Pohanstvi je nabozenstvi tohoto sveta, snazi se s nim zit v souladu. Problem je, ze svet je promenlivy, povaha jevu je docasna a neumoznuje trvale stesti.
> Dualismus, který říká, že hmotné je špatné a duchovní dobré, nemá pro pohana žádný význam.
Pak nastava problem s relativismem („vse je ok“), ktery vede k upadku.
> magická praxe, abych naplnila co nejlépe svoje povolání a našla osobní štěstí
Magie je manipulace s hmotou. Hmotne pozitky nikoho stastnym neudelaji. Tot zkusenost nejbohatstich lidi sveta, kteri casto ziji osamele, bojuji s ruznymi zavislostmi a casto konci neslavne.
> Ty sám jsi bůh / bohyně.
S temito bohy a bohynemi (surayah, devatah) mame spolecne to, ze se nachazime v samsare. Neplest s Nevyssim Bohem.
> Všechny úkony lásky a potěšení jsou posvátné.
Ve sve ciste, nehmotne podobe, k niz vede dlouha cesta. Pokud chybi toto rozliseni, hrozi upadek.
> Mnohem dříve, než si lidé začali představovat Boha jako muže, byl Bůh ženou.
Buh ma muzsky i zensky aspekt, jejichz vztah je skutecne esotericky. Davat je do protikladu je nevedomost.
> „Pojem Vánoce pochází z toho, že pohané v době, kdy jsou noci velmi dlouhé, slavili k poctě boha Slunce tzv. veliké posvěcené svaté noci. Církev pak dala pohanským posvátným nocím křesťanský význam. Na dobu posvátných nocí 25. prosince ustanovila slavnost narození Krista,“
V hrobce Juliu v rimskych katakombach je freska zobrazujici Krista jako boha slunce Helia na slunecnim voze. Take v jedne stare synagoze v Izraeli je na zemi mozaika se zviretnikem a Heliem. Vedci nemaji vysvetleni, povazuji to za anomalie. Nikoliv, dava to smysl.
V Egypte byl v jednom obdobi uctivan buh slunce Aton jako nejvyssi buh. Jeho uctivani zavedl faron Achnaton, ktery byl spriznen s vedskym kralovstvim Mitanni.
http://www.vnn.org/world/WD9912/WD09-5049.html
Vysvetleni je ve staroindickych Vedach. Buh slunce je vnejsi aspekt Nejvyssiho Boha.
On je ten, ktery nese jmena vsech bohu (Rig Veda samhita 10.82.3).
om tad visnoh paramam padam sada pasyanti surayah – bohove (surayah) neustale vzhlizeji k tomu nejvyssimu sidlu Visnua. (Rig Veda samhita 1.22.20)