Vlákno názorů k článku I nízké dávky alkoholu významně mění chování od Pavel - I nízké hladiny alkoholu ovlivňují chování, ale je...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 28. 5. 2014 7:27

    Pavel (neregistrovaný)

    I nízké hladiny alkoholu ovlivňují chování, ale je třeba zkoumat, jak se tato změna chování projeví v provozu.

    Tyto výzkumy se dělaly a posléze byly zapomenuty, protože se ukázalo, že nízká hladiny alkoholu sice zhoršuje reakční dobu, atd. ale současně si člověk také uvědomuje tyto hendikepy a jede opatrněji. Ve výsledku jízda člověka s nízkou hladinou alkoholu byla výrazně bezpečnější než jízda člověka zcela střízlivého.

    Mnohé teoretické principy se v praxi projevují nečekanými způsoby. Další příklady, kdy snaha o zvýšení bezpečnosti provozu na základě pouze teoretických úvah vedla (a většinou bohužel stále vede, protože ti teoretici si své omyly nepřipustí) ke zhoršení situace:

    Podle statistik v Rakousku po zavedení povinného svíce aut ve dne došlo ke skokovému nárůstu nehod s tragickými důsledky (vedle svítícího auta není vidět chodec nebo cyklista). Také teď v Rakousku chtějí povinnost svícení zrušit (neb už ji snad zrušili, nevím).

    Stejně tak povinné nošení cyklistických helem vedlo ke zvýšení úrazů, protože se ukázalo, že motoristé jsou k cyklistovi s helmou méně ohleduplní (myslí si, že když je chráněný, tak si můžou dovolit více).

  • 28. 5. 2014 13:13

    JSH (neregistrovaný)

    Ještě tu funguje jedna věc. Lidi se nesnaží za každou cenu minimalizovat riziko, ale hledají rozumný poměr rizika a opruzu. Pokud se někdo začne cítit bezpečněji (třeba kvůli té helmě), tak se bude snažit ubrat ten opruz, aby se to zase +- srovnalo a žilo se co nejlíp.

    Samozřejmě že vnímání rizika a opruzu je hodně subjektivní. I na sobě vidím, že intuitivně vnímám jako rizikové věci, které jsou docela bezpečné a naopak.

    Nařizovat věci, které jsou na první pohled bezpečné, ale ve skutečnosti k té bezpečnosti moc nepřispějí, tak může být ve výsledku hodně kontraproduktivní.

  • 28. 5. 2014 16:17

    Kybernet (neregistrovaný)

    Trochu vám to nabourává fakt, že mezi těžkými nehodami je mnohem větší podíl s přítomností alkoholu, než jaký je podíl přiopilých řidičů mezi ostatními řidiči.

    S Rakouskem máte pravdu, ale moc zemí je nenásledovalo.

    S helmami na kolech už je to spíš demagogie, protože úrazy sice dál rostly, ale hlavně proto, že rostl i počet cyklistů.

  • 28. 5. 2014 22:39

    EC (neregistrovaný)

    Nicmene ten efekt (jsem jisten, tak si dovolim vic riskovat) je zcela realny, je samozrejme otazkou jeho sila v konkretni situaci.

  • 29. 5. 2014 6:56

    thr

    Je dost těžké zjistit, v kolika nehodách "pod vlivem" opravdu hrál roli alkohol, ve většině statistik je to prostě "čárka" a moc se to nerozebírá. Takže stane-li se větší nehoda a řidič nadýchne 0,3, tak to ve statistice je, ač byl vliv podobné dávky na 90% nulový a šlo prostě o chybu či neopatrnost, která by se dotyčnému stala i za střízliva.
    Navíc se u nehod zmiňuje alkohol i v případě, že člověk, u kterého byl zjištěn, nehodu nezavinil, což statistiku dále zamotává.

    Osobně se alkoholu za volantem úspěšně vyhýbám, jsem si naprosto jistý, že přes 0,6 prom jsem za volantem neměl naprosto nikdy a i počet jízd, kdy bych dýchl nějaké zbytkové minimum v řádu 0,3-0,4 by se dal spočítat na prstech. Nicméně určitou zkušenost s reakcí na něj mám z jedné sportovní činnosti, která je na pozornost a reakce proti autu spíš náročnější. Na základě toho si dovolím tvrdit, že vliv jednoho piva je u mě naprosto nulový, možná dokonce spíš pozitivní ve smyslu jistého uvolnění stresu. Dvě piva už ale kladem nejsou a při třech už jdou reakce dolů zcela nesporně a sednout si za volant takto by byla hloupost a nezodpovědnost. Celkem vzato tato zkušenost dost sedí na hladiny tolerance někde mezi 0,3-0,5 uznávané ve většině Evropy...

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).