Fronty v čekárnách u lékaře se už brzy stanou minulostí

10. 12. 2009

Sdílet

čekárna, čekající muž, u lékaře
čekárna, čekající muž, u lékaře
Když se před pěti lety agentura Median ptala pacientů, co jim vadí nejvíce ve zdravotnictví, na celé čáře to vyhrálo nesmyslně brzké vstávání v nemocnicích a na druhém místě pak dlouhé čekání u lékaře. Zdá se, že jednomu z tradičních fenoménů českého zdravotnictví – frontám před ordinacemi – bude brzy konec.

Lékaři už totiž netvrdí, že nelze objednávat pacienty na přesný čas a dodržovat ho. Všechno najednou jde – když za to lékaři dostanou od někoho zaplaceno. To, co bylo doposud jen výsadou soukromých klinik – pacient se objednal na přesný čas a měl stoprocentní jistotu, že v čekárně nebude déle než pár minut, než jej lékař zavolá -  je najednou možné i ve všech ostatních ordinacích.

čekárna

Největší zdravotní pojišťovna VZP, která má 65 procent všech klientů, se totiž rozhodla, že se spojí právě s jednou takovou soukromou klinikou, která už umí pacienty objednávat na přesný čas. A nejen k lékařům, ale třeba i do nemocnic. „Rozjíždíme ten projekt od Nového roku, nese název Max Akord a předpokládáme, že se do něj zapojí asi pět tisíc lékařů,“ řekl ředitel VZP Pavel Horák. Pojišťovna do něj letos investovala už v rámci pilotního projektu Akord ve čtyřech krajích sto milionů korun a projekt se osvědčil. „Lékaři objednávají pacienty na čas a ti by neměli čekat před ordinací déle než patnáct minut,“ popisuje Pavel Vepřek z VZP, který projekt pomáhal prosadit.

Napsali jsme: Preventivní prohlídky jsou povinné!

V příštím roce chce VZP investovat do lepší komunikace pacientů s lékaři celkem čtvrt miliardu korun. „Jsou to dobře vynaložené peníze, ukazuje se totiž, že každá koruna vložená do prevence se vrátí třikrát,“ říká Horák. A o to právě jde: motivovat lékaře finančně. Pak pacienti skutečně nemusí zbytečně čekat.

Stačí kartička a telefon

doktor

Oč konkrétně jde? Kdo bude mít zájem, dostane kartičku s pinem, tedy svým tajným číslem, díky kterému se hned spojí se svým doktorem přes call centrum, aniž by musel znát jeho telefon a ten mu kdykoliv otevřeně poradí. Bude totiž vědět díky pinu, že hovoří právě s konkrétním pacientem a ne s někým, kdo se za něj jen vydává.

Taky pacienta nemusí call centrum spojit rovnou s lékařem, ale se sestrou, která pacienta objedná na přesnou hodinu, zajistí mu vyšetření u dalších specialistů či v nemocnici a když se termín blíží, dostane pacient ještě esemesku, že má být zítra tam a tam, a že tam musí být nalačno, přinést moč, nejíst a podobně. „Zkrátka obdrží všechny podstatné informace, jak se má na vyšetření připravit. Případně pacient dostane esemesku, že lékař onemocněl a vyšetření se přesouvá na jiný den a hodinu. A pacient za tyto služby ani za konzultace s lékařem neplatí nic," zdůrazňuje Pavel Baránek ze soukromé kliniky Santé, která má s podobnou službou už patnáctileté zkušenosti a která bude pro VZP objednávání pacientů i konzultace pacienta s lékaři zajišťovat.

Čtěte téma: Zánět středního ucha se možná stane smrtelnou nemocí

V praxi to bude pro klienty VZP znamenat, že nemusí nikde čekat dlouhé hodiny před ordinací doktora. A přínos má tato novinka i pro pojišťovnu:  „Pacient nebloudí po systému a nenechá si dělat u různých lékařů vyšetření, která jsou stejná, takže pojišťovna výrazně ušetří. Navíc máme vyzkoušeno v pilotním projektu, že lidé díky tomu častěji chodí na preventivní prohlídky, což pro nás znamená další úsporu – pacient nepřijde, až mu něco je, ale včas,“ říká Pavel Horák.

Navíc systém umí a bude zvát pacienty na pravidelné preventivní prohlídky. Ukázalo se totiž, že když je pacient takto dopředu upozorňován, že se blíží termín jeho preventivní prohlídky, třeba u gynekologa nebo u zubaře, tak přijde a vyšetření nevynechá. „Běžně na prevenci chodí asi třetina lidí. U těch, které takto přes systém opakovaně oslovujeme a zveme, je to až 80 procent lidí,“ říká Pavel Baránek.

Čekáte u lékaře delší dobu, nebo chodíte ihned na řadu?

Jak to celé bude fungovat?

fair-trade-telefonat

Zatím je možné se objednávat u zhruba dvou a půl tisíc lékařů v zemi – především těch praktických či dětských. „Očekáváme, že velmi rychle se budou přidávat další. Lékaři mají o službu zájem, jen je škoda, že jiná pojišťovna zatím nic podobného nenabízí, takže pacienti pojištění jinde než u VZP mají zatím bohužel smůlu,“ říká místopředseda Sdružení praktických lékařů Michal Bábíček. VZP předpokládá, že do konce příštího roku bude v projektu zapojených zhruba dvojnásobek lékařů, tedy pět tisíc. A to především praktiků, ale i ambulantních specialistů, jako jsou gynekologové a podobně.

K tématu: Úplatek lékaři? Proč ne, dělá to tak třetina lidí

Lékaři se snaží pacientům přizpůsobit čím dál víc. Je to jen pár týdnů, co jiná soukromá společnost zavedla také speciální nonstop linku, kam si člověk může zavolat třeba ve dvě ráno a oni ho spojí s lékařem, kterého zrovna potřebuje – když má žaludeční problémy, tak s internistou, když má gynekologické problémy, tak s gynekologem… A ten jim poradí, co mají dělat a co jim je. Služba MediCall Pacient je dostupná všem a kdykoliv, ovšem pacient si ji hradí. Za minutu volání zaplatí 34 korun k ceně volání z telefonu. Už teď si denně žádá rady okolo třiceti lidí.

To v případě call centra VZP neplatí – tato služba je pro pacienty zadarmo a platí ji lékařům sama pojišťovna. Volající pacient hradí jen běžnou sazbu za telefonní hovor.

Nepřehlédněte: Stačí obrátit rentgen a vyoperují vám zdravou ledvinu

Autorka je redaktorkou MF DNES

Foto: http://www.accurateautocenter.com

Autor článku

Autorka je redaktorkou MF DNES.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).