„Rádce pacienta obsahuje řadu užitečných informací a rad v oblasti komunikace se zdravotnickými pracovníky, dále doporučení jak si zvolit lékaře či nemocnici, seznamuje s jejich právy dospělé i dětské pacienty a obsahuje rovněž všechny důležité kontakty,“ přibližuje Josef Vymazal, náměstek pro zdravotní péči Ministerstva zdravotnictví ČR.
Víte například, že máte nárok být spolu se svým dítětem po celou dobu jeho hospitalizace a navíc bezplatně? „Když byl mé dcerce rok, musela být hospitalizovaná v nemocnici pro podezření na zánět ledvin. Bohužel spadáme do malé nemocnice, kde mi nikdo nenabídl ani neřekl, že mohu zůstat spolu s ní v nemocnici. Kdybych to věděla, určitě bych to udělala. Takhle jsem se trápila já doma a dcerka v nemocnici. A zbytečně,“ vzpomíná maminka malé pacientky.
Jaká práva máte tedy jako pacient nebo blízká osoba někoho hospitalizovaného? Ministerstvo aktuálně upozorňuje na některé vybrané tipy.
MÁTE PRÁVO:
1. Zvolit si lékaře
Nezáleží, do kterého zdravotnického střediska nebo nemocnice tzv. „spadáte“. Pokud to váš zdravotní stav a kapacita místa dovolí, máte právo si zvolit lékaře nebo i zdravotnické zařízení. Dokonce si můžete sami zvolit, která dopravní zdravotnická služba vás do nemocnice dopraví.
2. Vědět, jak to s vámi vypadá
Lékař je povinen vám dopodrobna a tak, abyste mu rozuměli, sdělit vše, co se týká vašeho zdraví. Platí to i pro výsledky vašich vyšetření. Měl by s vámi také rozebrat možnosti léčby i její možná rizika a nevýhody. Můžete si také zvolit osoby, které mohou být informovány o vašem zdravotním stavu, a to nejen při příjmu do nemocnice, ale i během celého vašeho pobytu. Kdykoliv můžete tyto osoby změnit, popř. jejich informování zakázat.
3. Odmítnout léčbu
Máte-li s jakýmkoliv zdravotnickým úkonem nebo léčbou „problém“, můžete jej odmítnout. Podle náměstka Josefa Vymazala toto neplatí pouze v případech, kdy pacient ohrožuje sám sebe nebo své okolí, popřípadě je v bezvědomí a nemůže dát k provedení výkonu souhlas.
4. Dělat si kopie zdravotnické karty
Kromě toho, že zdravotníci mají povinnost umožnit vám nahlédnutí do vaší zdravotnické dokumentace (za přítomnosti zdravotnického pracovníka), můžete si také požádat o výpis, opis nebo kopii této dokumentace. To platí i pro dokumentaci vašeho dítěte, na kterou máte nárok až do jeho osmnácti let.
5. Požadovat respekt a soukromí
Při vyšetření by váš lékař měl dbát na to, aby vše probíhalo diskrétně, a respektovat váš stud. Kdykoliv také můžete odmítnout přítomnost dalších, pro vyšetření nepotřebných lidí. Ve fakultních nemocnicích také můžete odmítnout přítomnost studentů při vyšetřeních a zákrocích, popř. jim zamezit možnost nahlížení do vaší dokumentace. Záleží jen na vás, jestli to dovolíte.
6. Doprovázet své dítě v nemocnici
V případě, že je vaše hospitalizované dítě mladší šesti let, má nárok na doprovod a přítomnost dvacet čtyři hodin denně blízkou dospělou osobou (rodiči, prarodiči, ale i jinými blízkými osobami) v nemocnici. Pobyt této dospělé osoby je pak plně hrazen pojišťovnou. Je-li dítě starší šesti let, můžete s ním také v nemocnici pobývat, ale pobyt si pak zpravidla budete muset uhradit sami.
