Testy v Německu poprvé v rámci skandálu kolem německého krmiva, které bylo kontaminováno rakovinotvornými dioxiny, potvrdily jeho zvýšený výskyt ve vepřovém mase.
Na skandál dnes reagovala i Evropská komise, když oznámila, že chce regulovat aktivity výrobců potravinových doplňků a krmiv pro zvířata, informuje ČTK. V Česku obchodní řetězce odmítly výzvu Agrární a Potravinářské komory, aby zavedly v tuzemských prodejnách mimořádné značení masa a vajec.
Zvýšený výskyt dioxinu ve vepřovém mase dnes oznámilo ministerstvo zemědělství spolkové země Dolní Sasko. Tamní úřady nechají podle agentury DPA utratit 140 prasat z chovu, z něhož testovaný kus pocházel.
V okolí Hannoveru, hlavního města Dolního Saska, se dostala do prodeje vejce z farmy, která byla kvůli používání krmiva kontaminovaného dioxinem preventivně uzavřena.
Před vepřovým masem bylo nadlimitní množství dioxinu v Německu prokázáno jen ve vejcích a mase nosnic. V kuřecím a krůtím mase stejně jako v kravském mléce se vyšší než povolené množství dioxinu zatím neobjevilo.
České dozorové orgány při preventivních kontrolách dosud nezjistily žádný výskyt dioxinu v dovezeném mase a vejcích. Podle ministra zemědělství Ivana Fuksy proto zatím není důvod uzavírat hranice s Německem, ke kterému minulý týden vyzvala Agrární komora. České úřady budou dovážené potraviny i krmiva kontrolovat dál.
Výzvu Agrární a Potravinářské komory, aby obchodní řetězce zavedly v tuzemských prodejnách mimořádné značení masa a vajec, obchodníci odmítli. Tvrdí, že před označením například nápisem „Bez dioxinů“ by každý potravinářský výrobek musel být testován v laboratoři, což by bylo komplikované a drahé. Zdravotní nezávadnost masa a vajec by podle nich měli garantovat dovozci těchto potravin. S jejich názorem nesouhlasí Potravinářská komora. Podle její mluvčí by také obchodníci měli dodržovat to, co sami chtějí po dovozcích a zpracovatelích.
Prezident Potravinářské komory Miroslav Toman v pondělí uvedl, že obchodníci mohou využít znalosti a možnosti dohledání původu prodávaných potravin a tuto informaci pak obratem poskytnout svým zákazníkům jako záruku a „bonus k nákupu“.