Během týdenního nákupu, v předvánočním čase zvláště, mohou prodejci sázet na nepozornost zákazníků a všelijak čachrovat s cenami. Zboží přeházené v regále ani matoucí označení není žádnou výjimkou v mnoha obchodech. Přestože k tomu může dojít i omylem a asi není snadné udržet ve značení pořádek, správné uvedení ceny patří mezi povinnosti prodejce. Navíc v popsaném případě evidentně nejde o náhodu. Posuďte sami.
Cabernet, syrah není Cabernet-Syrah
V pražské prodejně Intersparu v OC Harfa byl ve čtvrtek navečer standardní ruch. K běžné nabídce se přidala mikulášská nadílka a vše možné i nemožné na Vánoce. Blázinec, tekoucí nervy a fronty u pokladen. Sem tam nějaká akce. Na paletě samostatně stojící v uličce hned zkraje prodejny byly narovnány krabice s vínem J. P. Chenet. Za výhodnou cenu 89,90 Kč, jak hlásala velká cedule umístěná na paletě. Nebo abychom byli přesní, znění a podoba byly následující (viz také foto):
J. P. Chenet Gamay
Nouveau
(merlot, cabernet, syrah)
89,90
V krabicích pak byla vína značky J. P. Chenet různých odrůd: Gamay Nouveau,Cabernet-Syrah, Merlot.
Víno J. P. Chenet Cabernet-Syrah však bylo na pokladně markováno za 129,90 Kč, tedy o 40 korun dráž.
Nastává půlhodinová anabáze, kdy jsou z přepážky informací postupně přivoláváni různí „zodpovědní“ pracovníci. Zaměstnanec „zodpovídající za alkohol“ nejprve vysvětlí, že na zakoupené zboží se cena nevtahuje, protože se jedná o jiné zboží. „Cabernet, syrah“ zkrátka není zakoupený „Cabernet-Syrah“. Co na tom, že víno J. P. Chenet se v odrůdě cabernet nebo syrah vůbec neprodává, v nabídce je pouze jako Cabernet-Syrah, bůh ví, co měl tedy autor cedule s cenou na mysli. Každopádně toto označení je špatně.
Personál nejprve odmítá jít na místo prodeje s tím, že „je to zbytečné“, aby pak přímo u palety sdělil, že za umístění zboží u ceny vlastně zodpovědný není. Žádnou jinou cenu za dražší víno na místě ukázat nedokáže. Žádná jiná tam totiž není. Což je opět špatně a v rozporu se zákonem.
„Cenová problematika je právně upravena v zákoně o cenách,“ vysvětluje Libor Dupal, předseda Sdružení českých spotřebitelů (SČS, www.konzument.cz). A co ukládá prodejci tento zákon?
Povinnosti prodejce označit zboží cenou:
- Prodávající je povinen poskytnout informaci spotřebiteli tak, aby měl možnost seznámit se s cenou před jednáním o koupi zboží a to:
- označit zboží cenou, kterou uplatňuje v okamžiku nabídky a vztaženou k prodávanému jednotkovému množství zboží a určeným podmínkám,
- zpřístupnit na viditelném místě informaci o této ceně formou ceníků,
- zpřístupnit tuto cenu jiným přiměřeným způsobem
České obchodní inspekci (ČOI) je pak zákonem o ochraně spotřebitele dána kompetence kontrolovat, zda uvedené povinnosti prodejce dodržuje a zda neporušuje následující:
- Prodávající je povinen informovat spotřebitele o ceně prodávaných výrobků zřetelným označením výrobku cenou nebo informaci o ceně výrobků či služeb jinak vhodně zpřístupnit.
- Informace o ceně nebo okolnost, že informace je neúplná anebo chybí, nesmí zejména vzbuzovat zdání, že je cena nižší, než jaká je ve skutečnosti.
Příliš mnoho nedopatření
Ve finále přichází vedoucí prodejny. Chová se korektně, nechá si vysvětlit situaci, omluví se a nabídne vrácení peněz a zboží. „To je naše chyba, nedopatření a okamžitě to napravíme,“ vyrazí rázně do prodejny. Personál prý se v těch druzích vína nevyznal. Jak se v tom pak má vyznat zákazník?
Během řešení stížnosti na cenu vína se kolem pultu informací sešlo hned několik obdobných případů. Na koši plném neloupaných vlašských ořechů v síťce leží označení s cenou 59,90 Kč. „Na paragonu je 79,90,“ stěžuje si paní. Vysvětlení Intersparu: cena 79,90 je správná, na cedulce s cenou 59,90 je nápis „Vlašské ořechy“, a malým písmem „loupaná jádra“. Cedule „Vlašské ořechy“ a drobně „neloupané“ je umístěna z boku koše. Kde že jsou ty loupané ořechy, k nimž se nižší cena vztahuje? „Asi se vyprodaly,“ zní odpověď.