7. Trávit s dítětem tolik času, kolik je potřeba
Pokud nemůže být doprovod přijatý (ať už z důvodů na straně nemocnice nebo na straně rodičů) a chce a může být s dítětem celý den přítomen, nemá být bezdůvodně omezován návštěvními hodinami. Podle náměstka může být u dítěte do večera, zpravidla do dvaceti hodin a ráno přijít třeba v sedm. „Pokud chtějí být s dítětem příbuzní déle, umožňujeme to také, i když nejsou přijatí. Doprovod je bez lůžka a stravy, ale jinak tráví čas s dítětem tak, jako by byl přijatý. Totéž se týká dětí přijatých na JIP,“ popisuje Jitka Voříšková, vrchní sestra nemocnice v Prostějově.
8. Připlatit si za lepší stravu
Kvalita stravy v nemocnici bývá předmětem nejčastějších diskusí a stížností. „Je logické, že při velkokapacitním vaření není možno uspokojit individuální chutě,“ říká Josef Vymazal. Požadujete-li vyšší standard stravy a nemáte-li dietní omezení, požádejte ošetřující sestru či nutričního terapeuta o nabídku z nadstandardní stravy (za poplatek), je mnoho nemocnic, které takovou službu mají. Ve všech nemocnicích by vám podle náměstka měli být schopni na požádání zajistit vegetariánskou stravu či stravu s vyloučením vepřového masa.
9. Nárok na speciální jídlo, pokud jste alergik
Nezapomeňte seznámit přijímajícího i ošetřujícího lékaře s tím, že máte nějakou alergii na potraviny – tuto informaci dejte i ošetřující sestře a obvykle není na škodu ji i napsat na lístek položený například na váš noční stolek. „Navíc je vhodné při jakémkoli podezření, že podaná strava by mohla obsahovat potravinu, na kterou jste alergičtí, ihned požádat o konzultaci sestru či nutričního terapeuta – opatrnosti nikdy není dost,“ doporučuje nutriční terapeutka Tamara Starnovská, zakládající členka České asociace sester.
10. Můžete si stěžovat
Pokud nejste se zdravotní péčí spokojeni, můžete podat stížnost řediteli zdravotnického zařízení. Pokud nebudete s jejím vyřízením spokojeni, můžete se obrátit na příslušný krajský úřad a v případě fakultních nemocnic, psychiatrických léčeben a některých odborných léčebných ústavů i na Ministerstvo zdravotnictví ČR. Dále můžete podat stížnost na konkrétního lékaře České lékařské komoře. Většina zdravotnických zařízení má na svých internetových stránkách uveden postup pro podávání stížností.
Práva jsou dána, teď je ještě dodržovat
Další práva pacientů upravuje také Charta práv pacientů ČR nebo Charta práv dětí v nemocnici. V každé nemocnici by je měly mít vyvěšené nebo alespoň volně k nahlédnutí.
„Pobyt v nemocnici ani obyčejná návštěva lékaře nebývá většinou příliš příjemnou záležitostí, znalost vašich práv a povinností vám ji může velmi usnadnit, jakmile je budete znát, snadněji se jich také domůžete,“ komentuje náměstek Vymazal. Stejně jako jinde se ve zdravotnictví setkáme s různými lidmi, nenechte se ale odbýt a na svých právech si skutečně trvejte.
Psaná práva pacientů jsou dnes k dispozici téměř ve všech zdravotnických zařízeních, ministerskou příručku si můžete stáhnout zde: Rádce pacienta (pdf). „Zdravotníkům jsou práva pacientů všeobecně známá, avšak k jejich důslednému naplnění mají zdravotníci ještě poměrně dlouhou cestu,“ připouští za Ministerstvo zdravotnictví ČR Josef Vymazal. „Plně si uvědomujeme, že práva jsou závazná morálně, nikoliv však právně, ale přesto se domníváme, že především důsledným vyžadováním těchto norem ze strany pacientů a jejich blízkých lze dosáhnout postupného zlepšení postoje zdravotníků v široké praxi,“ uzavírá Josef Vymazal.
Zdroj a další informace: MZ ČR