Rozhodně se mu nedá upřít, že někomu „dá křídla“. Když si představíme například sedmdesátiletého seniora, tak ani při dobré kondici by zřejmě na klasickém kole třeba alpské kopce nezvládl. Na druhou stranu nás elektrokolo zase může „nutit“ oddechnout si víc, než by bylo nutné. Když se můžeme svézt a nemusíme „po svých“, svádí nás to tuhle funkci zneužívat. Že je ale elektrokolo čím dál běžnější cyklistický prostředek i u nás, i když s jistým zpožděním za zahraničím, je však jasné.
Co se dozvíte v článku
V pohybu pomůže, ale jen správně využité
„Prodeje elektrokol u nás stále rostou o desítky procent za rok,“ potvrzuje stoupající zájem Karel Studnička ze Ski a Bike centra Radotín. „Je to samozřejmě i tím, že jejich nástup u nás začal později než v některých jiných zemích, kde už elektrokola tvoří výrazný nebo i většinový podíl na celkovém trhu kol. Rosteme tak z poměrně malých čísel. U nás tvoří prodeje elektrokol cca 20–25 % ze všech prodávaných kol, zatímco v některých jiných státech je to 40 až 50 %.“
Jednoznačné ano říká elektrokolům i fyzioterapeutka Petra Fausková z EUC Kliniky v Praze. Podle ní jsou skvělým pomocníkem v pohybu.
„Elektrokolo se dá využít skvěle především tam, kde už nestačí naše nohy a síly,“ říká odbornice. Zároveň ale upozorňuje na jednu věc, která je nutná, aby zdraví profitovalo: neměli bychom se nechat jen vozit.
„Vždy bychom se i na elektrokole měli snažit jet na maximum a pořádně šlápnout do pedálů,“ dodává fyzioterapeutka.
Která elektrokola se nejvíce prodávají
- Největší zájem mají zákazníci stejně jako u klasických kol o horská elektrokola. Většina cyklistů využívá kolo pro rekreační ježdění a pro ty je horské kolo univerzální.
- Upřednostňujeme celoodpružená kola nad pevnými, což je rozdíl oproti klasickým kolům.
- Dále se prodávají krosová a trekingová elektrokola.
- Do budoucna mají velký potenciál elektro gravel kola – jsou určená na silnice, šotolinové cesty i lesní pěšiny.
Kdo využije elektrokolo
Elektrokolo se hodí pro každého. Na tom se shoduje prodejce i fyzioterapeutka. Určitě tak neplatí, že ho využijí jen ti, jejichž fyzická kondice na tom není nejlépe.
„Spektrum zákazníků je velice široké,“ potvrzuje z praxe Karel Studnička. „E-bike si kupují jednak starší cyklisté, kteří třeba už nestačí na klasickém kole svým kamarádům nebo nezvládnout ujet trasy, na které byli zvyklí. Dále je hodně kupují pánové pro svoje manželky nebo přítelkyně, aby si spolu mohli vyrazit na kolo, pokud je jejich výkonnost hodně rozdílná.“
Elektrokola si ale kupují i zkušení a výkonní cyklisté. Proč i oni?
„Chtějí si užít víc zábavy na trailech, kde se musíte dostat nahoru ‚za své‘,“ vysvětluje Karel Studnička. „Když pak musíte zdolat na klasickém kole 1500 výškových metrů, abyste si mohli sjet nějaký trail, tak pak už můžete být cestou dolů hodně unavení a víc jak jednou si jej nedáte. Elektrokolo vám pak umožní sjet si takovou trasu vícekrát.“
„Elektrokolo je skvělým pomocníkem pro zvýšení fyzické aktivity. Je pro všechny, kterým už úplně síly nestačí a chtějí být stále aktivní nejenom po rovinkách,“ shrnuje Petra Fausková. „Doporučila bych ho ale i lidem po totálních endoprotézách kolen či kyčlí, kteří se nechtějí vzdát pohybu.“
Tipy pro nákup elektrokola
- Na začátku je dobré si říct, kde budeme kolo využívat a na jakých trasách s ním budeme jezdit.
- Obecně se postupuje jako u nákupu klasického kola – vybrat kategorii kola, zvolit vhodný rám, aby nám seděla jeho velikost a geometrie. Pak už je v rámci každé modelové řady na výběr z různých komponentových specifikací, potažmo i kapacita baterie.
- Kapacita baterie není jediný parametr, na který bychom se měli ptát – důležité je brát v potaz, jaké bude reálné využití kola a kde na něm budeme jezdit. Pokud je to například jen rekreačně na cyklostezkách, je zbytečné pořizovat si silné a výkonné celoodpružené kolo.
- Karel Studnička doporučuje elektrokola s pohony od výrobců Bosch, Brose nebo Shimano, u lehčích typů elektrokol jsou pak dobrou volbou Fazua nebo Mahle.
Aby elektrokolo sloužilo zdraví
Elektrokolo tak může najít využití všude. Petra Fausková radí, jak jeho pomoc využít, ale nezneužít k pohodlnosti:
„Na obyčejné rovné cestě bychom měli jet samozřejmě takzvané po svých,“ nabádá fyzioterapeutka. „Elektrokolo nám pak pomůže třeba do dlouhého táhlého kopce. Pozor bychom ale měli dát na velkou rychlost. Když se kolo moc rozjede a my nestačíme brzdit, je vidět, že nemáme dostatečnou sílu v nohou. Raději tedy pomaleji, ale jistě.“
S elektrokolem by se podle Petry Fauskové mělo začínat opatrně a to, že máme „pohon“, neznamená, že bychom měli hned ujet sto kilometrů:
„Pohyb by se měl dávkovat pozvolna. Ještě opatrnější by s tím měli být fyzicky slabší jedinci a zmiňovaní lidé po operacích a úrazech páteře, kolen nebo kyčlí.“
Budoucnost: cyklistika s pohonem?
V zahraničí se elektrokola masově prosadila už před několika lety, v některých zemích (například ve Francii) na ně zákazníci dokonce získávají od státu příspěvky, protože se díky nim daří i snižovat počet aut na silnicích. U nás si svou cestu právě razí:
„Myslím si, že do budoucna to u nás bude podobné jako v zahraničí,“ odhaduje Karel Studnička. „Takže očekáváme nárůsty prodejů elektrokol i v dalších letech. Elektrokola by v budoucnu mohla tvořit až dvě třetiny prodejů jízdních kol.“
Těžko se na nich najde nějaká nevýhoda, Petra Fausková ale upozorňuje na jednu věc: „Nebezpečná mohou být pro kardiaky, kde se musí fyzická zátěž dávkovat s mírou.“
Opatrnost by ale ve využití elektrokola měla být každopádně na místě. Už i u nás na něm několik lidí zemřelo kvůli tomu, že podcenili jeho sílu, a výsledkem byla havárie i s fatálními následky.
Odborná spolupráce:
Petra Fausková, DiS.
Vedoucí fyzioterapeut, EUC Klinika Praha – Šustova
Karel Studnička
Vedoucí nákupu, Ski a Bike Centrum Radotín