Zaslání receptu elektronickou formou, tzv. eReceptu, pokud k němu není nutné vyšetření lékařem, je v dnešní době běžným standardem v mnoha ordinacích. Dalo by se očekávat, že zejména v době koronavirové epidemie budou zdravotnická zařízení dávat přednost této formě – pokud je to možné –, aby ochránily jak své pacienty, tak zaměstnance. Ne tak pražské GynCentrum.
Co se dozvíte v článku
V čase sílící epidemie
Bylo to jedno z prvních větších soukromých gynekologických zařízení u nás. GynCentrum roky sídlilo v příjemném prostředí hloubětínského zámečku, a přestože se od doby svého vzniku v roce 1992 rozrůstalo, zůstal mu lidský rozměr. V průběhu roku 2014 se GynCentrum stalo prostřednictvím společnosti FutureLife součástí nově vznikající skupiny zdravotnických zařízení orientující se na reprodukční medicínu. Během loňských vánočních svátků se přesunulo do nové obří budovy vedle O2 arény v Libni, kde sídlí spolu s klinikou Iscare.
GynCentrum (založené v roce 1992) je součástí skupiny FutureLife (od roku 2014), stejně jako centrum reprodukční medicíny Iscare, s nímž sdílí novou budovu v Praze 9. Všechny tyto společnosti spadají pod koncern SynBiol, tedy skupinu, kterou podle dostupných informací – podobně jako koncern Agrofert – vložil v roce 2017 Andrej Babiš do svěřenských fondů AB private trust.
Je konec září a opatření proti epidemii koronaviru sílí. Povinné jsou roušky ve vnitřních prostorech, stát apeluje na občany, aby se chovali zodpovědně. Roman Prymula je čerstvě ve funkci ministra zdravotnictví, omezuje provoz restaurací i počet osob na venkovních a vnitřních akcích. Je to právě chování v tento čas, jehož důsledky na nás dopadají nyní…
Potřebuji své pravidelně užívané léky. V předepsaných intervalech chodím na vyšetření, v mezičase mi byl vždy vystaven recept bez návštěvy lékaře. Nyní mi léky docházely, obrátila jsem se proto telefonicky na GynCentrum s dotazem na další postup, prosím o zaslání eReceptu. Bylo mi řečeno, že je nutná návštěva lékaře a recept není možné zaslat elektronicky.
Chcete eRecept? Kupte si klientskou kartu
Přes kontrolní měření teploty u vstupu, dvě recepce a jeden velkokapacitní výtah se dostávám do určené čekárny. V čas objednání jsou dveře ordinace otevřené dokořán, uvnitř se lékař po telefonu baví o povinném ručení svého vozidla… Po chvíli vyjde ven, přejde do vedlejší místnosti, odkud je opět slyšet hovor o soukromých tématech. Po návratu do ordinace (patnáct minut po čase objednání, kdy jednoznačně neměl žádného pacienta) zavolá do čekárny: „Kdo je ke mně další?“ aby mě „uvítal“ slovy: „Vy jste která?“ Poté hledá v papírech a podá mi již připravený recept… Návštěva je u konce.
Vyšetření tedy nebylo potřeba? Přesto byla má osobní přítomnost podmínkou vystavení receptu. Nebylo skutečně možné a za dané situace vhodné zaslat recept elektronicky? Ptám se lékaře, ptám se na recepci. Dostávám shodnou odpověď: podmínkou zaslání eReceptu je prý zakoupení klientské karty (za 990 Kč ve variantě „Standard“). Jinak vám ho nepošlou, ani kdyby koronavirus na koze jezdil.
Jednání v rozporu se zákonem
Připomeňme si, k čemu slouží eRecept. Státní ústav pro kontrolu léčiv uvádí: „Cílem eReceptu je zjednodušení, a tím zlepšení zdravotní péče poskytované pacientům i větší bezpečí pacienta … Vždy je však nutné respektovat rozhodnutí lékaře, který může trvat na osobním setkání s pacientem v rámci jeho léčby.“ V mém případě však k žádnému „setkání v rámci léčby“ nedošlo, jednalo se pouze o předání receptu „mezi dveřmi“. Je tedy tento postup v pořádku? Navíc v době opatření proti šíření koronaviru? Podle mé zdravotní pojišťovny rozhodně ne:
„Takové jednání není v pořádku – vystavování eReceptů je povinnost (od 1. 1. 2018, zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech), a to nejen v době opatření proti šíření koronaviru,“ odpovídá na dotaz serveru Vitalia.cz zdravotní odbor Vojenské zdravotní pojišťovny.
