Greenpeace vyzývá Tesco: Nedělejte z Čechů zákazníky druhé kategorie

Sdílet

 Autor: Isifa.cz
Z oceánů vylovíme víc ryb, než stihne dorůst. Abychom za dvacet let měli co lovit, Tesco odebírá ryby jen z odpovědně spravovaných a obnovitelných zdrojů. Ale pouze v Británii.

Čtyřicet let chrání životní prostředí, prosazují energetickou revoluci a usilují o trvale udržitelné zemědělství, to všechno s cílem zajistit schopnost Země udržet život ve vší rozmanitosti. K aktivitám připišme i aktuální výzvu řetězci Tesco: „Chovejte se stejně odpovědně jako ´doma´ v Británii a nedělejte z Čechů zákazníky druhé kategorie!“ Proč tak silná slova? Kam s touto výzvou Greenpeace míří?

Vylovíme víc ryb, než stihne přirozeně dorůst

Světová organizace pro výživu a zemědělství (FAO) odhaduje, že celosvětově je 53 % populací komerčně chytaných ryb loveno na hranici jejich reprodukční kapacity a 32 % je přeloveno nebo zcela vyčerpáno. To mimo jiné znamená, že vylovíme více ryb, než může přirozeně dorůst. K této kritické situaci ryb žijících v oceánech, se sice Tesco dokázalo postavit čelem, ale jen v Británii, nikoliv v Česku. Britské Tesco má totiž udržitelná (ekologická) pravidla, podle kterých nakupuje a prodává ryby a mořské plody. Britští spotřebitelé se díky nim dozvědí z etiket více informací o nabízeném zboží, včetně metody lovu i přesného místa ulovení, které jsou pro odpovědné nakupování klíčové. V České republice však Tesco tato pravidla dle ekologické organizace nedodržuje, tím pádem se rodokmen“ ryby nemusíme dozvědět.

„Upozornili jsme Tesco na odlišné standardy v Česku a Velké Británii již před několika měsíci, nicméně reakce Tesca byla a je laxní, což je pro neakceptovatelné,“ píše se v tiskové zprávě Greenpeace. „Tesco nás svým přístupem k tomuto problému překvapilo a zklamalo,“ říká Šárka Pechová, tisková mluvčí Greenpeace ČR a dodává, že touto akcí chce Greenpeace českou pobočku Tesca podpořit v rychlejším rozhodování. Od společnosti, jejímž hlavním poselstvím je slogan „Na všem záleží“ a která se chlubí nejlepší péčí o zákazníky, prý čekají víc. „I nám, českým zákazníkům, záleží na tom, jaké ryby jíme a chceme se rozhodovat odpovědně,“ dodala Šárka Pechová. „Stejnému problému čelil i Kaufland a dokázal ho vyřešit. Jsme přesvědčení, že to s naší pomocí zvládne i Tesco,“ doplnil Jan Freidinger, vedoucí oceánské kampaně Greenpeace ČR.

Fakta o oceánech 

  • 75 % populací komerčně lovených ryb je přeloveno nebo zdecimováno
  • 90 % – o tolik se snížily stavy velkých dravých ryb kvůli nadměrnému rybolovu
  • 7 300 000 tun ryb ročně je vyhozeno zpět do moře mrtvých nebo polomrtvých, protože jsou nechtěnými úlovky (podle konzervativního odhadu)
  • 40 % – to je míra nechtěných úlovků při lovu tuňáků pomocí dlouhých lovných šňůr. Obětmi jsou hlavně mořské želvy, žraloci a albatrosi
  • 100 milionů žraloků, 300 tisíc kytovců a 100 tisíc albatrosů zahyne podle střízlivých odhadů každý rok kvůli destruktivním rybářským praktikám
  • řada velkých rybářských lodí loví ilegálně – doslova kradou obživu a příjmy nejchudším státům světa
  • 3 informace musíte znát, abyste mohli rozeznat, jestli byla ryba ulovena destruktivní metodou či nepochází z přelovené populace: co nejpřesnější místo lovu, metodu lovu a přesný (i latinský) název ryby

Pokud i vy chcete vědět, kde ryba z vašeho talíře strávila život a jakým způsobem byla ulovena, můžete podpořit výzvu Greenpeace na www.tresco.greenpeace.cz

Zdroj: TZ Greenpeace

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).