Není nijak neobvyklé, že rodiče nechávají děti navlečené do zimních bund nebo kombinéz i v autě. Zaprvé chvíli trvá, než se vůz v mrazu rozehřeje, a matky či otcové mají obavy o zdraví svých nejmenších. Popřípadě někam pospíchají a odrazuje je představa smlouvání s neposednými potomky o navlečení každého rukávu či nohavice. Bezpečností pásy, ať již ty standardní, nebo v autosedačkách, ale potřebují pro požadovanou efektivitu správně doléhat k tělu. A tomu samozřejmě nadměrné vrstvy oblečení brání.
Bunda brání správné funkci bezpečnostního pásu
„Bunda, ať už u běžného bezpečnostního pásu, či u dětské autosedačky, vytváří polštář, který neumožní správnému fungování pásu. Pás dětské autosedačky musí být dotažen opravdu důkladně, pravidlo říká, že prostor mezi tělíčkem dítěte a pásem má být maximálně takový, aby se do něj vešla dlaň. To se ale v zimním oblečení nikdy nepovede,“ uvedl k tomu pro server Vitalia.cz Jiří Polomis, vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy, které koordinuje činnosti v oblasti bezpečnosti na pozemních komunikacích a působení na lidského činitele.
Podle něj může dítě snadno ohrozit i jedna pomalá jízda. „Už při nárazu v rychlosti kolem šestnácti kilometrů v hodině může dojít u dítěte v zimní bundě, kterému správně nesedí bezpečnostní pás, k poškození měkkých tkání, jater, sleziny nebo k vnitřnímu krvácení. Vážně zraněny mohou být i nohy takto špatně připoutaného dítěte,“ upozorňuje expert.
V nejlepším případě to skončí velkými modřinami
Co se přesně stane, pokud řidiči podobných rad neposlechnou, se pokusil před časem vyzkoušet německý autoklub ADAC. Během experimentu odborníci navlékli testovací figuríny do zimního oblečení a přes ně jim natáhli pásy. Už v tu chvíli bylo zřejmé, že jde o chybný postup – mezi tělem a pásem bylo totiž rázem až deset centimetrů volného místa, popisuje server Autozine.cz.
Následně experti ADACu simulovali dopravní nehodu odpovídající lehkému střetu v městské dopravě. Výsledek? Dospělý i dítě by si i z takového obyčejného „ťuknutí“ odnesli velké modřiny na břiše v místech, kam se jim hluboce zařízly pásy. A to je ještě ta lepší varianta. V extrémnějších případech, hlavně při vyšší rychlosti, se pasažér může kvůli bundě dokonce z pásu částečně vyvléct a utržit vážná zranění.
Rozhodně se nejde spoléhat ani na to, že zrovna nám se nic nestane, protože jezdíme bezpečně. Stačí vteřina nepozornosti nebo setkání s jiným nezodpovědným řidičem a tragédie je na světě. Například v roce 2018 se v Česku událo 104 764 dopravních nehod, při kterých zemřelo 565 osob. Z toho 19 dětí.
Jak zajistit dítěti teplo v neprohřátém autě
Každého rodiče pak ale určitě napadne otázka, jak má tedy dítěti zajistit v autě teplo a pohodlí, když je zrovna venku pod nulou a vůz se ještě nestihl prohřát.
„Pomoci s přepravou dětí v teple může deka, kterou je nutné stále vozit v autě. Po správném připoutání stačí dekou dítě přikrýt a zima mu nebude. Stejně tak je možné jej přikrýt svlečenou zimní bundou. Ve chvíli, kdy mu bude dostatečně teplo, bundu nebo deku ze sebe shodí a nebude se zbytečně snažit dostat z pásů,“ radí k tomu Jiří Polomis.
Možností je samozřejmě také pustit v autě fukar několik minut před tím, než sami nasedneme do vozu, popřípadě dát do dětské sedačky hřejivou láhev či polštářek.
Galerie: Jak se testují autosedačky
Pravidla platí pro děti i dospělé
Navíc je dobré mít na zřeteli, že pokud dítě na cestu příliš nabalíte, může mu při zapnutém topení začít být po čase přílišné teplo. Bude tak podrážděné a plačtivé, v extrémnějších případech může dojít i k přehřátí, jelikož dětské tělíčko nemá ještě tak dobře nastavenou termoregulaci.
Zmíněné rady ale samozřejmě neplatí jen u dětí, i když právě u nich rodiče nejčastěji chybují. Stejná pravidla by měli dodržovat i dospělí pasažéři. Ani oni by si neměli před jízdou zapínat pás například přes péřovou bundu. Riskují tím totiž své zdraví a v případě řidičů i zdraví svých spolucestujících. „Kdokoli za volantem v silném kabátě nebo zimní bundě má kvůli tomu nejen omezenou pohyblivost volantu, ale také ohrožuje svoji bezpečnost kvůli nevhodnému upevnění pásu,“ uvádí ADAC v hodnocení testu.