„Vzala jsem si čokoládu ve slevě a účtujete mi původní cenu,“ zlobí se další zákaznice. Rozdíl je více než dvacet korun. Vysvětlení Intersparu: zboží bylo v boxu označeném slevou omylem, prý to dělají zákazníci, zboží si prohlédnou a odloží jinam. Zvláštní, že to dělají po desítkách kusů.
A případ do třetice: skupinka Rusek koupila drahou whisky. Byla ale ještě o dost dražší, než čekaly a než se dočetly na cenovce. Vysvětlení Intersparu: nižší cena se sice vztahuje na tento alkohol, ale pouze na obyčejné balení, kdežto ženy měly v košíku láhev v dárkovém balení v krabici. Opět – zřejmě to prý přendali zákazníci.
Nic podobného alespoň netvrdili mně. Představa zákazníků přemisťujících prodejnou celé bedny s vínem se asi zdá přehnaná i zaměstnancům Intersparu.
Čtěte také: Velká balení jsou méně výhodná než malá. Je to na hlavu?
Okamžitě to napravíme – povídali, že mu hráli
Důvěřuj, ale prověřuj, říká se. V pátek dopoledne jdu zkontrolovat situaci. Co byste čekali? Paleta stojí dál na svém místě, cedule s cenou je dál na svém místě, krabice s vínem, které tu podle včerejšího tvrzení vedoucí nemají co dělat, jsou tu taky. Jen jich je podstatně méně než předchozí den. Jediné, co tu opět chybí, je správná cena.
Posílám tedy stížnost a dotazy na mediální zastoupení Intersparu. Odpovědi jsou přislíbeny, zatím však nedorazily. Následující záhady tedy zatím zůstanou nerozřešeny:
- K jakému vínu konkrétně se vztahovala uváděná cena?
- Jak to, že navzdory upozornění a příslibu nápravy, byla situace druhý den stejná?
- Jde o chybu personálu? Nebo záměr za účelem zvýšení odbytu tohoto zboží?
- Je podobné značení cen v souladu se zákonem?
- Pokud by si zákazník koupil víno J. P. Chenet v boxu s cenou 89,90 a bylo mu markováno 129,90 (tedy plná cena bez slevy), má nárok na vrácení rozdílu mezi uhrazenou částkou a vámi veřejně deklarovanými podmínkami?
Je to porušení zákona
Na některé otázky jsou odpovědi i tak celkem jasné.„V případě, že v rámci prodeje bude ve zboží, které je řádně označeno cenou, namícháno zboží jiné (třeba podobné), které bude účtováno za cenu jinou, než se kterou byl spotřebitel seznámen, jedná se o porušení zákona,“ hodnotí případ popsaný serverem Vitalia.cz Libor Dupal, „spotřebitel může tuto skutečnost oznámit ČOI, která za tento správní delikt může uložit pokutu až do výše 5 mil. Kč.“ Což jsme učinili, na výsledek si ale budeme muset počkat.
„Zákazník by si měl provádět pokaždé kontrolu účtenky. Je-li namarkována jiná cena, upozornit prodávajícího a v případě chybné ceny má nárok na vrácení zboží a peněz. V tomto případě může upozornit na tato pochybení či praktiky a zároveň dát podnět na Českou obchodní inspekci,“ doporučuje Libor Dupal. V poslední otázce nás zklame: „V žádném případě však zákazník nemá nárok na levnější cenu, jestliže se jedná o jiný druh téhož zboží a sleva se ho netýká.“
Tipy pro zákazníky:
- Čtěte pozorně informace na cenovce
- V případě pochybností si cenu předem ověřte u personálu
- Sledujte markované částky u pokladny
- Kontrolujte účtenky
- Prodejce má povinnost uvádět u každého zboží správnou cenu jasným způsobem
- Označení ceny nesmí být zavádějící a klamavé
- V případě chybné ceny nebo jejího označení máte nárok na vrácení zboží a peněz
- Můžete dát podnět na Českou obchodní inspekci (www.coi.cz)
Podobné praktiky obchodníků podle zkušeností Sdružení českých spotřebitelů nejsou již tak častým jevem, čas od času se ale objeví. Vzhledem k tomu, že varianta „prodávající neoznačí zboží nebo nabízené služby cenami nebo je nesprávně účtuje“ je uvedena hned na prvním místě podání stížnosti ČOI a podle krátké zkušenosti z Intersparu, asi zas o tak vzácný úkaz nejde. Jaké jsou vaše zkušenosti?
Čtěte dále: Nejlevnější nákup: stojí nám to za to?