Jestli jste někdy strávili celý den cyklovýletem v terénu na obyčejném horském kole ze supermarketu, tak jste si zřejmě na vlastní zadek vychutnali každou terénní nerovnost. Takový zážitek stačí jednou za život a diskusi o tom, jaká mastička je na opruzené a obouchané pozadí nejúčinnější, si určitě také rádi odpustíte.
Odpružení přední vidlice hodně pomůže a mnoho bikerů si s tímto vybavením vystačí. Jestli si ale chcete jízdu po kamenech nebo extrémní sjezd opravdu vychutnat, začněte se ohlížet po celoodpruženém kole.
Tip: Začínáte jezdit na kole? Přečtěte si cyklistické desatero!
„Jde hlavně o jízdní vlastnosti,“ vysvětluje odborník na horská kola Jan Draštík. „Přední vidlice odchytá nárazy, které by člověk dostal jinak do rukou. Zadní vidlice ale pomůže celému kolu k tomu, aby se stavba zklidnila a kolo bylo při výjezdech a sjezdech pohotovější a ovladatelnější.“ Podle Drašara si může biker na celoodpruženém kole daleko víc dovádět bez rizika úrazu.
Celoodpružení není jen pro závodníky
Mnoho cyklistů si myslí, že podobné vychytávky nepotřebují, jenže to je předsudek, tvrdí Draštík. Pohodlí je totiž tak výrazné, že to ocení i rekreační jezdec. Jde ale hlavně o to, jaké trasy volíte. Pokud máte horské kolo na jízdu po městě do práce nebo do oblíbené restaurace, investujte raději do pořádného zámku, abyste o něj nepřišli. V tomto případě totiž odpružení opravdu nepotřebujete. Jestli ale milujete jízdu divokým horským terénem plným kamení, výmolů a štěrku a ve sjezdech předjíždíte i terénní auta, tak právě pro vás je celoodpružené kolo přesně to, co musíte mít.
Že opravdu záleží na terénu potvrdil i ředitel pardubické městské policie, jinak zapálený cyklista, Petr Kvaš: „Měl jsem dlouho standardní kolo s odpruženou přední vidlicí a jízda byla v pohodě. Když jsem si ale pořídil celopéráka, byla to špička. Člověk ovšem musí zvážit, jestli mu ty kila navíc stojí za to, že celoodpružení využije asi tak z dvaceti procent jízdy.“
Kvaš totiž jezdí hlavně v okolí polabské nížiny, která vskutku moc terénních nerovností a adrenalinu nenabízí. „Odpružení přední i zadní vidlice je perfektní při sjezdech a velmi těžkých terénech s balvany, nabízí komfort, šetří záda a zvyšuje bezpečnost jízdy, protože kolo drží lépe stopu. V okolí Pardubic se mi však stávalo, že jsem měl celou dobu zadní vidlici zamknutou. Nechtěl jsem totiž ztrácet energii na šlapání do pedálů tím, že se budu kvůli odpružení na kole houpat.
Za kvalitu si připlatíte
Koupit levné celoodpružené kolo v běžném supermarketu je docela sázka do loterie. Riskujete, že místo jízdy na kole budete mít pocit, že pod sebou máte přinejmenším divokého koně, který se vás pokouší vyhodit ze sedla. Počítejte s tím, že za kvalitnější kolo zaplatíte minimálně 20 tisíc korun. Když budete mít štěstí a narazíte na zlevněný loňský model, možná to bude ještě o tisícovku až dvě levnější.
A jak poznáte, že i cenově výhodné kolo je kvalitní? Jan Draštík radí: „Zjistěte si, jestli pružící jednotka pracuje na principu oleje. A to nejen u přední vidlice, ale i u té zadní. Tlumení olejem je záruka, že kolo bude fungovat dobře.“
Když už se pro investici opravdu rozhodnete, nepodceňujte údržbu. Například oblíbené tlakové čištění „wapkou“ je pro takové kolo doslova smrtící. Spolu s velkým tlakem vody se totiž pod těsnění dostane i prach a špína, a tak naděláte víc škody než užitku. Většina zkušených bikerů si s údržbou poradí sama, ale pokud nejste úplně manuálně zruční, raději s kolem čas od času dojeďte do servisu. Pak můžete mít jistotu, že vám bude sloužit minimálně tak dlouho, než se objeví zase nějaký nový trend.
Tip Vitalia.cz: Najděte si cykloservis ve vašem okolí v přehledné databázi