Své dítě bych do běžné ZŠ nedal. Alespoň do té české. Jsou to naprosto promarněné roky. Až do nástupu na VŠ jsem se osobně ve škole téměř nic nenaučil (pokud nepočítám knížky, co jsem si občas četl „pod lavicí“).
ZŠ/SŠ učitelé (čest výjimkám) jsou zpravidla naprosto nekompetentní a poměrně dost hloupí. Úspěchem u nich je, pokud dítěti učivo zcela neznechutí. A tak to prostě bude, dokud na školách budou učit lidé s pajdákem, bez dalšího odborného vzdělání. Což se těžko změní, dokud bude systém ohodnocení schopné lidi demotivovat. Pokud neschopní lidé s pajdákem budou dostávat více než člověk, který danému oboru rozumí a má k němu vztah, jen proto, že učí o třicet let déle, nemůžeme očekávat změnu.
Jsi mel chodit na gymnaziu do tridy s rozsirenym vyucovanim matematiky a fyziky jako ja. Ani ten nejchytrejsi z nas (prevysoval zbytek tridy minimalne o řád) na ucitele nemel nebo s nimi hral dost vyrovnanou partii. Brzdili jsme ho spise my ostatni, protoze nas ucitele museli s latkou seznamit, kdezto on si ty ucebnice precetl uz pred rokem nebo dvema a k tomu si precetl i kdovi jake dalsi matematicke/fyzikalni/vedecke knizky a casopisy.
Vetsina z nas ve tride byla vice ci mene nadprumerne chytrych, on byl ale typicky „exot“. Skoncil na matfyzu, kde ho snad konecne znalostne uspokojili. :-)
Inteligentni (ale liny a neporadny) kluk od nas ze tridy se ctyrkou v matematice prestoupil nekdy po druhe tride na gymnaziu do normalni tridy a stal se jednickarem. :-) Tolik asi k rozdilu vyuky matematiky v nasi a „bezne“ tride na gymnaziu.
To gymnazium bylo v jednom krajskem meste. Stalo se pred 20 lety (ten cas leti, ze se tomu ani nechce verit).
Pravda je ta, ze kdyz se stredoskolak na neco zameri a zacne to studovat do hloubky, tak hrave ucitele prekona. Na stredni skole to byl treba kluk, co mel anglictinu jako konicka. Skoncil na Karlove univerzite nekde na Prekladatelstvi.
Skutecnosti je to, ze kdo ten obor umi, tak ho vetsinou neuci, protoze si muze vydelat mnohem vice, kdyz ty znalosti pouzije v praci.
Chci te ale upozornit, ze kdyz se zameris na neco detailne, a zacnes to studovat do hloubky, tak i na vysoke skole hrave budes vedet vic, nez tvuj prednasejici, pokud to zrovna neni jeho uzke profesionalni zamereni. Kazdy nemuze vedet vsechno (mame k dispozici jen konecne mnozstvi casu k nasbirani znalosti) a tak je vzdy nutne posuzovat „integral/sumu“ znalosti – muzes mit konstantni funkci pres vsechny znalosti (viz ruzne televizni souteze), nebo muzes mit Diraca na jedne z nich („vědec“). Na stredni skole si taky urcite nevynikal treba v dejepise nebo biologii.
> Skutecnosti je to, ze kdo ten obor umi, tak ho vetsinou neuci, protoze si muze vydelat mnohem vice, kdyz ty znalosti pouzije v praci.
Kdo to umi, ten to dela. Kdo to neumi delat, ten to uci. Kdo to neumi ucit, ten to ridi. A kdo to neumi ridit, ten o tom rozhoduje v parlamentu.
V clanku mi chybi zminka o domacich ucitelich a snaze statu o monopolizaci vzdelani a cilenem snizovani jeho kvality, aby ze skol vychazeli vzorni ovcane.
No vidíte, a má zkušenost je přesně opačná. Na SŠ jsem pobral znalostí zdaleka nejvíc.
Váš příspěvek je pln osobní zášti, ale zkuste prohlédnout za ni.
Nevím, jak dalece máte zkušenost s náplní učiva na „pajdáku“.
Ze zkušenosti vám mohu říct, že mí studenti daleko hůře komentují schopnosti „odborníků“ než schopnosti „pajdáků“.