Pojišťovně se nelíbí ani podmiňování zasílání eReceptu zakoupením klientské karty: „Smluvní poskytovatel zdravotních služeb nemůže poskytnutí zdravotních služeb podmiňovat jakýmkoliv finančním požadavkem (ať jde o ‚sponzorský dar‘ ordinaci, nebo jako v tomto případě zakoupení jakési klientské karty). Takové jednání je v rozporu se Smlouvou o poskytování a úhradě zdravotních služeb uzavřenou mezi poskytovatelem zdravotních služeb a zdravotní pojišťovnou, mohlo by být i předmětem řízení o ukončení smluvního vztahu.“
V podmínkách klientské karty GynCentra se o elektronickém zasílání receptu vůbec nemluví. Přesto bylo její zakoupení požadováno jako podmínka zaslání eReceptu. „Odesílání receptu formou SMS v určité časové lhůtě byla doposud jedna ze služeb, které jsme nabízeli v rámci programu tzv. klientských karet,“ uvedl primář Daniel Struppl.
GynCentrum již eRecepty zasílá. Dočasně?
Vzhledem k výše uvedenému mám pochyby o tom, že pojišťovnu uspokojí nový záměr GynCentra: „Souhlasím s vámi, že v dnešní elektronizované době se odesílání receptů formou eReceptu stává již zcela běžnou službou, a my též s její širší dostupností počítáme i v novém konceptu klientských karet, který v současnosti připravujeme,“ reaguje totiž na moji stížnost primář GynCentra Daniel Struppl.
Zařízení změnilo strategii alespoň po čas koronavirové epidemie a od počátku října v souvislosti s COVID-19 zrušilo vazbu zaslání eReceptu na držení klientské karty. „V současnosti již i vzhledem k vývoji situace kolem COVID-19 formu eReceptu jednoznačně preferujeme i nad osobním vyzvednutím receptu, zejména u pacientek, které nemají potřebu svůj zdravotní stav a léčbu dále konzultovat,“ uvádí primář. Co bude po koroně? To se uvidí…
Kontrola, která nebyla
Protože celý postup mého „vyšetření“ byl značně nestandardní, zajímalo mě, jakým způsobem GynCentrum vykáže pouhé předání receptu zdravotní pojišťovně. A vida – v kolonce „název“ se u daného data objevuje „kontrolní vyšetření gynekologem“.
Pro zdravotní pojišťovnu je toto již třetí vážné pochybení ze strany zdravotnického zařízení: „Toto už vůbec není v pořádku, že si pouhé vystavení receptu poskytovatel zdravotní péče vykáže jako provedené klinické vyšetření, v tomto případě kontrolní vyšetření. Pro vystavení receptu nelze vykázat ani výkon ‚minimální kontakt lékaře s pacientem‘. A to ani v době opatření proti šíření koronaviru,“ vysvětluje Vojenská zdravotní pojišťovna. Pro případné telefonické nebo videokonzultace byly vytvořeny nové kódy, tzv. „telemedicína“.
Každý pojištěnec má možnost zkontrolovat si přehled úhrad vykázaných na jejich rodné číslo. Zde vyšetření, které se nekonalo…
Chybu po mém upozornění uznává i vedení GynCentra: „Kolega skutečně vykázal chybně v rámci vaší návštěvy nesprávný výkon a tento postup v souvislosti s předáním vašeho receptu v pořádku není. V současnosti již byly podniknuty kroky k nápravě,“ uvedl primář Daniel Struppl. V době vydání článku je tato položka v mém přehledu péče stále nezměněna.
Proč si kontrolovat vykázané úhrady péče
„Obecně – zdravotní pojišťovny se při své kontrolní činnosti zaměřují mj. i na neoprávněné vykazování výkonů, právě i v takových případech, kdy se pro pouhý výdej receptu nebo objednání pacienta na vyšetření vykazuje zdravotní pojišťovně k úhradě výkon klinického vyšetření. Často ale takové jednání zdravotní pojišťovny nemůžou samy odhalit bez spolupráce pojištěnců, kteří si kontrolují přehled úhrad zdravotních služeb vykázaných na jejich číslo pojištěnce,“ říkají pracovníci Vojenské zdravotní pojišťovny.
Pro představu – za neexistující „kontrolní vyšetření gynekologem“ bylo pojišťovně tentokrát účtováno 200 korun. V mém přehledu mě však zaujaly i další položky vykázané v minulosti GynCentrem: u „pravidelných preventivních prohlídek gynekologem“ v uplynulých dvou letech (které skutečně proběhly a pojišťovnu stály vždy cca 645 Kč) bylo současně pokaždé vykázáno „ultrasonografické vyšetření pánve u gynekologických onemocnění v porodnictví a šestinedělí“ (jedno za 375 Kč). Což vás poněkud zaskočí, když je vašemu nejmladšímu dítěti přes dvacet…
Během návštěvy, kterou bylo možné vyřešit zasláním eReceptu, jsem v čase epidemie koronaviru přímo ve zdravotnickém zařízení během dvaceti minut přišla do kontaktu se zhruba třiceti lidmi (zaměstnanci či dalšími pacienty) a s řadou dalších během dopravy; ztratila i s cestou asi hodinu času a nějaké ty iluze. A asi si budu muset hledat nového gynekologa…
Máte podobnou zkušenost? Napište nám do diskuze nebo e-mail.