaticky naskočila sleva před zavírací dobou

Obrovská výhoda digitálních cenovek spočívá v přesnosti a aktuálnosti údajů na nich uvedených. „Jedná se i o úsporu času zaměstnanců při přeceňování zboží. Místo manuální výměny cenovek se ceny automaticky změní stiskem jednoho tlačítka,“ vysvětluje Tomáš Kubík z Penny Marketu.

Výhody vzdálené aktualizace zmínila i Aneta Turnovská, mluvčí z řetězce Globus, který v těchto dnech v jednom ze svých patnácti hypermarketů cenovky testuje.


Autor: Albert

Digitální cenovky v prodejnách Albert

S centrálním řízením cen souvisí i další přínos nových cenových štítků: dají se například plošně nastavit na slevy ve stanovený čas, třeba před zavírací dobou. Toho využívá i řetězec Albert, který ve svých obchodech za poslední rok už nainstaloval téměř tři sta tisíc elektronických cenovek. Celkově jich má už šest set tisíc. „Ve vybraných prodejnách zlevňujeme dvě hodiny před zavírací dobou pečivo o padesát procent s cílem předejít jeho plýtvání. Sleva se v průběhu chvíle propíše a zákazník se může rozhodovat podle nové ceny,“ vysvětluje Tomáš Kořínek, manažer projektu digitálních cenovek prodejen Albert, jejich použití a doplňuje: „Díky displeji ušetříme v prodejnách ročně také jednotky tun papíru, který bychom jinak použili k výrobě cenovek.“

Tyto úspory potvrzuje i další uživatel elektronických cenovek, Kaufland; řetězec, který je využívá už třetím rokem v úseku ovoce-zelenina na všech svých sto pětatřiceti prodejnách. Na některých prodejnách je pak testuje i u samoobslužného masa. „Další úseky jsou v plánu, zatím čekají na svou realizaci,“ upřesňuje pro server Vitalia.cz Renata Maierl z firemní komunikace Kauflandu.

Tesco ani Lidl zatím elektronické cenovky nemají

Jsou ale řetězce, u kterých stále vládne papír a o změně neuvažují: „Digitální cenovky jsme v minulosti testovali, nyní je ale na našich obchodech nepoužíváme,“ řekl nám jen stručně tiskový mluvčí Tesca Václav Koukolíček.

Ani Lidl, který je znám svými velkými cenovkami u akčních produktů, žádnou revoluci v označování cen nechystá. „Aktuálně zavedení elektronických cenovek neplánujeme, do budoucna však jejich využití nevylučujeme,“ odpověděl nám tajemně mluvčí řetězce Tomáš Myler.

Digitální cenovky jsou obrovskou investicí

Ti obchodníci, kteří digitální cenovky používají, jimi ale neoznačili veškerý nabízený sortiment. Nejčastěji je najdete u čerstvého zboží, jako je pečivo, ovoce či zelenina. „Kromě čerstvých oddělení se zákazníci setkají s elektronickými cenovkami také u kosmetiky, čisticích a pracích prostředků, v pokladní zóně a vybraných kategoriích trvanlivého zboží, jako je káva, čaj, dětská výživa, sušenky či cereálie. Vybrané městské supermarkety, například na Florenci v Praze či v Jesenici, mají elektronické cenovky u velké většiny produktů,“ popisuje zástupce z Albertu.

Digitální cenovky se tak objevují zejména u zboží, u nějž se mění cena z důvodu akce nebo například častější změny dodavatele. O (ne)zavedení cenovek rozhoduje i jejich vysoká pořizovací cena. Například pro jeden Penny Market, který aktuálně digitální cenovky zkouší na vybraných prodejnách, by bylo potřeba dva a půl až tři tisíce digitálních cenovek. „To už se jedná o investici v řádu stovek tisíc korun na jednu prodejnu,“ říká za Penny Market Tomáš Kubík.

Až v budoucnu se tedy ukáže, zda se digitální cenovky obchodníkům vyplatí, zda výhody převáží nad náklady na jejich zavedení a zda se s nimi budeme coby zákazníci setkávat častěji než dnes.

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).