Ovšem dle vaší rétoriky se zřejmě mýlím, protože jsem SŠ učitel a tedy zpravidla naprosto nekompetentní a poměrně dost hloupý.:-)
My na ZŠ měli matykářku, co věděla co říká. Nedělala jen matematiku podle osnov. Měla také matematický kroužek – nebylo to doučování, bylo to spíš prohloubení toho co se bralo v hodinách a bylo to zábavnou formou. Nevím jak by jste dostal na školy odborníky. To by muselo být nějak danné. Pokud na základce děti vědí o počítačích více, než učitelé a rodiče, není to o tom, že učitel musí být geniální v práci s počítačem. Je to spíš o tom, že některé děti tráví celé dny u počítače na úkor učení se jiných předmětů a pohybu. Na to učitelé nemají čas, měli by si každou hodinu připravit dle toho jaký je charakter třídy(ne každý to dělá), mají rodinu, ženy musí uvařit, uklidit, vyprat, vyžehlit.
A počítače to téma samo pro sebe. Svět počítačů je velmi rozsáhlý. Takže pokud jedno dítko bude psát internetové stránky, jiné programovat a další zase si hrát s grafikou – jsou to 3 různé obory, 3 různí odborníci. Všechny obory se rychle vyvíjí a bohužel tohle zachytí člověk pracující přímo u zdoje, ale učitel ne. Ti stojí stranou – mají dětem ukázat rozmanitost toho světa nemohou je učit podrobnosti. Ne každé dítě má doma počítač s internetem a ne každé dítě, která to doma má ho umí efektivně využívat. Většinou objeví ICQ a je konec. Tráví dny dopisováním si se spolužáky, kteří bydlí naproti přes ulici. Místo, aby se sebrali a šli udělat ven nějakou lumpárnu. Abych řekla pravdu. Raději bych, kdyby mi sousedovic kluk vyrazil mičudou okno, než aby jako to dělá dnes zpomaluje přístup k internetu. Já ho potřebuji pro práci a když chlapec přijde ze školy během chvilky mi rapidně klesne rychlost a spolehlivost spojení.
>Raději bych, kdyby mi sousedovic kluk vyrazil mičudou okno, než aby jako to dělá dnes zpomaluje přístup k internetu. Já ho potřebuji pro práci a když chlapec přijde ze školy během chvilky mi rapidně klesne rychlost a spolehlivost spojení.
Ze by ti ten zlosyn kradl Wi-Fi spojeni? Nastav si na routeru pouzivani WPA2 (Co to je?).
Jestli mate oba internet od kabelovky, tak to take muze byt tim, ze v dobe, kdy se lide vrati z prace a nez se zacnou koukat na televizi, tak to muze byt pretizene a pomale. Proste kouka moc na online videa a stahuje pres P2P :-)
Jestli je u vas doma a pristupuje na internet pres vasi domaci sit, tak potrebujes neco jako traffic shaping (upravu typu [internetoveho] provozu), resp. jeho podmnozinu rate limiting (omezovani rychlosti pristupu podle nejruznejsich pravidel – napr. v zavislosti od PC, kdy tvuj pocitac bude mit nejvetsi prioritu). Nekdy se tyto volby skryvaji pod oznacenim „QoS“ („kvalita sluzby“).
Na Internetu je spousta pocitacovych programu zdarma, co takoveto funkce nabizeji. Problem je, ze to musi bezet na zvlastnim samostatnem PC, ktere se stara o pristup na Internetu, pokud se na internet pripojujete z vice PC doma. Vetsina lidi ma doma ale router a ty takoveto upravy typu provozu sami o sobe z vetsiny neumeji, pokud nemas zrovna ten, co to umi nebo si nechces zmenit puvodni firemni ovladaci program („firmware“) ve svem Wi-Fi routeru (laikum nedoporucuji).
...přesně tak. Mám neblahou zkušenost s dcerou v první třídě - učitelka se ptá na soukromé věci, na které se má zeptat matky a ne dítěte. Jsem tak naštvaná a přitom vím, že jakákoliv má reakce dceři spíš přitíží. Učitelé si myslí, že mají nějaké právo děti posuzovat...hrůza.
Mají je něco naučit a ne si hrát na Bohy školy.
Vážně uvažuji o domácím vzdělávání.