Hospodaření úředníků poškozuje farmářské trhy

14. 6. 2019

Sdílet

Farmářské trhy na Jiřáku kopírují někdejší kauzu Kubáň. Pořadatel z ničeho vydupe úspěšné tržiště, načež ho radnice vyžene a nahradí vlastním organizátorem. A pak už se jede z kopce…

Neodůvodnitelná snaha někdejšího vedení Prahy 3 provozovat farmářské trhy v tomto obvodu vlastními silami (respektive silami nějakým způsobem spřízněných subjektů) má, jak se ukazuje, další kapitolu. Poté, co se radnici Prahy 10 nezdařilo navázat na tradici oblíbených trhů, kterou vybudoval spolek Archetyp na Kubáni, čeká zřejmě něco podobného trhy na Jiřáku na Praze 3.

Jak zničit zaběhlé trhy

O informace týkající se hospodaření spojené s trhy na Jiřáku opakovaně žádala organizace Transparency International. Nejprve neúspěšně, nakonec se ale u nového vedení radnice úspěchu dočkala a informace získala. Z nich vyplývá, jak Transparency International uvádí, „že v letech 2017 a 2018 nebyly některé náklady přiměřené vzhledem k rozsahu a formě pořádané akce. Konkrétně se jednalo o náklady na marketing (mj. správu profilů na sociálních sítích) nebo úklid, vždy v řádech statisíců za rok. Další stotisícové částky byly v roce 2017 vypláceny na správu a provozní služby, přestože se Správa zbytkového majetku (vlastněná městem) stala pořadatelem trhů právě z toho důvodu, aby správu Trhů na Jiřáku prováděla přímo společnost ovládaná městem,“ praví ve stručnosti zpráva Transparency.

Upřímně řečeno, není se čemu divit. Celou řadu pochybností, netransparentní výběrové řízení a urputná snaha města kontrolovat farmářské trhy na svém území provázely i kauzu Kubáň; bylo by spíše divné, kdyby se městská část k farmářským trhům na Jiřáku chovala nějak zásadně jinak.

Podrobně kauzu popisuje například Tomáš Marek na blogu iDnes: Jak se boj o obecní blaho v průšvih obrací. Své zkušenosti s radnicemi popsali pro server Vitalia.cz i pořadatelé trhů Šárka a Jiří Sedláčkovi ze spolku Archetyp: Zakládat kvalitní farmářské trhy je dlouhodobá a pracná investice,“ vysvětlují.

Jde o celkovou pověst farmářských trhů

Důležitý je ale především dopad na zákazníky farmářských trhů a image farmářských trhů jako takových. Jak již totiž nesčetněkrát zaznělo, nejsou trhy jako trhy. Nejde přitom jen o nabídku produktů, které se prodávají na skutečných trzích a jim podobných, ale vlastně jiných „jarmarcích“, ale také o původ prodávaného zboží a ty, kteří jej prodávají.

Na klasických farmářských trzích by mělo být – logicky podle názvu – nabízeno zboží od farmářů (někdo je na ten pojem háklivý, takže tedy jinými slovy přímo od zemědělců či sedláků). To jsou ovšem jen zemědělské suroviny a potraviny z nich vyráběné, případně ještě zboží, které s výrobou potravin či jejich konzumací přímo souvisí. Zemědělci prostě nejsou výrobci aut, jejich doplňků nebo bižuterie.

Vzhledem k tomu pak, že se na skutečných trzích má správně prodávat produkce drobných a středních zemědělců, je také zřejmé, že jde o potraviny domácího (českého) původu, minimálně z pohledu hlavní suroviny. Na tyto parametry ovšem mnozí organizátoři trhů (a radnice už vůbec ne) nedbají. Dbá na ně ale již zmiňovaný spolek Archetyp, který byl v minulosti vyměněn za jiné provozovatele, jak na Kubáni, tak na Jiřáku.

Radnice „vrátila“ Kubáň, stane se to i u Jiřáku?

Na Kubáň se nicméně na základě vypsaného výběrového řízení Archetyp letos vrátil a úroveň v lokalitě se zvedá; i tím, že se do ní vrátili skuteční farmáři (zemědělci, sedláci). Stane-li se tak i na Jiřáku, je ovšem otázkou. Naděje tu ale je. „Kdybychom dostali možnost v transparentním výběrovém řízení na provozovatele farmářských trhů na Jiřáku uspět, tak bychom o to přirozeně zájem měli,“ říká šéf Archetypu Jiří Sedláček.

10 let s farmářskými trhy

Proč ověření pořadatelé museli před lety opustit tržiště, které založili?

A jak se jim daří na dalších místech v Praze?

Přečtěte si velký rozhovor se Šárkou a Jiřím Sedláčkovými ze spolku Archetyp.


Autor: Vitalia.cz / Karel Choc

Šárka a Jiří Sedláčkovi z Archetypu na Náplavce, kde zahájili svoji již 10. sezónu

Nebylo by to vůbec na škodu, nejen pro zákazníky trhů, ale třeba i z pohledu životního prostředí. Právě Archetyp usiluje na „svých“ trzích o bezodpadový prodej a ve finále totální redukci plastů a plastových obalů, v nichž se výrobky prodávají nebo v nichž si zákazníci nakoupené zboží odnášejí. I to je příspěvkem ke stále ještě dobré image farmářských trhů, kterou ovšem mnozí jiní, bohužel i (ne)zodpovědní úředníci, často poškozují jak nabídkou překupovaného zboží, tak klientelistickým přístupem.

Galerie: Farmářské trhy Jiřák v r. 2015 pod správou spolku Archetyp

Autor článku

Agrární analytik, novinář na volné noze se zaměřením na zemědělství, potravinářství a životní prostředí.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).