Takový šlendrián už jsem dlouho nečetl. Tohle má být investigativní zjišťování informací? Zavolám někam v 7 večer, oni to neberou, a tím moje práce novináře končí? No to snad ne.
Nevím, co si autorka slibovala od obcházení jednotlivých prodejen. Je přeci jasné, že tak detailní informace vám na prodejne neposkytnou. Stejně jako vám neřeknou, jaký je rozpočet firmy Coca Cola nebo kdo vlastní značku Deli.
Pro takové informace se každý rozumný člověk obrátí přímo na výrobce nebo dovozce zboží. A to autorka odbyla jedním telefonátem v 7 večer. Prezentovat jako hlavní sdělení článku, že tohle na prodejnách nevědí, je ubohé.
Místo n hodin obcházení špatných míst stačí n sekund hledaní na Wikipedii nebo přímo na Fair Trade: http://www.fairove.cz/…irtrade.html
Tento článek je vskutku odfláknutá práce.
Trochu konkrétnější čísla jsou např. v článku http://www.fairove.cz/…ny_kavy.html
Boužel musím s autorkou souhlasit v jedné věci – prodavačky často ani nevědí, že mají Fair trade výrobky na krámě – natož aby věděly, co se za Fair trade skrývá. Mluvím z vlastní zkušenosti dovozce a distributora Fair trade produktů. Občas zkoušíme prodavačky školit, ale jednak jsou naše školící možnosti dosti omezené, jednak se prodavačky často mění.
Takže, pokud se chcete dozvědět více, hledejte na netu, nebo mi klidně napište. Kontakt je na webu.
Martin Kobera, Fairově s.r.o., www.fairove.cz
Myslím, že autorce tolik nešlo o investigativní novinařinu. Informaci by samozřejmě zjistila, pokud by si například dala s kompetentní osobou schůzku, nebo prolezla web. Spíš ukázala na to, jak je těžké dozvědět se, co se děje po koupení nějakého výrobku, jehož koupí se slibuje nějaká pomoc. Nebo by si snad měl každý spotřebitel, který chce vědět, co se děje s jeho penězi, sjednávat schůzky?? Srovnávat to s rozpočtem Coca coly je nesmysl, to mě to nezajímá. Coca cola neláká „kup si mě, pomůžeš“. Myslím, že by tyto informace měly být dostupné hned u výrobku. Navíc, nepíše autorka také o tom, že se snažila volat do Fair Trade Centra v půl čtvrté? To by to snad mohl někdo vzít, ne?
Za tuhle práci, co tu autorka sesmolila, by nestačila počítat schody, jak by letěla.To je novinařina? A ta fotka co si tam nezapoměla přidat,/domnívám se, že je její/vypovídá spíše o tom, že volá na horkou linku „Chceš mě?“ Školačka ze 7B, by za tohle od třídní určitě pochvalu nedostala. Kdopak si ji asi na Vitalia vydržuje?.Zřemě je dobrá v něčem jiném.Čau!
Přiznám se že jako prodejce taky nevím. Bio a fair trade čaje ale nevyjdou o tolik dráž viz. BIO čaje Takže bych tipoval, že na charitu moc nejde.
Víte vůbec něco o Fair Trade? Jak jste mohla chodit po obchodech a ptát se na to, kolik dostávají dělníci? Fair Trade funguje úplně jinak. Organizace vykupuje výrobky a výpěstky od milionů drobných zemědělců.Vyváží jejich výrobky a produkci do bohatých zemí.Při nákupu a vývozu se dbá na to, aby výrobce, vývozce a konečný prodejce byli v rovném postavení a spravedlivě se dělí o zisk.Plantážní sklizně fugují podobně.Dohlíží se a kontroluje, aby dělníci dostali určité procento.Je to složitý, ale při tom jednoduchý a průhledný systém. Ze zisku Fair Trade dotuje další potřebné. Článek je tu akorát tak pro ostudu.Nebo jste chtěla sama sebe opravdu zesměšnit?
Souhlasim s vetsinou, ze devce absolutne netusi, ale prodejcum Faitrade vyrobku to teda „natrela“! Uz jen to, ze nevi, kdy psat Fair Trade a kdy Fairtrade je tristni.
Takze draha slecno „novinarko“: Fair Trade – oznacuje obecne koncept spravedliveho obchodu Faitrade – oznacuje konkretni certifikaci od Fairtrade Labeling Organization, tzn. pouziva se ve spojeni s vyrobky jako napr. Faitrade tricka, kavy atd.
Doporucuji pred behanim po obchodech a zesmesnovani prodavacu lepsi predpripravu pred zpracovanim samotneho tematu.
Zdravím všechny,
rád bych čtenářům tohoto nepovedeného novinářského výtvoru nabídl možnost se zeptat na jakékoliv nejasnosti a otázky ohledně tématu Fair Trade. Musím podotknout, že slečna novinářka vycházela z chybných předpokladů a o konceptu Fair Trade očividně nemá ponětí (ačkoliv mně samotnému i mým kolegům posílala před napsáním článku o Fair Trade, který zde vyšel asi o čtyři dny dříve, otázky ke zodpovězení).
Více informací o Fair Trade naleznete také na webu www.fairtrade.cz.
Pěkný den Tomáš Bílý předseda Společnosti pro Fair Trade
tomas.bily(at)fairtrade.cz
Autorka by misto obchazeni trendovych a cool obchodů měla navštívit
některý ze specializovaných obchodů Fair Trade – v Praze jsou
přinejmenším 4!! Tam by se nejen dozvěděla kam peníze jdou, ale také by
získala přehled jak obchodování s Fair Trade v ČR funguje a že ne
každý dodavatel je stejně fér jako jiný.
Navíc volat někomu v sedm večer je nehoráznost a drzost. Ale co byste
čekali od investigativního žurnalisty.
Článek je sice vskutku nicneříkající, poukazuje ale podle mě aspoň na jednu zajímavou věc. Čeští prodavači o fair trade téměř nic nevědí a obecně jsou údaje o dostupných fair trade výrobcích špatně dohledatelné. Je to dle mého hlavně tím, že většina fair trade výrobků do Česka putuje přes některou ze "západních zemí", zpravidla Německo, Velkou Británii nebo Rakousko. Detailní informace přímo od dovozce jsou tedy většinou dostupné na jejich webu v němčině nebo angličtině, čímž se můžou skutečně stát pro mnoho zákazníků nedohledatelné.
Markéta Nešporová
TukTuki.cz